• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Busungarnas mamma
    FamJ skrev 2011-05-06 15:21:18 följande:
    Alltså det kommer och går.. Idag har jag inte haft det alls, som skönt är :)

Maha: Nej va tråkigt =(
    Vad skönt

Någon mer som har börjat sova dåligt på nätterna?
    Den här veckan har jag varit uppe och kissat två gånger varje natt...
    Sedan vaknar jag bara utan anledning emellanåt.
    Funderar på om bebisarna stökar omkring som värst i magen på nätterna och det är därför jag vaknar?
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Frila2

På tal om vagnar (bra länk i TS) så är ju jag helt inne på att jag ska ha en vagn där barnen kan sitta vända mot mig även om jag är extremt lockad av UJ som blir mini när den fälls ihop. Iaf, Bugaboo Donkey verkar släppas i Sverige redan i augusti och priser som jag hörde blir inte alls 17 000 utan 14 000. Fortfarande extremt mycket pengar men "bara" 4000 kr mer än för Bugaboo Cameleon. Desstom har de ju åtgärdet det som jag tycker är det största problemet är Cameleonen, minihjulen fram. De ser nu mer ut som hjulen på UJ eller Baby Jogger.

• Frila2
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-06 15:27:29 följande:
    Vad skönt

Någon mer som har börjat sova dåligt på nätterna?
    Den här veckan har jag varit uppe och kissat två gånger varje natt...
    Sedan vaknar jag bara utan anledning emellanåt.
    Funderar på om bebisarna stökar omkring som värst i magen på nätterna och det är därför jag vaknar?
    Nej, inte just nu men för några veckor sedan drömde jag fruktansvärt mycket och livligt. Jättejobbigt faktiskt. Uppe och kissar är jag oftast 1 gång/natt, men vissa nätter håller katterna igår och då blir det fler gånger jag går upp eftersom jag har svårt att somna om jag är kissnödig.
    Jag märker inte alls av bebisarna så mycket att jag vaknar. Jag behöver verkligen koncentrera mig och ha ltie tur för att känna något. Är i v 15 bara iof. :)
  • Busungarnas mamma
    Frila2 skrev 2011-05-06 15:31:00 följande:
    Nej, inte just nu men för några veckor sedan drömde jag fruktansvärt mycket och livligt. Jättejobbigt faktiskt. Uppe och kissar är jag oftast 1 gång/natt, men vissa nätter håller katterna igår och då blir det fler gånger jag går upp eftersom jag har svårt att somna om jag är kissnödig.
    Jag märker inte alls av bebisarna så mycket att jag vaknar. Jag behöver verkligen koncentrera mig och ha ltie tur för att känna något. Är i v 15 bara iof. :)
    För några veckor sedan var jag också uppe "bara" en gång på natten.
    Går jag inte upp med en gång när jag känner att jag är kissnödig så får jag magknip.
    Usch, det gör så ont.
    Jag märker inte heller av bebisarna direkt, men funderar på om de håller igång på nätterna när jag inte märker dem.
    Annars så är jag väl inne i någon orolighetsperiod och sover inte så bra bara...

Jag önskar verkligen att jag kände av sparkar och sånt mer än vad jag gör.
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Sjejn

Jag sover också dåligt, kan inte ligga bekvämt - jag är en magsovare och det funkar inte längre. Kissnödig, varm, krypningar i benen osv osv. Annars tror jag det är ok, blöder fortfarande men sparsamt och det är inte färskt blod som kommer iaf. Jag känner inte av bebisarna alls så mycket som jag skulle vilja, ibland inte ens varje dag och ibland så svagt att jag inte vet säkert, men jag tror de mår bra därinne. Min mage har nästan blivit mindre den senaste tiden, men jag har å andra sidan ätit ganska mycket mindre också har jag insett. Livmodern når upp till naveln när jag ligger så den växer då på i alla fall. Jag har varit hemma hela veckan och vilat och känner vad otroligt mycket mindre sammandragningar jag haft. Jätteskönt. På måndag blir det besök på specmvc för att kolla blödningen, livmodertappen och mitt framfall och lägga upp en plan för kontroller under resten av graviditeten. Jag är fortfarande väldigt orolig känner jag, det är så svårt att veta om det är ok att börja slappna av efter blödningen ännu. Jag går liksom runt och bara väntar på en störtblödning vilken sekund som helst. Skitjobbigt.

• Frila2
    Sjejn skrev 2011-05-06 17:00:40 följande:
    Jag sover också dåligt, kan inte ligga bekvämt - jag är en magsovare och det funkar inte längre. Kissnödig, varm, krypningar i benen osv osv. Annars tror jag det är ok, blöder fortfarande men sparsamt och det är inte färskt blod som kommer iaf. Jag känner inte av bebisarna alls så mycket som jag skulle vilja, ibland inte ens varje dag och ibland så svagt att jag inte vet säkert, men jag tror de mår bra därinne. Min mage har nästan blivit mindre den senaste tiden, men jag har å andra sidan ätit ganska mycket mindre också har jag insett. Livmodern når upp till naveln när jag ligger så den växer då på i alla fall. Jag har varit hemma hela veckan och vilat och känner vad otroligt mycket mindre sammandragningar jag haft. Jätteskönt. På måndag blir det besök på specmvc för att kolla blödningen, livmodertappen och mitt framfall och lägga upp en plan för kontroller under resten av graviditeten. Jag är fortfarande väldigt orolig känner jag, det är så svårt att veta om det är ok att börja slappna av efter blödningen ännu. Jag går liksom runt och bara väntar på en störtblödning vilken sekund som helst. Skitjobbigt.
    Jag är också en magsovare och sover snett på mage fortfarande. Jag sov iof snett på mage natten innan min dotter föddes i v 28+4 så jag vet inte hur jag ska hantera att inte klara det.
    Så jobbigt att du fortfarande blöder men att det är mindre är ju positivt. Att du är färre sammandragningar är också bra ju. Skönt att de kontrollerar dig ordentligt!
    Du är en mycket större livmoder än vad jag har då, du är ju bara några dagar före mig (fusk eftersom vi var beräknade samma dag från början ) och min livmoder går inte alls upp till naveln. Jag känner inte heller rörelser varje dag och om jag känner (som jag gjort idag några gånger) är det bara på vänster sida vilket har fått mig att tro att det bara är en som lever. Tänkte att jag ska avvakta ett tag till och sedan begära ett ul. Kände mig lite mer trygg de senaste dagarna då jag upplevt att livmodern ändå blivit större men som sagt, den är inte alls lika högt upp som din.

Förstår att du går runt och väntar på katastrofen men försök slappna av (säger jag som är lika nojjig). Du går på kontroller, de har koll på dig, blödningarna har minskat. Vet man varför du blödde?
  • Sjejn

Frila2: Det blir typ snett på mage här också, fast obekvämt är det. *s* Aldrig är man nöjd! Det som blödde var en bit av kanten på moderkakan som lossnat, 14 mm mätte de till så inte mycket, men risken är ju att mer lossnar. Det är ju inte ovanligt att kanten liksom inte hänger med när livmodern växer, så jag hoppas att det bara var det som hände och inte att den tänker lossna mer.

• Frila2
    Sjejn skrev 2011-05-06 18:53:37 följande:
    Frila2: Det blir typ snett på mage här också, fast obekvämt är det. *s* Aldrig är man nöjd! Det som blödde var en bit av kanten på moderkakan som lossnat, 14 mm mätte de till så inte mycket, men risken är ju att mer lossnar. Det är ju inte ovanligt att kanten liksom inte hänger med när livmodern växer, så jag hoppas att det bara var det som hände och inte att den tänker lossna mer.
    Men då hoppas vi att det helt enkelt var den extrema tillväxten av livmodern som gjorde att moderkakan inte hängde med riktigt. Inga fler blödningar nu!
  • Sjejn
    Frila2 skrev 2011-05-06 20:11:27 följande:
    Men då hoppas vi att det helt enkelt var den extrema tillväxten av livmodern som gjorde att moderkakan inte hängde med riktigt. Inga fler blödningar nu!
    Tack, jag försöker tänka så jag med.
    maha skrev 2011-05-06 14:24:17 följande:
    Gjorde glycosbelastning idag på mvc. Jag har tydligen graviditetsdiabetes.Gråter Det känns som jag har gråtit hela dagen. Inget blir som man tänkt! Fick med mig alla papperna från mvc och får nu gå på spec.mv istället!
    Usch så jobbigt. Men skönt att ha det upptäckt eller vad man ska säga, nu kan du ju få hjälp med det i alla fall.
  • mumama

inte för att vara den som e den, men det ÄR skönt att se att det är fler än jag som har problematisk graviditet! jag börjar nämnligen känna mig otroligt grinig och gnällig iom att "alla" gravida är så lyckliga, glada, pigga, osv. Jag menar "kvinnor har burit barn i alla tider" GUUUD va jag HATAR den kommentaren....

maha skrev 2011-05-06 14:24:17 följande:
    Gjorde glycosbelastning idag på mvc. Jag har tydligen graviditetsdiabetes.Gråter Det känns som jag har gråtit hela dagen. Inget blir som man tänkt! Fick med mig alla papperna från mvc och får nu gå på spec.mv istället!
    Har du mått kymigt på sista så är det ju super att det upptäckts! jag har inte ens gjort glucosbelastning.... Tänk att du får mkt proffisonellare stöd och hjälp i din tvillinggraviditet när du går på spec!

Här knallar det på , jag jpbar med körkortet, som går sådär, har mest vart bekymrad över KUB på måndag så koncentrationen har inte vart på topp. Sen smög jag iväg o gjorde naglarna igår! Jätteduktigt tjej som bara tog 350 för naturella! på kvällen var vi på restaurang och käkade, och kräktes... tror jag spydde 4 ggr från d att vi käkat upp till det att vi var i bilen....

Idag ska det startas i brant backe med perkeringsbroms så att ja får kläm på det!

Ha en fantastisk dag alla speciella tvillinggravida! Tänk på att det är tillåttet att må mycket sämre om man bär två=)

och tack för att ni delar med er om alla era upplevelser! det hjälper till här hemma!

Svar på tråden tvillingar i höst?