mumama skrev 2011-09-13 11:43:20 följande:
Gott att de är så lika i vikt!
Själv är jag inne på andra dagen med sammandragningar... vill INTE ringa förlossnignen då jag vet vad de kommer säga o jag åker INTE in om d inte blir galet jobbigt, jag blöder eller vattnet går! Nån som har lite tips utöver de vanliga hur man blir av med dessa underbara förvärkarna?
Bad funkade för mig med första barnet... Tyckte det var jätteskönt!
Sjejn skrev 2011-09-13 11:53:35 följande:
Jaha, hemma från TUL (v.32+3) med blandade känslor. Tv1 har tappat ytterligare i vikt, efter att tidigare ha varit störst låg hon förra gången på -18% och den här gången på -29%. 1467 g har jag för mig. Tvåan ligger på -8%, 1815 g.
Båda har jättefina navelsträngsflöden, och läkaren sade att så länge flödena är fina så har de det bäst där på insidan ett tag till, men hon sade att om ettan fortsätter att tappa så får de fundera på att plocka ut dem ändå, men helst efter v.35+0 i så fall.
Så har jag ju känt att ettan borrat ner sig ytterligare plus att jag haft en hel del ilningar och kännbara sammandragningar och jodå, livmoderhalsen som var 3,9 cm och helt sluten sist var nu öppen inifrån och 2,1 cm. Ettans huvud ligger precis an mot inre modermunnen.
Lite ändrade förutsättningar alltså. Läkaren tyckte fortfarande att det är helt ok att de kommer när som helst, nu har vi passerat gränsen 32+0 och överlevnadsgraden är densamma som i v.40, däremot är det ju en massa extra pyssel om de kommer redan nu, med värme och syre och sondning osv. Dessutom är det fullt på barnkliniken i Uppsala, vilket innebär att så här pass stora bebisar (över v.32+0) skickas iväg till andra sjukhus ute i landet. Efter v.35+0 får man vara kvar på BB på Ackis...
Jag frågade om det tvunget måste bli snitt om de måste ut innan det kommer igång av sig själv, och hon sade att det kan vara svårt med vaginala igångsättningar såpass tidigt, men lade till att eftersom jag redan är öppen en bit så kanske... Jag som varit så glad åt att ettan ligger kvar med huvudet neråt, då slipper jag kanske inte snitt ändå...
Ny flödeskoll om en vecka (33+2) och sedan TUL om två veckor (34+2).
Förstår att det är blandade känslor... Skönt i alla fall att läkaren inte verkar alltför orolig utan mer förbereder dig på vad som kan hända. Får se vad som händer efter nästa vecka då! Allt kommer säkert gå super och jag hoppas att du orkar hålla modet uppe.