4ungar skrev 2011-09-30 09:45:53 följande:
Hej hej tjejer !
Äntligen har jag fått köpt mig en dator så nu kan jag vara lite mer aktiv i tråden igen... såhär på slutet !
Jag är i v. 32+4 idag och jag är helt slut... =( Som de allra flesta kan jag tänka mig.. Var på TUL igår och bebisarna vägde 1800 och 2080, hon sa att allt såg bra ut. Sist gång så låg 1:an med huvudet ner och jag har varit inställd på vaginal förlossning, men igår så hade bebisen snurrat runt och lagt sig med rumpan ner. Läkaren trodde inte den skulle ändra plats, men att jag ändå inte skulle ge upp hoppet sas. Jag vill verkligen inte snittas, är helt livrädd för snitt, löjligt jag vet !
Hon sa inget om planerat snitt, utan att vi skulle ta det nästa gång... då är jag i v36+3... är inte det lite sent att planera snitt ? Tänk om förlossningen sätter igång av sig själv innan det ?
Fast att de vänder sig senare än så är inte ovanligt. Min tvåa vänder sig jätteofta och har legat olika på varje UL och även gått från säte, till tvärläge, till huvudet ner, till tvärläge och tillbaka till säte på fem veckor. Enligt två läkare på Östra kan ettan vända sig tom i v 40. Det är absolut inte kört.
Här planerar man inte snittdatum innan v 36+ om det inte finns speciella skäl. Jag var på UL i v 32 och då låg ettan i säte och tvåan i tvärläge men inget bestämdes. Nu ska jag dit på onsdag (35+5) och då kommer jag begära ett snittdatum om ettan ligger i säte fortfarande, vilket är rätt troligt iom att han inte ändrat läge sedan v 27
Startar förlossningen innan och ettan ligger i säte eller tvärläge så ska man åka in direkt och så gör man snittet akut istället. Men det brukar bli väldigt lugnt ändå, skillnaden är att man vi ett planerat snitt sterilduschar hemma och förbereder sig men om det är akut så gör man det där.