• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Sjejn
    Ladycocos skrev 2011-09-30 10:17:01 följande:
    HAHAHAHAHAHA  Du skulle ha hört makens moster som ringde till mig och meddelade att hon hade skrivit samman en lista med namnförslag "För det kan ju vara så svårt som förälder att hitta det som är fint!"
    NEJ, jag skojar INTE!!

Jag meddelade glatt att det var snällt av henne, men att vi i princip har bestämt oss och att vad som är fint är ju som baken..... (kanske i lite annorlunda ordval)
    *Fniss*

Jag brukar svara att "japp, det är redan bestämt, men vi har inte berättat i förväg med några av de andra så det gör vi inte den här gången heller". Då brukar folk bli tysta, för då har de ju inget de kan påverka liksom. Någon enstaka har invänt något om att namnen kanske inte passar och då har jag bara sagt att i så fall får vi hitta på något annat bara.  
  • Celadon
    Sjejn skrev 2011-09-30 07:40:39 följande:
    Här har förresten töserna trillat ner ytterligare en våning känns det som, nu är det definitivt som att gå med en badboll mellan benen.
    hur många våningar har du? Skrattande

grattis till alla nya bebisar! och det är häpnadsväckande att läsa om er som fortfarande kämpar - jag har nu efter 7 veckor redan glömt vilket elände det var (men när jag ser gravidmagar på stan tänker jag direkt "åh fy fan, stackare" så det finns definitivt kvar undermedvetet)

gellah: jag undrar också vilken amningskudde du har eftersom du är så nöjd! jag har tvillingklubbens, men jag tycker inte den är så bra. fyllningen liksom åker iväg till fel ställen och barnen åker ned i den. dessutom blir jag alldeles för varm av den (men jag blir lätt överhettad).

eftersom jag blir så irriterad på kudden har jag i stort sett struntat i att dubbelamma, det blir så meckigt. nu funkar det rätt bra att amma dem separat eftersom de bara käkar ca 10 minuter, men det skulle vara bra att kunna göra när båda är vrålhungriga samtidigt och skriker att de aldrig har fått mat i hela sitt liv och håller på att svälta ihjäl direkt... min 4-åring däremot åt i 45-minuterspass när han var bebis och om det blir så är ju dubbelamning helt nödvändigt om man nånsin vill komma upp ur soffan.
  • mumama

Silverbebis vi Kickade igång mannen i samma veva som jag ringde in o pratade om min sgi. Nu är vi gifta , det kanske spelar in eftersom han automatiskt räknas som pappan då. Ang namn har ingen kommit med kommentarer... Svärmor o min mor har haft lite svårt med medea men det har gett med sig nu :)

• mumama

Lite ot kanske men ja måste fråga När tycker ni barn är tillräckligt stora för att flyga 45 min?

• Busan10

Flyga 45min, när man känner som förälder att man klarar det =)

Vi kommer nog säkert flyga innan dom är 6månader..

• snuttisen3
    Mem3 skrev 2011-09-30 09:36:49 följande:
    Är det bara jag som har oturen att inte bli sjuksriven till bf, tycker det är konstigt... men som någon skrev nu är det ju inte längre fara för barnen.. har gått 35 fulla veckor idag... skönt!

Jag är inte heller sjuksskriven till BF utan jag är sjukskriven till den sista oktober och jag är beräknad till den 15 nov.
    snuttisen1 v.33+3
  • Frila2
    silverbebis skrev 2011-09-30 09:18:20 följande:
    Här är det tvåäggs; läkarna kallar det för dichoriotisk/diamniotisk och ser väldigt nöjda ut men vet ju inte riktigt vad det betyder... Är sjukskriven fram till ca 1-2 veckor innan BF...
    Jag har nu gått från strl 36 till 40-44 (ska erkänna att 40 är inte så bekvämt längre) på byxor för att få plats med magen...Undrar lite smått vilken strl jag behövt om jag vore 1 80 istället för under en 1 60 lång...men kanske magen inte blir så stor då? Hur är det för er andra? Hur många storlekar större drar magen?
    Grejen är ju att så länge de är av samma kön så kan man inte säkert veta att de är tvåäggs, trots att läkarna slarvigt säger så. De förenklar tyvärr lite felaktigt. Även om barnen ligger på ett sätt som tvåäggstvillingar alltid gör så kan några procent av dem vara enäggs ändå.

Om barnen delar moderkaka (inte ihopväxt) så är de alltid enäggstvillingar. Detsamma om de delar den yttre fostersäcken eller om de delar både den inre och yttre fostersäcken. Om de har var sin moderkaka och helt egna fostersäckar som dina och mina har så är de oftast tvåäggs men ca 10 % av dem är enäggs ändå, men de har delat sig redan när ägget var i äggledaren.
  • Frila2
    4ungar skrev 2011-09-30 09:45:53 följande:
    Hej hej tjejer ! 
    Äntligen har jag fått köpt mig en dator så nu kan jag vara lite mer aktiv i tråden igen... såhär på slutet !
    Jag är i v. 32+4 idag och jag är helt slut... =( Som de allra flesta kan jag tänka mig.. Var på TUL igår och bebisarna vägde 1800 och 2080, hon sa att allt såg bra ut. Sist gång så låg 1:an med huvudet ner och jag har varit inställd på vaginal förlossning, men igår så hade bebisen snurrat runt och lagt sig med rumpan ner. Läkaren trodde inte den skulle ändra plats, men att jag ändå inte skulle ge upp hoppet sas. Jag vill verkligen inte snittas, är helt livrädd för snitt, löjligt jag vet !

Hon sa inget om planerat snitt, utan att vi skulle ta det nästa gång... då är jag i v36+3... är inte det lite sent att planera snitt ? Tänk om förlossningen sätter igång av sig själv innan det ?  

Fast att de vänder sig senare än så är inte ovanligt. Min tvåa vänder sig jätteofta och har legat olika på varje UL och även gått från säte, till tvärläge, till huvudet ner, till tvärläge och tillbaka till säte på fem veckor. Enligt två läkare på Östra kan ettan vända sig tom i v 40. Det är absolut inte kört.

Här planerar man inte snittdatum innan v 36+ om det inte finns speciella skäl. Jag var på UL i v 32 och då låg ettan i säte och tvåan i tvärläge men inget bestämdes. Nu ska jag dit på onsdag (35+5) och då kommer jag begära ett snittdatum om ettan ligger i säte fortfarande, vilket är rätt troligt iom att han inte ändrat läge sedan v 27
    Startar förlossningen innan och ettan ligger i säte eller tvärläge så ska man åka in direkt och så gör man snittet akut istället. Men det brukar bli väldigt lugnt ändå, skillnaden är att man vi ett planerat snitt sterilduschar hemma och förbereder sig men om det är akut så gör man det där.
  • Frila2

Angående namn så tycker jag också att man får massa förslag. Inget har kommit med en lista dock

Men det är lite kul. Om man säger de namnförslag man har så har folk så mycket åsikter. Om man väntar tills barnen är födda och då säger vad de ska heta har folk inte alls så mycket åsikter. De kan liksom inte med när barnen redan har kommit. Vi tror att våra ska heta Elis och Nils. Alla gillar inte namnen, min syster tycker inte om Elis och min pappa gillar inte Nils. Men vi bryr oss inte så mycket

Svar på tråden tvillingar i höst?