• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • spattanjansson

Min 50% sjukskrivning går ut i morrn. När jag ska till läkaren på tisdag räknar jag att dom sjukskriver mig fram till iallafall 2 veckor innan nedsläpp...

• Frila2

Angående sjukskrivning och FK så beror det nog på varför man är sjukskriven. Är det enbart för duplexgraviditet med risk för prematur födsel så godkänns det inte mer än till att man inte längre räknar barnen som prematurer. Jag är sjukskriven för duplexgraviditet med risk för prematur födsel men även för början till HF och att jag tidigare haft en allvarlig obstetrisk komplikation (fina ord va? ) och det har FK köpt utan problem så min sjukskrivning går till BF. Sedan har läkarna olika åsikter också kan tilläggas.

• Mem3
    snuttisen3 skrev 2011-09-29 18:05:28 följande:
    Min läkare sa att de bara sjukskriver fram till v. 36 för sen brukar i FK acceptera det. Men det kanske är olika det med var man bor i landet.
    ja jag ringde idag och frågade har man havandeskapsförgiftning och typ högt blodtryck blir man sjuksriven längre så det är väl bara att ta ut föräldrar dagar tills de kommer..men hur funkar det då? Jag skickade in mitt moderskapsintyg idag... men hur ska man fylla i det lixom..någon som vet?
  • mumama

på tal om sjukskrivning så är jag sjukskriven fram till förlossningen. Dels pga av risk för förtidsbörd men det räcker ju bara till v 37 och sen har jag ju problem med fogarna och min anemi. Detta gör att fk inte ifrågasätter sjukskrivningen =) SKÖNT

Idag var jag tillbaka till antenatalen för att göra en kurva, var inne på förlosssningen igår pga sammandragningarna och tv 2 blev inte godkänd så det var bara att snällt pallra sig till sjukhuset igen..... 

Pratade med min BM om att sättas igång tidigare,  hon trodde nog inte att de skulle göra det, men jag ska allt tjata mig trasig på dem.. kanske dra upp kostnaderna för att jag ska åka in o ut för mina sammandragningar hela tiden Tungan ute

Idag förstod jag på riktigt hur stor sonen är när han kommer och knackar på dörren nr han är ute och frågar om han får gå hem till en kompis Hjärta

• mumama
    Mem3 skrev 2011-09-29 19:45:24 följande:
    ja jag ringde idag och frågade har man havandeskapsförgiftning och typ högt blodtryck blir man sjuksriven längre så det är väl bara att ta ut föräldrar dagar tills de kommer..men hur funkar det då? Jag skickade in mitt moderskapsintyg idag... men hur ska man fylla i det lixom..någon som vet?
    moderskapsintyget ska inte du fylla i. De skickar ut blanketter som din arbetsgivare ska fylla i. Men har du havandeskapsförgiftning tycker jag det vore jättekonstigt om du inte blev sjukskriven till förlossningen efter som du , om du inte hade varit gravid och bara sjuk, behövt vara sjukskriven pga av sjukdomen.
  • november11

Jag är också sjukskriven fram till BF, var inget snack om saken när jag var hos läkaren och Fk verkar inte ifrågasätta det för de har godkänt sjukskrivningen.
    Jag har inga särskilda anledningar annat än att det är tvillingar för min sjukskrivning så det verkar ju skilja sig beroende på vart i landet man bor. Vilket känns riktigt fel...

• gellabella

Tack för alla grattis!! Hjärta Sitter med en av mina små i vänster arm o skriver m högern så d blir kort... Ska ta o lägga oss nu så vi ev hinner sova lite innan nästa matning. Försöker läsa ikapp emellanåt men vardagen  tar mkt tid så d hinns inte så mkt dator... Vi mår i alla fall bra, pojkarna är nu en vecka o imorn blir d BVC o j hoppas pojkarna vuxit på sig bra. Stereoammar o eft d ger mannen ersättning. Skönt att vara två hemma! Storasystrarna får fortsätta på förskola på heltid under de första 10 pappadagarna (har inte påtalat att vi har 20 me twins, får se om vi känner a vi behöver d...) o d är också skönt! Har lagt ut ngn bild på bloggen.

Kämpa på brudar som fortf är gravida! Belöningen gör d värt allt även om d inte känns så nu! Hjärta 

• mumama
    november11 skrev 2011-09-29 20:34:36 följande:

Jag är också sjukskriven fram till BF, var inget snack om saken när jag var hos läkaren och Fk verkar inte ifrågasätta det för de har godkänt sjukskrivningen.
    Jag har inga särskilda anledningar annat än att det är tvillingar för min sjukskrivning så det verkar ju skilja sig beroende på vart i landet man bor. Vilket känns riktigt fel...

jag är inte sjukskriven till BF utan till förlossningen , tror det heter partus. :D
  • Gandalf
    mumama skrev 2011-09-29 20:41:51 följande:
    jag är inte sjukskriven till BF utan till förlossningen , tror det heter partus. :D
    Ja det borde ju vara det logiska. Om barnen kommer före BF så upphör väl sjukskrivningen, eller?

Tycker det är lite skumt med reglerna. Det borde ju inte ha någon betydelse varför man är sjukskriven. Antingen skulle det gälla fram till förlossningen för alla eller också en viss vecka typ 37, när barnen räknas som fullgågna.
    En sak är att öäkare kan skriva olika men FK borde ju ha samma regler oavsett var man bor!

Jag ska förnya min sjukskrivning nästa vecka och undrar om det blir oktober ut bara eller fram till BF som är 22 november. Återstår altså att se :)
Svar på tråden tvillingar i höst?