Sjejn skrev 2011-09-13 11:53:35 följande:
Jaha, hemma från TUL (v.32+3) med blandade känslor. Tv1 har tappat ytterligare i vikt, efter att tidigare ha varit störst låg hon förra gången på -18% och den här gången på -29%. 1467 g har jag för mig. Tvåan ligger på -8%, 1815 g.
Båda har jättefina navelsträngsflöden, och läkaren sade att så länge flödena är fina så har de det bäst där på insidan ett tag till, men hon sade att om ettan fortsätter att tappa så får de fundera på att plocka ut dem ändå, men helst efter v.35+0 i så fall.
Så har jag ju känt att ettan borrat ner sig ytterligare plus att jag haft en hel del ilningar och kännbara sammandragningar och jodå, livmoderhalsen som var 3,9 cm och helt sluten sist var nu öppen inifrån och 2,1 cm. Ettans huvud ligger precis an mot inre modermunnen.
Lite ändrade förutsättningar alltså. Läkaren tyckte fortfarande att det är helt ok att de kommer när som helst, nu har vi passerat gränsen 32+0 och överlevnadsgraden är densamma som i v.40, däremot är det ju en massa extra pyssel om de kommer redan nu, med värme och syre och sondning osv. Dessutom är det fullt på barnkliniken i Uppsala, vilket innebär att så här pass stora bebisar (över v.32+0) skickas iväg till andra sjukhus ute i landet. Efter v.35+0 får man vara kvar på BB på Ackis...
Jag frågade om det tvunget måste bli snitt om de måste ut innan det kommer igång av sig själv, och hon sade att det kan vara svårt med vaginala igångsättningar såpass tidigt, men lade till att eftersom jag redan är öppen en bit så kanske... Jag som varit så glad åt att ettan ligger kvar med huvudet neråt, då slipper jag kanske inte snitt ändå...
Ny flödeskoll om en vecka (33+2) och sedan TUL om två veckor (34+2).
Jobbigt med TUL-siffrorna, MEN skönt att du gått så långt du gjort! tycker ändå att 2,1 cm är rätt bra (är ju ingen läkare, men jämför bara med egna värden...) min tv1 ligger också nerkilad med huvudet och jag är öppen inifrån. och så har det varit ett tag nu, så det behöver inte betyda så mkt. men förstår att det är jobbigt att hamna på ett sjukhus långt bort (längre bort än närmsta).
appropå vaginal förlossning innan fullgången tid, fick jag frågan idag från överläkaren här i huddinge hur jag ville föda om det skulle dra igång. mina ligger båda huvud huvud nu och både överläkaren och barnläkaren jag pratade med igår, tyckte att det bästa är att föda vaginalt om det skulle sätta igång nu, även om det är så pass tidigt. (iaf om dom ligger kvar huvud huvud och inte ger några tecken på att de skulle må sämre). tyckte tidigare att jag läst något om att man förlöste barn m kejsarsnitt före v.34, men sen jag hamnat på sjukhus har jag frågar lite kring detta å det verkar inte vara nån gyllene regel, utan snarare går man på hur de ligger (precis som vanligt) och om de verkar starka för sin ålder. så jag tror inte att det behöver betyda snitt för din del, men kanske då om tv1 mår dåligt, så kanske det kan vara en anledning, men inte för att de är för små. (för tidiga)