Poopcorn Jag blev sjukskriven till (det första i v. 39+4 eller vad det var...) planerade snittdatumet (sedan var det för lite fostervatten så jag fick snitt ännu tidigare efter det). När jag skulle få förlängd sjukskrivning så behövde jag inte heller träffa läkare. BM mailade en läkare som läste i min journal och skrev nytt intyg, och det räckte för att förlänga i mitt fall. Kom just till sidan där du skrev att du inte fick så långt... Trist att det är så olika! Vet i och för sig inte hur tungt mina "syptom" eller vad man ska kalla det vägde i FK:s överläggning... Hotande förtidsbörd, planerat snitt, sammandragningar och så den där blödningen för en evighet sedan...
Gandalf och
Martes Jag har en vanlig amningskudde (alltså för enlingar) med kulor i (typ som saccosäck fast bananformad). Har även en kudde under vardera armbåge för att förlänga så att benen får plats och det funkar super. Har inte testat nån annan så jag kan inte jämföra med ngt. en bra grej med min är att den har "stroppar"/"ögglor" i båda ändarna. Dem drar jag åt bakom ryggen så att kudden ligger still. Våra pojkar ammar i nuläget minst 30 min/gång, ofta upp åt 45 min så det tar ju sin lilla tid. Sedan ersättning på det och rapningar, så vi brukar räkna med minst 1 timmes matningar.
Frila2 Vi har testat att ha 1:or på dem, men det är alldeles för stort. de har så små rumpor...

Och det där med enäggs/tvåäggs. Det var precis det de konstaterade, att de inte kan säga säkert med det som gick att se. Moderkakan såg hel ut, men kan mkt riktigt vara ihopvuxen och hinnorna såg ut att vara två, men de går inte sära på så lätt så de kan också har varit fler... Men likheten på barnen kommer nog visa sig så småningom. När vi jämför bebisbilder på storasystrarna så är de också väldigt lika i början, så vi får väl se om pojkarna får mer individuella utseenden när de blir "mindre bebisar" och "mer barn"...
Busan10 Stereoamma=dubbelamma Alltså att man ammar båda samtidigt vid varsitt bröst.
spattanjansson och andra som funderar på det där med "tillfällig pappadagar", de första 20 dagarna. PÅ FK:s hemsida finns ett nr dit man kan SMS:a "10 dagar" för att få igång det från första dagen. Viktigt att anmäla födelsedagen nämligen, och då är det ju smidigt att bara behöva skicka ett SMS... Har dock noll koll på egenföretagare.
Och det där med amningen. Mannen är hemma så han ger mig ett barn i taget. Men tack vare amningskudde samt extra kuddar under armbågarna så hade jag också kunnat lägga ner dem på varsin sida om mig och lägga till själv. Har hela tiden armarna fria för pojkarna ligger helt och hållet på amningskudden. Vet inte hur bra det syns, men jag har en (sencurerad...

) bild på bloggen...
Zafon Jag är också nyfiken på hur maggördel funkar!
Ursäkta mina maratoninlägg, men jag måste ju passa på när jag har tid!

Men nu är det nog dags att väcka pojkarna för matning igen... De säger aldrig till själva. BVC-besöket igår gick förresten strålande igår!

har fått en ny distriktssköterska som verkar super (den förra har gått i pension) och hon var nöjd över vikterna. Nu är pojkarna 10 dagar och de hade nästan gått upp till födelsevikten på runt 2 700 g. Skönt!