• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Dreams Never Ends
    Defiance skrev 2011-04-05 17:23:17 följande:
    Sedan vet jag om ickepraktiserande muslimer som äter fläsk inom familjen men det finns ändå en skam inblandad att man aldrig skulle öppet tala om det eller låta någon släkting se att man gör det även om denne själv är då ickepraktiserande så kan det just vara att
    denne äter inte fläskkött. Då vill dessa som äter fläskött undvika ett visst bemötande och  behålla det inom familjen, för sig själv. Det blir en hel del "hush" om det. Skulle vara intressant om man visste hur många "muslimer" faktiskt helt undviker och hur många
    lever med en hemlighet.
    Varför skulle det vara vanligt att muslimer "smygäter" fläsk då dom vet att fläsk är smutsigt kött?
  • Maddisen80
    Jos90 skrev 2011-04-05 17:25:41 följande:
    Tycker det är ELAKT att servera fläsk om de inte äter de. Spela roll om det är muslimer eller inte. Det är inte viktigt. Skulle ni servera kött till er vegitariska vän??

Fatta deras besvikelse på er om de får reda på att ni inte respekterar dem..

Sen kan det diskuteras länge vidare rätt och fel hit och dit...

Men jag tycker att man respekterar de andras matvanor så pass mycket som man bara kan.

Hoppas ni får en trevlig middag iallafall!
    Hej jag håller med dig i det du skriver :)
  • EFI
    Defiance skrev 2011-04-05 17:23:17 följande:
    Sedan vet jag om ickepraktiserande muslimer som äter fläsk inom familjen men det finns ändå en skam inblandad att man aldrig skulle öppet tala om det eller låta någon släkting se att man gör det även om denne själv är då ickepraktiserande så kan det just vara att
    denne äter inte fläskkött. Då vill dessa som äter fläskött undvika ett visst bemötande och  behålla det inom familjen, för sig själv. Det blir en hel del "hush" om det. Skulle vara intressant om man visste hur många "muslimer" faktiskt helt undviker och hur många
    lever med en hemlighet.
    Det är verkligen olika det där. Var ihop med en muslimsk tjej för många år sen som gladeligen åt griskött. När jag frågade hur det kunde komma sig sa hon bara att, men det är ju billigare. Hon brydde sig varken om vad folk tyckte eller religionen hon föddes in i. För mitt vidkommande kan folk göra precis som de själva vill, så länge det inte påverkar någon annan negativt.
    Apple user since 1987
  • Defiance

Sedan måste jag bemöta det TS tar upp om att inte känna skillnad mellan olika köttsorter! Jag är en sådan som definitivt känner skillnad mellan fläsk och nötkött (smak och lukt) så man ska inte ta för givet att det inte finns skillnader mellan olika människors, lukt- och smaksinne.

Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • mosterYster
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-05 17:21:01 följande:
    Det handlar inte bara om det synliga fettet. Grisar har bandbask, dom kan bära på smittor och sjukdomar, dom äter kadaver och råttor. Googla gärna och se säkra källor.
    Fast det kött som säljs i affärerna (dvs det som de flesta köper) är noga kontrollerat och innehåller inte bandmask eller annat ruskigt. Det trodde jag alla visste?
  • mosterYster
    Defiance skrev 2011-04-05 17:32:10 följande:
    Sedan måste jag bemöta det TS tar upp om att inte känna skillnad mellan olika köttsorter! Jag är en sådan som definitivt känner skillnad mellan fläsk och nötkött (smak och lukt) så man ska inte ta för givet att det inte finns skillnader mellan olika människors, lukt- och smaksinne.
    Ja, självklart känner man skillnad på nöt och fläsk! Att tro att det smakar likadant är ju som att tro att man kan servera ett äpple och påstå att det är en apelsin!
  • EFI
    GladDreams Never Ends skrev 2011-04-05 16:45:44 följande:
    Vart har du lärt dig? :)
    Har turkisk fru. 
    Apple user since 1987
  • Sarah f
    ica skrev 2011-04-05 17:17:16 följande:
    Det är ju en bjudning inte tvångsmatning som gäller. Har man inte vett att säga att man inte äter något förrän samma dag så kan man äta salladen. Då har ju många redan planerat och handlat maten.
    OJ, vad välkommen man känner sig på en sådan bjudning. Kanske ska skriva intill OSA att man får ta en matsäck med om man har religiösa föreskrifter att följa.
    Bjuder man så får man väl för bövelen bjuda till mentalt också, inte anse att folk får skylla sig själva om man på sin FEST inte orkar bry sig om gästerna.
  • EFI
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:38:44 följande:
    OJ, vad välkommen man känner sig på en sådan bjudning. Kanske ska skriva intill OSA att man får ta en matsäck med om man har religiösa föreskrifter att följa.
    Bjuder man så får man väl för bövelen bjuda till mentalt också, inte anse att folk får skylla sig själva om man på sin FEST inte orkar bry sig om gästerna.
    Eller så kanske man borde överväga att inte hålla bjudningar över huvud taget...
    Apple user since 1987
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:38:44 följande:
    Men jag som gäst kan säga till vad jag inte kan äta när jag tackar ja. Jag väntar inte till sista dan. För varför vara en besvärlig gäst.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?