• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Dreams Never Ends
    EFI skrev 2011-04-04 19:58:27 följande:
    Evet, biraz canım. Glad
    Vart har du lärt dig? :)
  • EFI
    Här och nu skrev 2011-04-05 16:43:07 följande:
    Finns ju de som tycker det är skönt att få äta vad de vill och sen tycker om griskött.
    Vad har det med mitt inlägg att göra?! Foten i munnen
    Apple user since 1987
  • Här och nu
    EFI skrev 2011-04-05 16:45:49 följande:
    Vad har det med mitt inlägg att göra?! Foten i munnen
    Lät som att alla gjorde som din fru.
  • Dreams Never Ends
    Här och nu skrev 2011-04-05 16:46:52 följande:
    Lät som att alla gjorde som din fru.
    Varför skulle det vara "skönt" att få äta vad som helst? Griskött är sjukt onyttigt och många icke-muslimer äter ej gris av den andledningen. Sedan finns det ju folk som stoppar i sig lite vad som helst och då förstår jag dig :)
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-05 16:14:41 följande:
    Att servera en muslim fläsk om denne muslim själv valt att äta fläsk är inte ett dugg korkat.
    Amen vafan. Orka löjla sig.
  • mosterYster
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-05 16:58:44 följande:
    Varför skulle det vara "skönt" att få äta vad som helst? Griskött är sjukt onyttigt och många icke-muslimer äter ej gris av den andledningen. Sedan finns det ju folk som stoppar i sig lite vad som helst och då förstår jag dig :)
    Jag blir så trött på såna här kommentarer. Vaddå "griskött är sjukt onyttigt"? Exakt vad är så onyttigt? Skär du bort det synliga fettet, innehåller griskött mindre fett än keso. Vad är så "sjukt onyttigt" med det?
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-05 16:45:42 följande:
    Men om du får hem en gäst som är muslim och inte bryr dig om att fråga kan du inte utgå ifrån att denne tycker det.
    Men vi vet din ståndpunkt, om man har turen att bli hembjuden till dig har man inget att säga om maten som serveras så länge du själv kan äta den. (Verkar det som i alla fall.)
    Det är ju en bjudning inte tvångsmatning som gäller. Har man inte vett att säga att man inte äter något förrän samma dag så kan man äta salladen. Då har ju många redan planerat och handlat maten.
  • Dreams Never Ends
    mosterYster skrev 2011-04-05 17:14:28 följande:
    Jag blir så trött på såna här kommentarer. Vaddå "griskött är sjukt onyttigt"? Exakt vad är så onyttigt? Skär du bort det synliga fettet, innehåller griskött mindre fett än keso. Vad är så "sjukt onyttigt" med det?
    Det handlar inte bara om det synliga fettet. Grisar har bandbask, dom kan bära på smittor och sjukdomar, dom äter kadaver och råttor. Googla gärna och se säkra källor.
  • Defiance
    EFI skrev 2011-04-05 16:40:51 följande:
    Min fru är ickepraktiserande muslim, men äter ändå inte gris, för det sitter i huvudet. Hon har blivit itutad sen hon föddes att gris inte är bra och det äter man inte. Den förklaringen har jag inga problem med att köpa och eftersom jag själv inte heller gillar griskött, så äter vi det inte hemma.
    Sedan vet jag om ickepraktiserande muslimer som äter fläsk inom familjen men det finns ändå en skam inblandad att man aldrig skulle öppet tala om det eller låta någon släkting se att man gör det även om denne själv är då ickepraktiserande så kan det just vara att
    denne äter inte fläskkött. Då vill dessa som äter fläskött undvika ett visst bemötande och  behålla det inom familjen, för sig själv. Det blir en hel del "hush" om det. Skulle vara intressant om man visste hur många "muslimer" faktiskt helt undviker och hur många
    lever med en hemlighet.
    Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • Jos90

Tycker det är ELAKT att servera fläsk om de inte äter de. Spela roll om det är muslimer eller inte. Det är inte viktigt. Skulle ni servera kött till er vegitariska vän??

Fatta deras besvikelse på er om de får reda på att ni inte respekterar dem..

Sen kan det diskuteras länge vidare rätt och fel hit och dit...

Men jag tycker att man respekterar de andras matvanor så pass mycket som man bara kan.

Hoppas ni får en trevlig middag iallafall!

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?