• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Ladycocos

Mumama, en lindring kan vara en värmepåse. Behöver inte vara mer märkvärdigt än en stor strumpa som du fyller med tex grötris, släng in i micron så att den blir varm och sen håller då den mot ryggslut eller mage... Skönt i soffan och sängen...
    Annars så brukar tex hälsokostaffärerna ha värmepåsar eller härliga varmvattenflaskor..

Har också haft TUL idag, och väntar nu två små heffaklumpar
    Är idag i 32+6
    Tv1 beräknades till 2278 gr (+6%)
    Tv2 beräknades till 1981 (-7,9%)

Och så är jag beviset för att 18 veckor med massa sammandragningar inte behöver betyda att något är på g. För trots sd som tidvis har dämpts med Bricanyl så är tappen 4 cm och fast. Jag har inte börjat öppna mig..

Bästa glädjebeskedet var att de nu en gång för alla fastslagit att moderkakan INTE ligger för öppningen

Tv1 i säte och Tv2 med huvudet nedåt, vilket är en av få kombinationer som resulterar i snitt för min del, så nu har jag gett sonen stränga order om att inspireras av sin syster och vända på sig!!

• xarizaw

Vet ni att man kan få en grattisnapp om man gillar MAM på FB? Bad mamma oxå gilla så har fått 2 nappar :)

xarizaw 35+5
  • snuttisen3
    xarizaw skrev 2011-09-13 13:37:19 följande:
    Vet ni att man kan få en grattisnapp om man gillar MAM på FB? Bad mamma oxå gilla så har fått 2 nappar :)

Har oxå gått in och gillat det på FB nu sen ska jag be min mamma göra det oxå så jag med får 2 nappar. Tack för tipset.
    snuttisen1 v.31+0
  • knyttenasmamma
    Sjejn skrev 2011-09-13 11:53:35 följande:
    Jaha, hemma från TUL (v.32+3) med blandade känslor. Tv1 har tappat ytterligare i vikt, efter att tidigare ha varit störst låg hon förra gången på -18% och den här gången på -29%. 1467 g har jag för mig. Tvåan ligger på -8%, 1815 g.

Båda har jättefina navelsträngsflöden, och läkaren sade att så länge flödena är fina så har de det bäst där på insidan ett tag till, men hon sade att om ettan fortsätter att tappa så får de fundera på att plocka ut dem ändå, men helst efter v.35+0 i så fall. 

Så har jag ju känt att ettan borrat ner sig ytterligare plus att jag haft en hel del ilningar och kännbara sammandragningar och jodå, livmoderhalsen som var 3,9 cm och helt sluten sist var nu öppen inifrån och 2,1 cm. Ettans huvud ligger precis an mot inre modermunnen.

Lite ändrade förutsättningar alltså. Läkaren tyckte fortfarande att det är helt ok att de kommer när som helst, nu har vi passerat gränsen 32+0 och överlevnadsgraden är densamma som i v.40, däremot är det ju en massa extra pyssel om de kommer redan nu, med värme och syre och sondning osv. Dessutom är det fullt på barnkliniken i Uppsala, vilket innebär att så här pass stora bebisar (över v.32+0) skickas iväg till andra sjukhus ute i landet. Efter v.35+0 får man vara kvar på BB på Ackis...

Jag frågade om det tvunget måste bli snitt om de måste ut innan det kommer igång av sig själv, och hon sade att det kan vara svårt med vaginala igångsättningar såpass tidigt, men lade till att eftersom jag redan är öppen en bit så kanske... Jag som varit så glad åt att ettan ligger kvar med huvudet neråt, då slipper jag kanske inte snitt ändå...

Ny flödeskoll om en vecka (33+2) och sedan TUL om två veckor (34+2).  
    Jobbigt med TUL-siffrorna, MEN skönt att du gått så långt du gjort! tycker ändå att 2,1 cm är rätt bra (är ju ingen läkare, men jämför bara med egna värden...) min tv1 ligger också nerkilad med huvudet och jag är öppen inifrån. och så har det varit ett tag nu, så det behöver inte betyda så mkt. men förstår att det är jobbigt att hamna på ett sjukhus långt bort (längre bort än närmsta).

appropå vaginal förlossning innan fullgången tid, fick jag frågan idag från överläkaren här i huddinge hur jag ville föda om det skulle dra igång. mina ligger båda huvud huvud nu och både överläkaren och barnläkaren jag pratade med igår, tyckte att det bästa är att föda vaginalt om det skulle sätta igång nu, även om det är så pass tidigt. (iaf om dom ligger kvar huvud huvud och inte ger några tecken på att de skulle må sämre). tyckte tidigare att jag läst något om att man förlöste barn m kejsarsnitt före v.34, men sen jag hamnat på sjukhus har jag frågar lite kring detta å det verkar inte vara nån gyllene regel, utan snarare går man på hur de ligger (precis som vanligt) och om de verkar starka för sin ålder. så jag tror inte att det behöver betyda snitt för din del, men kanske då om tv1 mår dåligt, så kanske det kan vara en anledning, men inte för att de är för små. (för tidiga) 
  • knyttenasmamma
    Bellas7 skrev 2011-09-13 11:10:01 följande:
    Mitt första tul idag och bäbisarna vägde idag 24+1

650g -4,7%
    659g -3,4%
    697g + 2.4%

Alla såg bra ut och det kändes super skönt :) nu är det tappmätning och nervöst :(

vilka fina jämna siffror! vad skönt!

men håller med (vem det nu var som kommenterade om detta) om att det var lite konstigt att du inte fick mäta tappen vid samma tillfälle... har jag också gjort.   
  • Sjejn
    knyttenasmamma skrev 2011-09-13 13:52:22 följande:
    Jobbigt med TUL-siffrorna, MEN skönt att du gått så långt du gjort! tycker ändå att 2,1 cm är rätt bra (är ju ingen läkare, men jämför bara med egna värden...) min tv1 ligger också nerkilad med huvudet och jag är öppen inifrån. och så har det varit ett tag nu, så det behöver inte betyda så mkt. men förstår att det är jobbigt att hamna på ett sjukhus långt bort (längre bort än närmsta).

appropå vaginal förlossning innan fullgången tid, fick jag frågan idag från överläkaren här i huddinge hur jag ville föda om det skulle dra igång. mina ligger båda huvud huvud nu och både överläkaren och barnläkaren jag pratade med igår, tyckte att det bästa är att föda vaginalt om det skulle sätta igång nu, även om det är så pass tidigt. (iaf om dom ligger kvar huvud huvud och inte ger några tecken på att de skulle må sämre). tyckte tidigare att jag läst något om att man förlöste barn m kejsarsnitt före v.34, men sen jag hamnat på sjukhus har jag frågar lite kring detta å det verkar inte vara nån gyllene regel, utan snarare går man på hur de ligger (precis som vanligt) och om de verkar starka för sin ålder. så jag tror inte att det behöver betyda snitt för din del, men kanske då om tv1 mår dåligt, så kanske det kan vara en anledning, men inte för att de är för små. (för tidiga) 
    Ja, sätter det igång spontant blir det absolut vaginalt, det är snarare om de skulle behöva få ut dem pga ettans dåliga tillväxt som det inte lät så troligt att få igångsättning utan då lät det som att snitt var förstahandsalternativet. Såg att jag skrev luddigt, sorry.

Men det skulle i så fall inte vara aktuellt att ta ut dem förrän efter v.35+0 (om inte något av de två flödesulen som är inplanerade innan dess visar på rejält försämrat flöde såklart) och vid det laget kanske jag är ännu mer öppen och mer mottaglig för att man ska kunna prova med en igångsättning...? 

Men min trea var jag öppen för fingret med princip ingen livmodertapp kvar alls i den här veckan, men han föddes med igångsättning i v.38+0 så jag hoppas ju att min kropp beter sig som den brukar. Det är ju bara svårare med den extra tyngden den här gången, och en snäll tvåa som bankar ner ettan ännu mer mot inre modermunnen - känns som rätt självklart att det är svårare för kroppen att hålla emot.
  • Sjejn
    mumama skrev 2011-09-13 12:23:16 följande:
    nej ja har ju inte fått det... en läkare svarade mig att det var urgammalt att man gav det och en annan sa att de inte vill ha en tvillingfödsel i v 30 hemma....

När mina sm kommer så känns det som om de klämmer om blåsan eller där omkring... ibland ner mot ljumskarna/ut mot höfterna och ibland ut i ryggen ( mest musklerna då) Känns med andra ord som om det värker /ilar i hela magen.... =S 

ska ta två panodil , ringa min bm o hoppas på att hon har en mirakelkur =)) 
    Håller tummarna för mirakelkur, jag har nog inget mer än dusch, värmekudde, bricanyltablett och så ett par alvedon och ligga till sängs att bjuda på jag heller...
  • knyttenasmamma
    mumama: mitt tips jag har fått här på sjukhusen är en hemmagjord värmedyna, där du värmer handdukar antingen blöta i micron eller med varmt vatten, lägger de i en tät plastpåse och sen i ett örngott/ socka eller dylikt. värme tycker jag funkar bra! och med den stora fördelen att man inte blir helt utslagen som jag brukar bli av bricanyl...

lady cocos_ ang. tvillingkurs.   vi var anmälda på svenska tvillingklubbens kurs här i sthlm i början av september, själv kunde jag ju inte gå, men min sambo och mina svärföräldrar gick. de tyckte kursen var fantastisk! (de håller dessutom kurser i åtminstone Göteborg och nått ställe till, se hemsidan) Margareta som håller kursen var väldigt inspirerande och bra föredragshållare och de pratade om allt från förberedelser, förlossning, amning och upp till skolålder ur ett tvillingperspektiv. klubben/ hon har även skrivit tre böcker/ häften om hur det är att vänta tvillingar, ha småbarn som är tvillingar och tvillingar i skolåldern. de går att beställa på hemsidan och även på adlibris tror jag.

själv kunde jag itne vara med på just detta tillfälle,tyvärr, men tydligen, menade min sambo, så fanns mkt av den info hon förmedlade på kursen i böckerna så man kan läsa sig till den själv också.

en del tips hade hon även rörande hur man bäst dubbelammar, stöd från make/man/pappa till barnen, ska man sära på dom eller inte? hur ska man bejaka båda barnen osv. samt att de även har en extra stor amningkudde som man kan beställa (och som vi köpt) som funkar bra för tvillingar, då den är lika stor på båda sidor och nästan är en förutsättnign för att kunna dubbelamma(som jag förstod det) och dessutom är den lite som en sackosäck, med korn eller nått i, som gör att man kan buffa till den lite som man vill och barnen inte riskerar att ramla ner.kan även användas som nån form av "babysitter" när den inte används som amningskudde.

• knyttenasmamma
    Sjejn skrev 2011-09-13 14:12:26 följande:
    Ja, sätter det igång spontant blir det absolut vaginalt, det är snarare om de skulle behöva få ut dem pga ettans dåliga tillväxt som det inte lät så troligt att få igångsättning utan då lät det som att snitt var förstahandsalternativet. Såg att jag skrev luddigt, sorry.

Men det skulle i så fall inte vara aktuellt att ta ut dem förrän efter v.35+0 (om inte något av de två flödesulen som är inplanerade innan dess visar på rejält försämrat flöde såklart) och vid det laget kanske jag är ännu mer öppen och mer mottaglig för att man ska kunna prova med en igångsättning...? 

Men min trea var jag öppen för fingret med princip ingen livmodertapp kvar alls i den här veckan, men han föddes med igångsättning i v.38+0 så jag hoppas ju att min kropp beter sig som den brukar. Det är ju bara svårare med den extra tyngden den här gången, och en snäll tvåa som bankar ner ettan ännu mer mot inre modermunnen - känns som rätt självklart att det är svårare för kroppen att hålla emot.

aaah, då förstår jag. ska hålla tummarna att ettan växer på sig lite! så du slipper plocka ut dom i förtid! jag har liksom samma problem där ettan är rejält nerborrad och i kombination med en tidigare konisering av livmodertappen så har jag inte mkt alls att sätta emot... så det är väl liksom därför jag ligger där jag ligger tyvärr... men har läst nu och hört om många vars tappar lyckas hålla emot mycket trots att de är korta....
  • knyttenasmamma
    Bellas7 skrev 2011-09-13 12:53:08 följande:
    Tappen har minskat från 4.8 cm till 3,7 cm. Inte bra. Jag har fått första kortisonspruta för barnens lungor och ska ha en till i morgon. De har 50% chans till överlevnad om de föds nu. Får åka hem men ska tillbaka på måndag om det inte sätter igång så jag ska in och få det stoppat.

Mumama du hade samma innan ? Och fortfarande sammandragningar. Usch stackars dig? Vilken vecka är du? Hmm vet vad jag har att vänta mig usch.

förstår om du är orolig för minskningen och absolut inte vill att dom ska komma än! vet inte om det lugnar eller stressar, men hoppas på lugnar, att jag i v.19 hade bara 26 mm, v, 22 21mm, 24+5 16 mm, och nu på slutet v.26 +4 20 mm och sen 27+4 6 mm.... och mina barn håller sig fortfarande kvar!

när du har så pass stor tapp kvar kan du nog gå tillbaka lite så den blir längre igen, kanske inte 4,8 cm igen, men iaf längre å sen kan det hålla på att pendla fram och tillbaka! men klart man ska vara observant på att den blir kortare och kortare. hoppas dock att en ev "förkortning" av tappen sker långsamt! 
Svar på tråden tvillingar i höst?