• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • xarizaw

Sjejn:   Har de sagt ngt om hur länge du får gå? Du väntar väl oxå enäggs eller har jag fel?

• Sjejn
    xarizaw skrev 2011-09-22 13:28:51 följande:
    Sjejn:   Har de sagt ngt om hur länge du får gå? Du väntar väl oxå enäggs eller har jag fel?
    Japp, enäggs här med och jag får gå till 40+0 som mest... Just idag känns det som att de tänker stanna inne tills dess bara på pin kiv.
  • xarizaw

Låter länge... Förstår precis vad du menar. Jag hoppas verkliggen att du slipper gå till 40+0. E 37+0 idag å vet inte hur jag skulle orka 3 veckor till...

Här hemma i Lund sa doktorn senast igår att 38 veckor e d som gäller normalt om man väntar enäggs med tunn skiljevägg. Att det ska vara så olika i hela landet, kan ju tycka att det inte borde vara skillnadpå hur en tvillinggraviditet ska behandlas beroende på i vilken stad å del av landet man bor i. Om man väntar tvillingar i Happaranda eller simrishamn ska väl inte spela ngn roll så länge man bor i samma land. Fattar att et kan vara individuella skillnader vi e alla olika men på det stora hela...

• Busungarnas mamma
    xarizaw skrev 2011-09-22 13:09:30 följande:

Grattis till 10 år!! Skål Läste en artikel om just alkohol och graviditet/amning för inte så längesen, minns inte var... Men under graviditeten får barnet samma promille som du men det e väldigt lite som går över i bröstmjölken. Så enligt artiklen va typ ett eller två glas vin ok. Inga stora mängder. Man bör inte sova tillsammans med sitt/sina barn i sängen eftersom instinkten/reflexen att inte rulla på de eller vad man ska kalla det försämras/försvinner.

Så resonerar väl ungefär som Sjejn... Nolltollerans uinder graviditeten och vid ngt speciellt tillfälle kanske ett glas vin eller en öl under tiden man ammar eller man har spädisar. Under första tiden turades vi ofta om om vi va borta.

I ditt fall handlar det om ett glas vin för å fira! Vill du så gör det! Unna dig det å njut :) bara det känns ok för dig. 

Tack så mycket
    Ja, men då är flera av oss inne på samma spår.
    Jag/vi tänker som du/ni. 
    Ska bli gott med ett glas vin  
    Mina underbara ungar! Felix -03 Måns -09 Alice och Iris -11
  • Busungarnas mamma
    spattanjansson skrev 2011-09-22 13:27:39 följande:
    Busungarnas mamma:ta du dig en skvätt och njut av ett gott utfört arbete :)

Ja, ska göra det
  • Ladycocos

Stort GRATTIS Knyttenasmamma!!

Busungarnas mamma: Ta Tabort redan i första tvätten!!!! Annars riskerar du att tvätta in bläcket....
    Annars så rekommenderas flytande koncentrerad galltvål......

Se nu till att njuuuuta av ditt vin! Jag får sälla mig till den avundsjuka skaran som längtar sååå efter ett glas rött eller bubbel.....

• Busungarnas mamma
    Ladycocos skrev 2011-09-22 15:21:02 följande:
    Busungarnas mamma: Ta Tabort redan i första tvätten!!!! Annars riskerar du att tvätta in bläcket....
    Annars så rekommenderas flytande koncentrerad galltvål......

Se nu till att njuuuuta av ditt vin! Jag får sälla mig till den avundsjuka skaran som längtar sååå efter ett glas rött eller bubbel.....

Vilken tur att jag inte hunnit tvätta än
    Då tar jag Tabort med en gång ist.

Ohhh ja, jag ska njuta    
  • lolisa86

hej tjejer en liten uppdatering från mig.

Tul idag bebisarna växte fint de var ca 1960 gram styck fick inte exakta vikter, men den ena låg på -2% och den andra på -3% så det känns jättebra.

däremot känner jag mig jättekluven efter läkarbesöket....det har nämligen diskuterats planlagt kejsarsnitt ända från att jag fick reda på att det va tvillingar pluss att min första graviditet slutade i akut kejsarsnitt då dottern låg i pannbjudning, fick efter den förlossningen göra en bäckenröntgen för att mäta och det visade sig att mitt bäcken va pyttelite för trångt (för dotterns storlek iaf), Så jag har varit inställd på att i vecka 37+3 ca få ett snittdatum, men läkaren jag hadde idag menade att det inte alls skulle vara något problem för mig att föda vanligt eftersom bebisarna sannsynligen inte kommer väga mer än 3 kg och att den största grunden till att det blev akut kejsarsnitt första gången va just för att hon låg i pannbjudning. Så nu sitter jag här och vet inte in eller ut.....ska jag chansa på att föda vanligt och hoppas på att det går? Eller ska jag ta kejsarsnitt ?
    finns ju för och nackdelar med båda förlossnings sätten....vaginal födsel innebär ju oftast att man inte har lika ont och inte är lika handikappad efter och att det är bäst för barnen, men tänk om det slutar med akutsnitt igen, något jag inte vill uppleva då jag mådde dåligt både fysiskt och psykiskt efter.
    Och om jag får kejsarsnitt så vet jag tid och datum och vet att jag inte behöver släpa magen i skottkärra längre än till just den dagen. Men samtidigt kommer jag förmodligen ha mera ont efter och risken för olika komplikationer är större än vid vanlig förlossning!

hur skulle ni ha gjort om ni satt i den situationen, kul att veta hur andra tänker.

kram på er, nu ska jag bege mig på cykeln och hämta ungen! 

alva 02.11.09
  • mumama

åååh... Sjejn jag håller med dig till 100 %!! Villl INTE mer.... usch o fy!
    Var iväg på TUL idag o de skulle kolla så att min tapp var opåverkad, men de satte ctg på mig o såg att en av tvillingarnas hjärtljud damp när jag fick en sammandragning. Så det var upp till förlossningen igen... *suck* 
    som tur är så slapp jag vara kvar, det var ingen fara med barnen, skönt!
    MEN jag skulle GÄRNA se till att de kommer ut NU, NYSS!! har ont ont ont.... ka ninte sova och mina sammandragningar blir bara värre.... =( får se om jag lyckas hålla mig borta från sjukan i helgen=)

Iaf så ligger tv 1 på 2300 och tv 2 på 1700 men inom normalspannet iaf. Han trodde att han kan ha mätt lite stort på ettan men...

Nu ska jag äta det första jag stoppat i magen sen frukost =)
    Ha det underbart alla!! 

Svar på tråden tvillingar i höst?