• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • spattanjansson
    Sjejn skrev 2011-05-16 15:46:52 följande:
    Jag har inte fått den, det hade varit trevligt, fast jag vet inte om jag har lust att beställa.*s*
    jag kan rapportera när jag läst klart om det är nått att ha...känns inte som att den är värd 139 kr... :)
  • Jonnasmamma08

Jag fick den boken när vi va på RUL i torsdags.
    Men har inte gette mig tid att läsa den ännu då jag fortfarande inte kunnat smälta
    att vi ska ha tvillingar.

Mår förövrigt väldigt bra faktiskt.
    Men har rätt mycket sammandragningar enligt mig själv.
    Är det fler som har mycket sammandragningar? 

• spattanjansson
    Jonnasmamma08 skrev 2011-05-16 15:53:11 följande:
    Jag fick den boken när vi va på RUL i torsdags.
    Men har inte gette mig tid att läsa den ännu då jag fortfarande inte kunnat smälta
    att vi ska ha tvillingar.

Mår förövrigt väldigt bra faktiskt.
    Men har rätt mycket sammandragningar enligt mig själv.
    Är det fler som har mycket sammandragningar? 
    säger som jag sa till barnmorskan idag...hur känns en sammandragning? Ingen aning :)
  • spattanjansson

står ganska mycket självklara saker i boken...men en del matnyttigt...och lite tänkvärt...som tex...

Tvilingar är alltid dubbelt så gulliga, roliga och mysiga och ger dubbelt så många kramar. De är dubbelt så busiga och intensiva och ger dubbelt så mycket kärlek.

hihi..nä jag läste detta såg jag av någon anledning två små ruligta barn med kladdiga händer som försöker krama mig

• Jonnasmamma08
    spattanjansson skrev 2011-05-16 15:59:17 följande:
    säger som jag sa till barnmorskan idag...hur känns en sammandragning? Ingen aning :)
    Går inte att förklara om man inte varit gravid tidigare =(
  • mumama
    Jonnasmamma08 skrev 2011-05-16 16:10:25 följande:

klart det gör Skrattande som en muskelspänning i livmodern

idag fick jag mig en uskällning (Förvånad) av en kompis idag när jag kommenterade vårt kubresultat. Det är alltså 0,25% chans att den tvilling med högst risk har downs och jag skulle säkert må bättre om jag VISSTE med säkerhet hur det låg till, men det finns en missfallsrisk på 1 % om man gör fvp vilket han tyckte var befängt att utsätta barnen för den risken som då var märkbart större än chansen för ds. så nu tror jag att jag har landat i att jag inte fick världens bästa resultat, men det betyder inte att mina bebisar kommer få ds.... och om de eller en får det, får man ställa om sig då!

på tal om storlek.... jag vet inte om jag känner mig så stor längre, tillväxten verkar ha stannat upp lite=) imorgon ska jag till sjukgymnasten och få akupunktur mot bäckenbesvär och illamåendet. =)

• spattanjansson
    Jonnasmamma08 skrev 2011-05-16 16:10:25 följande:
    Nää förstår det...så jag får vänta och se och anta att det är det som drabbar mig :)
    mumama skrev 2011-05-16 16:20:15 följande:

idag fick jag mig en uskällning (Förvånad) av en kompis idag när jag kommenterade vårt kubresultat. Det är alltså 0,25% chans att den tvilling med högst risk har downs och jag skulle säkert må bättre om jag VISSTE med säkerhet hur det låg till, men det finns en missfallsrisk på 1 % om man gör fvp vilket han tyckte var befängt att utsätta barnen för den risken som då var märkbart större än chansen för ds. så nu tror jag att jag har landat i att jag inte fick världens bästa resultat, men det betyder inte att mina bebisar kommer få ds.... och om de eller en får det, får man ställa om sig då!

på tal om storlek.... jag vet inte om jag känner mig så stor längre, tillväxten verkar ha stannat upp lite=) imorgon ska jag till sjukgymnasten och få akupunktur mot bäckenbesvär och illamåendet. =)

Tycker det låter som du har en klok kompis även ifall han kanske inte hade behövt skälla på dig :)
    Läste precis att det även är tekniskt svårare att utföra FVP när man väntar tvillingar....
    Jag tänker inte försöka mig på att vikta olika sjukdommar mot varandra. Visst vill man ha friska barn, men skulle man få ett barn med ds så löser man ju det. Barn med ds har ju tex känsloregister, man får ett utbyte, vilket man tex kanske inte får om ens barn har autism (gäller säkert inte alla former), och det är ju en sjukdom som inte syns på FVP. Ville bara försöka visa att det är ju så många sjukdommar som vi inte får reda på innan!

Du kanske ska testa och få en ny medicin utskriven mot illamåendet. Jag fick stolpiller utskrivna och jag tycker det verkar så läbbigt att ta dom så jag började må bättre av rädsla för medicinen typ :---)
  • mumama
    spattanjansson skrev 2011-05-16 16:28:54 följande:
    Nää förstår det...så jag får vänta och se och anta att det är det som drabbar mig :)
    mumama skrev 2011-05-16 16:20:15 följande:

Tycker det låter som du har en klok kompis även ifall han kanske inte hade behövt skälla på dig :)
    Läste precis att det även är tekniskt svårare att utföra FVP när man väntar tvillingar....
    Jag tänker inte försöka mig på att vikta olika sjukdommar mot varandra. Visst vill man ha friska barn, men skulle man få ett barn med ds så löser man ju det. Barn med ds har ju tex känsloregister, man får ett utbyte, vilket man tex kanske inte får om ens barn har autism (gäller säkert inte alla former), och det är ju en sjukdom som inte syns på FVP. Ville bara försöka visa att det är ju så många sjukdommar som vi inte får reda på innan!

Du kanske ska testa och få en ny medicin utskriven mot illamåendet. Jag fick stolpiller utskrivna och jag tycker det verkar så läbbigt att ta dom så jag började må bättre av rädsla för medicinen typ :---)

haha ja jo så kanske man kan göra, skrämma kroppen till underkastelse!

Illamåendet verkar osm om det börjar ge med sig, dock så har jag sagt det innan o dagen efter legat o kastkadkräkts hela dagen!

På tal om rosa lyktstolpar! jag har nu kommit igenom 11 steg i körutbildningen av 16! så det verkar som om jag faktiskt KAN klara det till aug! huraaaaaaa!

• spattanjansson

mumama: du är 10 dagar efter mig...för mig var det så här...fram tom vecka 13 ja jäklar va jag kräktes, dagarna och nätterna i ända...fick inte i mig nått och gick ner 7 kg...vecka 14 försvann så allt och jag mådde faktiskt bra och åt som en häst, INTE speciellt nyttigt för jag åt ju lixsom ikapp alla godsaker jag missat :) Kunde/kan fortfarande dock inte vara i matos, dvs laga mat för länge och sen äta. I vecka 15 kom det lite smygande tillbaks..dock bara någon lite kräk hemma innan jobbet eller precis när jag kommit till jobbet...sen kunde jag äta och må hyffsat bra resten av tiden. i helgen har jag mått toppen. Haft super energi och börjat sanera huset som har kommit i kläm då jag mått urk och varit trött..och maken jobbat jobbat jobbat..och vår svarta labdrabor som tappar sin vinterpäls...det här har INTE bidragit till ett rent hus :)

o va duktig du är som pallar med körkortet mitt i allt det här. Jag tog oxåp mitt körkort sent, typ för 10 år sen när jag var 26. Men jädrans du va gott det är. Alla tjatade innan om oooh, du kommer tycka det är så skönt och ånga att du inte gjort det tidigare och bla bla bla...och visst...lite så tänkte jag faktikst sen :) Men det viktigaste är att det ger en en enorm frihetskänsla och man kan lixsom ta sig dit man vill utan att be någon annan :)

• mumama
    spattanjansson skrev 2011-05-16 16:54:47 följande:
    mumama: du är 10 dagar efter mig...för mig var det så här...fram tom vecka 13 ja jäklar va jag kräktes, dagarna och nätterna i ända...fick inte i mig nått och gick ner 7 kg...vecka 14 försvann så allt och jag mådde faktiskt bra och åt som en häst, INTE speciellt nyttigt för jag åt ju lixsom ikapp alla godsaker jag missat :) Kunde/kan fortfarande dock inte vara i matos, dvs laga mat för länge och sen äta. I vecka 15 kom det lite smygande tillbaks..dock bara någon lite kräk hemma innan jobbet eller precis när jag kommit till jobbet...sen kunde jag äta och må hyffsat bra resten av tiden. i helgen har jag mått toppen. Haft super energi och börjat sanera huset som har kommit i kläm då jag mått urk och varit trött..och maken jobbat jobbat jobbat..och vår svarta labdrabor som tappar sin vinterpäls...det här har INTE bidragit till ett rent hus :)

o va duktig du är som pallar med körkortet mitt i allt det här. Jag tog oxåp mitt körkort sent, typ för 10 år sen när jag var 26. Men jädrans du va gott det är. Alla tjatade innan om oooh, du kommer tycka det är så skönt och ånga att du inte gjort det tidigare och bla bla bla...och visst...lite så tänkte jag faktikst sen :) Men det viktigaste är att det ger en en enorm frihetskänsla och man kan lixsom ta sig dit man vill utan att be någon annan :)

jag tenderar till att dra på mig massa saker hela tiden.... är det inte 3-4 jobb så är det plugg eller körkort på samma gång som jag försöker få familjen att fungera, huset hållas rent och så ska det renoveras men nu är det nästan klar! är så skönt!

Pratade nyss med ett av jobben, som persomlig assistent, det jobbet jag älskar att jobba med! men jag tror inte att jag kommer att jobba särskilt mycket, dels för att jag ska plugga i sommar och fixa körkortet och dels för att mina fogar gör såpass ont att jag redan nu ska få akupunktur mot smärtan.....

Jag är dålig på att sitta still och itne göra nåt och eftersom jag vet med mig från förra graviditeten att har det kickat igång, kommer det inte att bli bättre.... men jag måste ju göra nåt, så då tänkte jag plugga matte c oxh affärsinformatik i sommar, sen får jag väl , om inte ett under sker , sjukskriva mig i augusti igen =) men då har jag iaf gjort något under sommaren som inte legat samhället till lags

Svar på tråden tvillingar i höst?