• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • mumama
    JohannaOMikael skrev 2011-09-13 12:39:01 följande:
    Mumamma: jag tycker att dusch kan hjälpa lite. Spola där det värker.
    det hjälper inte... eller jo det gör det ju men bara tillfälligt... kan ju inte stå i duschen hela dagen skulle ju se ut som herr russin då =)))
  • xarizaw
    Sjejn skrev 2011-09-13 12:36:19 följande:
    Ja, det är skönt med flödet åtminstone, annars lät det som att de hade velat plocka ut dem typ jättesnart. Men oroligt är det, ettan har gått från -2% till -29% på fyra veckor...

Förstår att du e orolig! Hoppas att det vänder å ettan växer i kapp lite eller åtminstone att den slutar tappa i vikt. Skönt att flödet såg bra ut iaf...
  • Prezzo
    mumama skrev 2011-09-13 12:23:16 följande:
    nej ja har ju inte fått det... en läkare svarade mig att det var urgammalt att man gav det och en annan sa att de inte vill ha en tvillingfödsel i v 30 hemma....

När mina sm kommer så känns det som om de klämmer om blåsan eller där omkring... ibland ner mot ljumskarna/ut mot höfterna och ibland ut i ryggen ( mest musklerna då) Känns med andra ord som om det värker /ilar i hela magen.... =S 

ska ta två panodil , ringa min bm o hoppas på att hon har en mirakelkur =)) 
    Hmm, det var lite konstigt resonerat av dem tycker jag...Jag har förstått att det är lite olika syn på om Bricanyl hjälper eller ej och jag får det inte utskrivet utan får 5-10 st tabletter med mig om jag frågar vid läkarbesöken. Det borde ju kunna vara värt att prova. Bara att återigen konstatera att det är olika riktlinjer. Jaja, hoppas BM hittar på något annat mirakelsätt för dig så du får vila lite från sammandragningarna.
  • Bellas7

Tappen har minskat från 4.8 cm till 3,7 cm. Inte bra. Jag har fått första kortisonspruta för barnens lungor och ska ha en till i morgon. De har 50% chans till överlevnad om de föds nu. Får åka hem men ska tillbaka på måndag om det inte sätter igång så jag ska in och få det stoppat.

Mumama du hade samma innan ? Och fortfarande sammandragningar. Usch stackars dig? Vilken vecka är du? Hmm vet vad jag har att vänta mig usch.

• spattanjansson
    mumama skrev 2011-09-13 12:42:21 följande:
    det hjälper inte... eller jo det gör det ju men bara tillfälligt... kan ju inte stå i duschen hela dagen skulle ju se ut som herr russin då =)))
    visst kan du det :) jag duschar flera gånger ibland för det är så jäkla skön. Vi har en ångdusch oxå med en skön stol i så det är helt ljuuuuuuvligt!
    Sjejn skrev 2011-09-13 12:36:19 följande:
    Ja, det är skönt med flödet åtminstone, annars lät det som att de hade velat plocka ut dem typ jättesnart. Men oroligt är det, ettan har gått från -2% till -29% på fyra veckor...
    Ja det är ju rätt mycket så jag hade oxå varit orolig...men eftersom läkaren inte vill göra TUL förrens om 2 veckor igen så kan dom ju inte vara så oroliga...och man får ju lita på dom, dom ska ju vara proffsen :)
  • gellabella
    mumama skrev 2011-09-13 11:43:20 följande:
    Gott att de är så lika i vikt! 

Själv är jag inne på andra dagen med sammandragningar... vill INTE ringa förlossnignen då jag vet vad de kommer säga o jag åker INTE in om d inte blir galet jobbigt, jag blöder eller vattnet går! Nån som har lite tips utöver de vanliga hur man blir av med dessa underbara förvärkarna? 
    Bad funkade för mig med första barnet... Tyckte det var jätteskönt!
    Sjejn skrev 2011-09-13 11:53:35 följande:
    Jaha, hemma från TUL (v.32+3) med blandade känslor. Tv1 har tappat ytterligare i vikt, efter att tidigare ha varit störst låg hon förra gången på -18% och den här gången på -29%. 1467 g har jag för mig. Tvåan ligger på -8%, 1815 g.

Båda har jättefina navelsträngsflöden, och läkaren sade att så länge flödena är fina så har de det bäst där på insidan ett tag till, men hon sade att om ettan fortsätter att tappa så får de fundera på att plocka ut dem ändå, men helst efter v.35+0 i så fall. 

Så har jag ju känt att ettan borrat ner sig ytterligare plus att jag haft en hel del ilningar och kännbara sammandragningar och jodå, livmoderhalsen som var 3,9 cm och helt sluten sist var nu öppen inifrån och 2,1 cm. Ettans huvud ligger precis an mot inre modermunnen.

Lite ändrade förutsättningar alltså. Läkaren tyckte fortfarande att det är helt ok att de kommer när som helst, nu har vi passerat gränsen 32+0 och överlevnadsgraden är densamma som i v.40, däremot är det ju en massa extra pyssel om de kommer redan nu, med värme och syre och sondning osv. Dessutom är det fullt på barnkliniken i Uppsala, vilket innebär att så här pass stora bebisar (över v.32+0) skickas iväg till andra sjukhus ute i landet. Efter v.35+0 får man vara kvar på BB på Ackis...

Jag frågade om det tvunget måste bli snitt om de måste ut innan det kommer igång av sig själv, och hon sade att det kan vara svårt med vaginala igångsättningar såpass tidigt, men lade till att eftersom jag redan är öppen en bit så kanske... Jag som varit så glad åt att ettan ligger kvar med huvudet neråt, då slipper jag kanske inte snitt ändå...

Ny flödeskoll om en vecka (33+2) och sedan TUL om två veckor (34+2).  
    Förstår att det är blandade känslor... Skönt i alla fall att läkaren inte verkar alltför orolig utan mer förbereder dig på vad som kan hända. Får se vad som händer efter nästa vecka då! Allt kommer säkert gå super och jag hoppas att du orkar hålla modet uppe. 
  • Bellas7

Sjejn oj vad den har minskat? Hoppas verkligen det rättar till sig om två veckor.

• sofflan82
    Bellas7 skrev 2011-09-13 12:53:08 följande:
    Tappen har minskat från 4.8 cm till 3,7 cm. Inte bra. Jag har fått första kortisonspruta för barnens lungor och ska ha en till i morgon. De har 50% chans till överlevnad om de föds nu. Får åka hem men ska tillbaka på måndag om det inte sätter igång så jag ska in och få det stoppat.
    Inte roligt att den minskar redan, men det finns ju de i tråden som gått väldigt länge med betydligt mindre tapp.

Angående karpaltunnelsyndrom. Jag har ocksp fått skenor, som jag använder sporadiskt.... Men de övningarna som jag fick var bla att krama en liten boll 5 sek/hand och upprepa 10 ggr/hand. Även att "plocka äpplen" med händerna och sedan dra ner dem skulle vara bra. Det är även bra att sova med armarna längst med sidorna av kroppen så att man inte böjer varken handled eller armbåge.
    ¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 18/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • xarizaw
    Bellas7 skrev 2011-09-13 12:53:08 följande:

Mumama du hade samma innan ? Och fortfarande sammandragningar. Usch stackars dig? Vilken vecka är du? Hmm vet vad jag har att vänta mig usch.

E inte så hemma på det där m tappar men jag hoppas att allt ska sluta bra, att de stannar ett tag till... Håller alla tummar jag har!
  • Ladycocos
    Ikväll blir det iaf föräldrakurs, det ska bli spännande och jag hoppas att jag är någorlunda pigg så att man kan vara lite social om det behövs.
    Är det vanlig kurs eller inriktad på tvillingar??
    Är det någon som varit på tvillingkurs ännu? Vad har ni i så fall fåttlära er för speciellt ang just tvillingar?
Svar på tråden tvillingar i höst?