• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Busan10
    Lyckan12 skrev 2011-09-13 11:48:04 följande:
    Busan:vilka fina siffror härligt att demär så jämnstora och kul att få kika på dem små
    Hehe, Tack men jag har inte skrivit in mina siffror än Skrattande tror det var meningen till Leaeva va? =)

Men här kommer mina siffror iaf!
    v25+0. Egentligen 24+6 enligt befruktningen men blev flyttad på RUL..
    756g -6.4%
    665g -17.7%
    750g -7.2%

Vet inte hur mycket jag ska lita på siffrorna dock, 2an var jätte svår mätt och jag kunde inte ligga på rygg för jag höll på att svimma. på huvudet och magen skiljde det 3mm på största och minsta så det är ju faktiskt väldigt troligt att dom är mer jämna. 3mm är ju skitsvårt att mäta så har han mätt fel med 1mm så motsvarar det 4% ca..
    11.3% skillnad mellan största och minsta. (får vara 15% innan de går vidare med nån mer undersökning)
    flödet var
    1.13
    0.92
    1.19
    När börjar flödes benämningen i klass 1, 2 och 3? alltså vad ska flödet vara då?

Så alla klassas som bra! fast tvåan har lite sämre men ingen misstanke om TTTS iaf, alla hade bra med fostervatten så det kändes skönt.
    Min var 4.7cm för en månad sen, för två veckor sen var den 4.3cm "fågelvägen" så den klassades som ännu längre. Idag var den 2.9cm och funneling (eller vad det hette) på 1.6cm så huvudet ligger inte helt emot tappen iaf, det var tydligen bra i det dåliga...
    Fick kortisonet och ska mäta tappen igen imorgon och ta spruta nummer två. Är tappen oförändrad så får jag åka hem om jag vill och återbesök om en vecka, annars vill dom gärna lägga in mig så dom har koll..

Åååh det känns inte alls bra med tappen! men men.. många här har ju haft förkortad tapp och "inget" har hänt så hoppas jag kan gå många veckor till!
  • Busan10

Ska stå "min TAPP var 4.7cm..... osv

• Prezzo
    knyttenasmamma skrev 2011-09-13 14:33:09 följande:
    mumama: mitt tips jag har fått här på sjukhusen är en hemmagjord värmedyna, där du värmer handdukar antingen blöta i micron eller med varmt vatten, lägger de i en tät plastpåse och sen i ett örngott/ socka eller dylikt. värme tycker jag funkar bra! och med den stora fördelen att man inte blir helt utslagen som jag brukar bli av bricanyl...

lady cocos_ ang. tvillingkurs.   vi var anmälda på svenska tvillingklubbens kurs här i sthlm i början av september, själv kunde jag ju inte gå, men min sambo och mina svärföräldrar gick. de tyckte kursen var fantastisk! (de håller dessutom kurser i åtminstone Göteborg och nått ställe till, se hemsidan) Margareta som håller kursen var väldigt inspirerande och bra föredragshållare och de pratade om allt från förberedelser, förlossning, amning och upp till skolålder ur ett tvillingperspektiv. klubben/ hon har även skrivit tre böcker/ häften om hur det är att vänta tvillingar, ha småbarn som är tvillingar och tvillingar i skolåldern. de går att beställa på hemsidan och även på adlibris tror jag.

själv kunde jag itne vara med på just detta tillfälle,tyvärr, men tydligen, menade min sambo, så fanns mkt av den info hon förmedlade på kursen i böckerna så man kan läsa sig till den själv också.

en del tips hade hon även rörande hur man bäst dubbelammar, stöd från make/man/pappa till barnen, ska man sära på dom eller inte? hur ska man bejaka båda barnen osv. samt att de även har en extra stor amningkudde som man kan beställa (och som vi köpt) som funkar bra för tvillingar, då den är lika stor på båda sidor och nästan är en förutsättnign för att kunna dubbelamma(som jag förstod det) och dessutom är den lite som en sackosäck, med korn eller nått i, som gör att man kan buffa till den lite som man vill och barnen inte riskerar att ramla ner.kan även användas som nån form av "babysitter" när den inte används som amningskudde.

På tal om hemmagjorda värmedynor...Vi reste 3 timmar i bil för några veckor sedan och jag fick jättemycket sammandragningar, ca var 4 minut och de gjorde ont. Vi stannade på Max och jag tog Bricanyl men hade ju såklart inte min vanliga elektriska värmedyna med mig. Fick många blickar när jag smög in på toaletten med ett par av 2-åringens långbyxor, en hundbajspåse och 2 pappersmuggar med kokhett tevatten.   Nöden har ingen lag .
  • mumama

Leaeva; kan trösta dig med att min tapp var 18 mm när jag låg inne i v 27 och nu är den 50 mm så visst kan den växa tillbaka =D Ang sm så har de ändrat lite karaktär och är inte så intensiva som när jag låg inne, men det är påfrestande. Pratade med bm förut som tyckte att jag skulle åka upp till förlossningen om de inte gav med sig, men säger som en annan ( glömt vem d var nu) jag har vart där så mkt att det känns som om man inte helt tas på allvar...

• Bellas7

Mumama vad skönt att höra med din tapp. Kanske jag klarar mig till v 30 oxå :)

Skit i vad de tycker, det är dina barn. Åk in och kolla det. :) bättre en gång för mycket än för lite :)

• Busan10
    mumama skrev 2011-09-13 15:04:45 följande:
    Leaeva; kan trösta dig med att min tapp var 18 mm när jag låg inne i v 27 och nu är den 50 mm så visst kan den växa tillbaka =D Ang sm så har de ändrat lite karaktär och är inte så intensiva som när jag låg inne, men det är påfrestande. Pratade med bm förut som tyckte att jag skulle åka upp till förlossningen om de inte gav med sig, men säger som en annan ( glömt vem d var nu) jag har vart där så mkt att det känns som om man inte helt tas på allvar...
    Var din tapp helt stängd då den var kort? eller var den koniserad?

Önskar att det är samma för mig också, hoppas verkligen inte den kortas av mera!

Tycker också du ska åka in, det är ju bättre att åka en gång för mycket =)
  • mumama
    Busan10 skrev 2011-09-13 15:34:53 följande:
    Var din tapp helt stängd då den var kort? eller var den koniserad?

Önskar att det är samma för mig också, hoppas verkligen inte den kortas av mera!

Tycker också du ska åka in, det är ju bättre att åka en gång för mycket =)
    jag hade öppnat mig inifrån, ingen aning om den var koniserad (vad det nu innebär). Är dock omföderska så jag har ju öppnat mig såpass att man kan få in fingertoppen men inte mer ocå så är den fortfarande. Tappen är mjuk ( om igen för att jag är omföderska)

Idag ska vi åka hem så att sonen får ösa av sig på fsk imorgon och jag ska till läkaren o kolla så att tappen inte blivit mindre, men detta innebär att jag ska traska i trappor för att gå på toa igen....

Ang. att åka till sjukan, det handlar inte bara om att jag känner mig dum, utan jag har inte tid.. vet inte vart vi skulle göra av sonen, matbord som kommer i em och som sagt så har jag ju läkartid imorgon =) Jag brukar få sova lite om jag tar två panocod innan sängdags...
  • Busan10

Ja det var så jag menade med koniserad, öppen innefrån alltså... men om dom kan känna att den är öppen utifrån nu är den då stängd på insidan?

Förstår dig med tiden, den finns aldrig tyvärr =/ Skönt att du har läkartid imorgon så det blir uppkollat.

Imorgon ska jag be dom att kolla sammandragningarna också, för visst kan man väl mäta dom på något sätt? (tycker jag minns att nån sagt nå siffror på det..)

Får man mer sammandragningar efter kortison sprutan? tycker att jag haft många nu, dom gör inte ont men ändå...

• Busan10

En till fråga, vilken avdelning får man ligga på när man är inlagd?

Nu inväntar jag att Frila ska logga in och svara på alla mina frågor!!! =)

• Jonnasmamma08

Hej!

Lite uppdatering från mig.
    Igår kl.21.18 kom min första flicka. Vägde 2490 gram och va 45 cm och mår jätte bra =)

Kl.21.37 kom flicka nummer två. Vägde 2550 gram och va 47 cm och även denna lilla tjej på superbra =)

Förlossningen gick jättebra och gick riktigt fort.

Nu ska jag och mannen snart äta lite innan det är dags för flickorna att äta.

Hoppas att även ni anra får se era små underverk snart!

Kram till er alla              

Svar på tråden tvillingar i höst?