• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Prezzo

Idag ska vi åka hem . Småttingarna och jag väntar nu på mannen som är och hämtar storasyster så att hon ska få hämta hem sina småsyskon. Vi ska fira med muffins och champagne på altanen när vi kommer hem . Är det förresten någon som provat maggjördel? Jag har köpt en och tänkte prova den om några veckor. Känns som att magmusklerna behöver lite stöd att dra ihop sig...alla organ bara flyter ju omkring i magen nu...

• 4ungar
    Frila2 skrev 2011-09-30 12:18:39 följande:
    Fast att de vänder sig senare än så är inte ovanligt. Min tvåa vänder sig jätteofta och har legat olika på varje UL och även gått från säte, till tvärläge, till huvudet ner, till tvärläge och tillbaka till säte på fem veckor. Enligt två läkare på Östra kan ettan vända sig tom i v 40. Det är absolut inte kört.

Här planerar man inte snittdatum innan v 36+ om det inte finns speciella skäl. Jag var på UL i v 32 och då låg ettan i säte och tvåan i tvärläge men inget bestämdes. Nu ska jag dit på onsdag (35+5) och då kommer jag begära ett snittdatum om ettan ligger i säte fortfarande, vilket är rätt troligt iom att han inte ändrat läge sedan v 27
    Startar förlossningen innan och ettan ligger i säte eller tvärläge så ska man åka in direkt och så gör man snittet akut istället. Men det brukar bli väldigt lugnt ändå, skillnaden är att man vi ett planerat snitt sterilduschar hemma och förbereder sig men om det är akut så gör man det där.
    Ja det finns utrymme för att den ska lyckas ändra läge, men den ligger så lågt att hon inte tyckte jag skulle hoppas för mycket. Jag vet inte riktigt vad hon menade, tycker som sagt att läkarna stressar på väldigt mycket, det finns aldrig någon tid för frågor. Håller tummarna för att läget förändras. Tycker dock att det är lite väl sent att planera in snitt i v.36+ men antar att det bara är att finna sig...

Hur känns det för dig Frila som faktiskt har gått väldigt långt med tanke på dina förutsättningar ? Läkaren trodde väl att du skulle få runt v.32 ? Förstår att det måste kännas skönt, men ändå lite märkligt va ?  
  • spattanjansson

mumama/silverbebis: Min man har ett företag ihop med 4 andra så han är ju inte egen helt. Dom har ett aktiebolag och han är även anställd på företaget...så jag vet inte riktigt hur man ska göra. Nästa vecka tänkte vi kolla med FK. 
    Min man komer vara hemma på heltid i 3 veckor och sen halvtid i 2 veckor. Tyvärr kommer han inte kunna vara pappaledig så länge som han hade velat...Men han ska iallfall vara hemma minst 3 månader i slutet... 

• Sjejn
    Celadon skrev 2011-09-30 10:57:03 följande:
    hur många våningar har du? Skrattande
    Det börjar kännas som att hon nått bottenplan snart.*s*
    Frila2 skrev 2011-09-30 12:18:39 följande:
    Fast att de vänder sig senare än så är inte ovanligt. Min tvåa vänder sig jätteofta och har legat olika på varje UL och även gått från säte, till tvärläge, till huvudet ner, till tvärläge och tillbaka till säte på fem veckor. Enligt två läkare på Östra kan ettan vända sig tom i v 40. Det är absolut inte kört.

Här planerar man inte snittdatum innan v 36+ om det inte finns speciella skäl. Jag var på UL i v 32 och då låg ettan i säte och tvåan i tvärläge men inget bestämdes. Nu ska jag dit på onsdag (35+5) och då kommer jag begära ett snittdatum om ettan ligger i säte fortfarande, vilket är rätt troligt iom att han inte ändrat läge sedan v 27
    Startar förlossningen innan och ettan ligger i säte eller tvärläge så ska man åka in direkt och så gör man snittet akut istället. Men det brukar bli väldigt lugnt ändå, skillnaden är att man vi ett planerat snitt sterilduschar hemma och förbereder sig men om det är akut så gör man det där.
    *lalalalalala* Håller för öronen och dansar runt - säg inte så där!Flört Min etta ligger med huvudet ner sedan v.22 men nu har jag fått toknoja på att hon tänker vända sig och jag är livrädd för snitt ju!
    Prezzo skrev 2011-09-30 13:18:51 följande:
    Idag ska vi åka hem . Småttingarna och jag väntar nu på mannen som är och hämtar storasyster så att hon ska få hämta hem sina småsyskon. Vi ska fira med muffins och champagne på altanen när vi kommer hem . Är det förresten någon som provat maggjördel? Jag har köpt en och tänkte prova den om några veckor. Känns som att magmusklerna behöver lite stöd att dra ihop sig...alla organ bara flyter ju omkring i magen nu...
    Jag har aldrig provat gördel men skulle nog vilja göra det den här gången. Jag hatar den där känslan av fritt fall i hela magen och det tar enormt lång tid för allt att hamna på rätt plats och för livmoder och mage att dra ihop sig på mig så lite stöd vore väldigt skönt tror jag. Du får rapportera! Vad har du köpt för sort?

Förresten, vad bra, nu blev jag påmind om att jag ska be om en methergin-kur (livmodersammandragande medicin) redan ganska snart efter förlossning den här gången, jag har - trots sprutorna man får på förlossningen och att de tyckt att livmodern blivit hyfsat liten ganska snabbt och att alla hinnor och moderkakan varit hel - haft problem med väldigt stora mängder koagler och skit som varit kvar därinne och så kul är det inte att behöva åka in igen när man redan kommit hem. Dessutom har jag avslag minst åtta veckor, kul kul...
  • Frila2
    Åh grattis till hemgången. Låter som ett vanligt bra sätt att fira hemgången på! Avundsjuk!

Har funderat på maggördel faktiskt. Du får prova och säga vad du tycker.
  • Frila2
    4ungar skrev 2011-09-30 13:30:17 följande:
    Ja det finns utrymme för att den ska lyckas ändra läge, men den ligger så lågt att hon inte tyckte jag skulle hoppas för mycket. Jag vet inte riktigt vad hon menade, tycker som sagt att läkarna stressar på väldigt mycket, det finns aldrig någon tid för frågor. Håller tummarna för att läget förändras. Tycker dock att det är lite väl sent att planera in snitt i v.36+ men antar att det bara är att finna sig...

Hur känns det för dig Frila som faktiskt har gått väldigt långt med tanke på dina förutsättningar ? Läkaren trodde väl att du skulle få runt v.32 ? Förstår att det måste kännas skönt, men ändå lite märkligt va ?  
    Ja ok. Mina ligger väldigt högt (tack, jag vill gärna andas snart) så det kanske är lättare för dem såklart. Håller med helt om att det känns sent att planera in snitt först i v 36+ och det kommer nog bli så att man inte får datumet innan 38+0 och eftersom de flesta tvillingar föds innan v 38+0 känns det väldigt optimistiskt från läkarnas sida.

Ja, märkligt är en jättebra beskrivning. Det är helt galet. Min mamma har hela tiden trott på 30 augusti och jag har haft som stora mål att ta mig in i september. Jag trodde ALDRIG att jag skulle komma in i oktober med dessa två. Jag menar, de är redan nu mer än dubbelt så stora som Siri när hon föddes. Hon kom hem från sjukhuset i v 36+5 och skrevs ut i 37+0 och då hade vi kämpat så länge med andningsuppehåll, larm som plingade, sondmatning, syrgas, akut röntgen.... Läkarna sa att 32+0 skulle vara vårt mål, nu sitter jag här i 35+0.
  • Frila2

Åh, detta med hur fort livmodern drar ihop sig och avslag har jag ju knappt tänkt på. Jag har alltid fått höra hur liten livmoder jag har och eftersom Siri var så tillväxthämmad så blev livmodern aldrig större än vad som är normalt i v 24-25. Moderkakan var ju också liten så såret på livmoderväggen var minimalt och jag hade pyttelite avslag i tre veckor Jag hade vanliga tunna bindor bara. Kanske dags att inse att så inte kommer vara läget denna gången.
    Åh, jag vill inte snittas. Jag vill kunna sitta upp, gå normalt och kunna röra mig även första dygnet efter förlossningen. Förra gången var jag så sjuk att jag helt enkelt inte brydde mig att någon annan kollade den där gigantiska blöjan man får efter ett snitt. Nu är jag inte så sjuk och jag vill inte

• Sjejn
    Frila2 skrev 2011-09-30 15:06:15 följande:
    Åh, detta med hur fort livmodern drar ihop sig och avslag har jag ju knappt tänkt på. Jag har alltid fått höra hur liten livmoder jag har och eftersom Siri var så tillväxthämmad så blev livmodern aldrig större än vad som är normalt i v 24-25. Moderkakan var ju också liten så såret på livmoderväggen var minimalt och jag hade pyttelite avslag i tre veckor Jag hade vanliga tunna bindor bara. Kanske dags att inse att så inte kommer vara läget denna gången.
    Åh, jag vill inte snittas. Jag vill kunna sitta upp, gå normalt och kunna röra mig även första dygnet efter förlossningen. Förra gången var jag så sjuk att jag helt enkelt inte brydde mig att någon annan kollade den där gigantiska blöjan man får efter ett snitt. Nu är jag inte så sjuk och jag vill inte
    Men du, även om det skulle bli snitt pga hur de ligger, så kan du ju förhoppningsvis må mycket bättre den här gången hur som helst, så det kanske inte skulle bli samma grej ändå...
    Och förlåt, jag glömde säga jättegrattis till att ni får åka hem!{#emotions_dlg.flower}

• mamsen03
    Ladycocos skrev 2011-09-30 10:17:01 följande:
    HAHAHAHAHAHA  Du skulle ha hört makens moster som ringde till mig och meddelade att hon hade skrivit samman en lista med namnförslag "För det kan ju vara så svårt som förälder att hitta det som är fint!"
    NEJ, jag skojar INTE!!

Jag meddelade glatt att det var snällt av henne, men att vi i princip har bestämt oss och att vad som är fint är ju som baken..... (kanske i lite annorlunda ordval)

Skrattande  ja tack gode gud jag har iaf sluppit att få en lista!!!!!  Skrattande

men de är nog så att jag är extremt trött och less och överkänslig denna gången så jag tar åt mig mer...

fast de har varit mer dopplanerande denna gången också ,av en ny svägerska i fam....

ni kan inte döpa dem då och då för då kan inte vi blaha, blaha....

funderar allvarligt på att svara om de kan ta barnen och döpa dem ett visst datum, för jag och min man har inte tid för vi tänkte ta en långweekend  till Mallorca eller nått i den stilen... * IRONISK*  de svaret kanske skulle funka?  eller så tycker de väl att de skulle vara en superbra idé Flört  
  • mumama
    spattanjansson skrev 2011-09-30 13:32:58 följande:
    mumama/silverbebis: Min man har ett företag ihop med 4 andra så han är ju inte egen helt. Dom har ett aktiebolag och han är även anställd på företaget...så jag vet inte riktigt hur man ska göra. Nästa vecka tänkte vi kolla med FK. 
    Min man komer vara hemma på heltid i 3 veckor och sen halvtid i 2 veckor. Tyvärr kommer han inte kunna vara pappaledig så länge som han hade velat...Men han ska iallfall vara hemma minst 3 månader i slutet... 
    men då ska det ju inte vara nåt störrre strul eftersom han inte är enskild, utan blir som anställd. och antar då att ev vinstöverskott delas ut till aktieägarna ( som då är de fem) och blir då bara som en bonus? 

Själv börjar jag bli riktigt nedstämd.... på riktigt. Tycker nästan ingeting är roligt längre eftersom jag inte orkar något.  Jag har konstant ont och jag lever på piller och i soffa/säng. Blir tokig =( vet inte vad jag ska göra för att må bättre.... någon som har nåt tips? vill ju vara glad över bebisarna men just nu vill jag bara plocka ut dem, om jag så ska göra det själv med kniv  Tystoch JA jag VET att det är tidigt.... 
Svar på tråden tvillingar i höst?