• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Busungarnas mamma
    Frila2 skrev 2011-05-14 10:12:38 följande:
    Frågan är om den läkaren verkligen har koll? Ja, det låter bara väldigt konstigt. Då måste ju de två skilda äggen slagits ihop på något sätt vilket känns lite.... ovanligt.
    Jag tycker också att det är konstigt, men det känns så dumt att ifrågasätta.

Så här står det på tvillingklubbens hemsida:

Oftast analyseras moderkakan efter förlossning för att se om det bara är en eller om den består av två sammanväxta. Två sammanväxta moderkakor kan vara endera enäggs och tvåäggs om barnen är likkönade. Kan man se att det bara är en moderkaka är det alltid fråga om enäggstvillingar. Vid ultraljuds undersökningar kan det vara svårt att avgöra om det är en "äkta" gemensam eller om det är två sammanväxta.

En annan viktig fråga är hur många skiljeväggar som fanns mellan barnen. Syns det bara en tunn skiljevägg är det enäggs. Syns det en tjock skiljevägg kan det vara enäggs eller tvåäggs. En tunn skiljevägg består av två hinnor pga att barnen ligger i varsin inre hinnsäck men en gemensam yttre hinnsäck. En tjock skiljevägg består av fyra hinnor pga att barnen ligger i varsin inre och varsin yttre hinnsäck.
    Om ni vill veta med säkerhet kan ni be att få läsa förlossningsjournalen och om det inte går att avgöra så får ni själva beställa en tvillinganalys (se separat länk). Där kan ni få hjälp att fastställa zygositeten (äggigheten) på era barn

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • Frila2
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-14 10:21:54 följande:
    Jag tycker också att det är konstigt, men det känns så dumt att ifrågasätta.

Så här står det på tvillingklubbens hemsida:O

En annan viktig fråga är hur många skiljeväggar som fanns mellan barnen. Syns det bara en tunn skiljevägg är det enäggs. Syns det en tjock skiljevägg kan det vara enäggs eller tvåäggs. En tunn skiljevägg består av två hinnor pga att barnen ligger i varsin inre hinnsäck men en gemensam yttre hinnsäck. En tjock skiljevägg består av fyra hinnor pga att barnen ligger i varsin inre och varsin yttre hinnsäck.

Ja, det låter ju verkligen som att läkaren inte har koll, eller så har han koll på så ny forskning att det inte hunnit spridas än. För om det endast finns en tunn skiljevägg så är det ju enäggs enligt artikeln.
  • Busungarnas mamma
    Frila2 skrev 2011-05-14 10:42:34 följande:
    Ja, det låter ju verkligen som att läkaren inte har koll, eller så har han koll på så ny forskning att det inte hunnit spridas än. För om det endast finns en tunn skiljevägg så är det ju enäggs enligt artikeln.
    Ja, och det känns ju konstigt att tvillingklubben skulle ge ut fel information
  • JohannaOMikael
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-14 08:59:32 följande:
    JohannaOMikael

Skönt för dig att få vara hemma och vila tråkigt med UVI...

Jag mår sådär...
    Började jobba i onsdags efter att varit hemma och sjukskriven i nästan 4 veckor.
    Förmiddagarna går rätt bra, men på eftermiddagarna har jag sammandragningar varje timma (allt mellan 2-5 st)
    Jag är fruktansvärt trött och sitter ibland och nästan nickar till vid mitt skrivbord.
    Ja, UVI är väl inte så bra. Men det konstiga är att jag har inte känt av nått. =/ Däremot har jag också haft lite sammandragningar.
    Kan du inte bli sjukskriven för det?
    Vilken vecka är du i?
    ♥ Heidis mamma ♥ 4 Nov- 2008 ♥ Gravid med tvillingar ♥
  • FamJ

Hoppar in och önskar alla en trevlig lördag! =)

Lite nervös e jag, inte kännt rörelser på 2 dagar =( Men molvärk o ömma bröst så det kanske e okej med
    dom små ändå...

• Busungarnas mamma
    JohannaOMikael skrev 2011-05-14 11:10:00 följande:
    Ja, UVI är väl inte så bra. Men det konstiga är att jag har inte känt av nått. =/ Däremot har jag också haft lite sammandragningar.
    Kan du inte bli sjukskriven för det?
    Vilken vecka är du i?

Jag har ju precis varit sjukskriven för blödningar och sammandragningar.
    Har telefontid med min läkare på måndag, får väl se vad hon säger om mina sammandragningar.

Idag går jag in i vecka 20

• Busungarnas mamma
    FamJ skrev 2011-05-14 11:16:48 följande:
    Hoppar in och önskar alla en trevlig lördag! =)

Lite nervös e jag, inte kännt rörelser på 2 dagar =( Men molvärk o ömma bröst så det kanske e okej med
    dom små ändå...
    Förstår att du blir orolig, det blir man ju så lätt.
    De kanske bara har flyttat om i magen lite, och ligger nu och rör sig inåt istället.

Men ring din bm på måndag om du är väldigt orolig
  • Sjejn

Den läkaren jag träffade på specmvc sade också att det alltid är enäggtvillingar om de delar yttre fosterhinna och moderkaka som ju mina också gör. Han är gynekologi/obstretikprofessor på akademiska universitetssjukhuset i Uppsala och det var vad han sade till en läkarstuderande som var med på undersökningen så det verkar då i alla fall vara vad som lärs ut...

• Sjejn

Idag har jag överlevt fyraårskalas för sonen med tretton dagiskompisar och så hans två syskon då, så femton barn sammanlagt! Vi hade supertur med vädret och kunde vara ute hela tiden, vilket underlättade massor. Vi grillade korv och åt tårta och hade fiskdamm och barnen sprang runt i trädgården och lekte och alla var nöjda och glada men nu är jag TRÖTT kan jag säga. Har inte vilat på hela dagen, det lär jag väl få igen med sammandragningar och lite mer blod ikväll men nu är det avklarat i alla fall. :)

• Ninawikizz

Grattis till er alla, det är verkligen underbart med tvillingar!!
    Vi fick våra pojkar 1 Juli 2010 och det är så roligt , visst att det är mycket att göra osv, men man lär sig hantera det och man lär sig hur man ska göra för att vardagen ska funka smidigt.

Jag är så otroligt tacksam över att jag fick chansens att se hur det är att vänta & ha tvillingar!!

Svar på tråden tvillingar i höst?