• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:24:50 följande:
    Om inte muslimerna man bjuder gärna VILL ha fläsk som min väninna med familj.
    Men det är inte vad tråden gäller.
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:50:06 följande:
    Men om vi utgår från vad människor som är muslimer har för allmäna påbud så kan man kanske räkna ut att detta inte är norm eller det vi ska bilda en allmän uppfattning på detta kylskåpsinnehåll. Skulle du bjuda dina vänner på grisfötter med hänvisning till att till och med vissa muslimer äter såna?

Varför är det så viktigt att pracka på en människa griskött? Det finns många alternativ, goda näringsrika och lättlagade.
    Nej, jag bjuder mina vänner på nåt jag tycker är gott och som jag tror att de gillar med. Men att stå och laga specialmat till en muslim som kan äta griskött när det är familjen skulle kännas absurt. Och om mina gäster tackar ja och sen i sist minuten säger att de inte äter nåt så är det de som inte vart särsklit smidiga. Jag är allergiker och har avstått delar av middagar för att inte bli sjuk. För även de jag berättat för glömmer. Jag kanske inte kom hem mätt men det är min sjukdom att ta hänsyn till inte andras.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:26:40 följande:
    Man behöver inte ha mycket innaför pannbenet för att laga en härlig fläsfilé. Betydligt färre kan laga nåt gott av nötkött, som ska va mega-lyckat om jag ens ska smaka.
    Ok, jag föredrar kött som inte genomsteks och många med mig. Därav aversion mot fläsk. Om du inte velat lägga tid och pengar på att lära dig laga nöt, beklagar jag det men du verkar vara nöjd med din mat. Gläd dig.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:21:52 följande:
    Och varför tar man av nåt man är osäker på?
    Det där var så dumt att man inte ids motivera.
  • Sarah f
    Saltagrodan skrev 2011-04-05 21:43:34 följande:
    Svaret på frågan är enkel. Har man ingen respekt för andra människors tro och personliga integritet så serverar man någon griskött utan deras vetskap. Annars gör man det inte.
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:42:21 följande:
    Jag följer min tro och de hinder den lägger för mig och det gör andra med. Jag följer däremot inte andras tro.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:42:21 följande:
    Svara om du kan.Läste att hon ej var osäker, men är det så himla farligt att äta ditten o datten får man ju ta reda på hur det ser ut. Vart tog det egna ansvaret vägen?
  • ica
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:46:19 följande:
    Svara om du kan.Läste att hon ej var osäker, men är det så himla farligt att äta ditten o datten får man ju ta reda på hur det ser ut. Vart tog det egna ansvaret vägen?
    Ja, som allergiker och diabetiker så får man ära av det som bjuds så varför inkompitensförklara muslimer.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:46:19 följande:
    Om man inte får äta något av religiös anledning så är det i strid med påbuden, farligt eller ej. Hon blev upplyst och glad för det. Eget ansvar? Hon räknade säkert med att personerna i hennes närhet hon troligen litade på skulle berätta om något hon inte kände igen var harram. Så gör människor som bryr sig om varandra, nämligen.
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:44:22 följande:
    Jag följer min tro och de hinder den lägger för mig och det gör andra med. Jag följer däremot inte andras tro.
    Motivera!
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?