• Caranlachiel

Vad betyder butt för dig?

Inte för att på något sätt förminska den "hetaste debatterna"-tråd som ligger uppe, men ordvalet gör mig fundersam.

Jag kommer från Göteborg och där säger vi "putta" om knuffa.

I Jönköping där jag bor nu betyder butt sperma. I Göteborg hade jag aldrig hört talas om ordet butt innan, utan tänkte väl närmast på Billy Butt.

Läste mig till att butt kallas en skrubbskädda (fisk) på Gotland.

BF 20 november
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 10:29
    Ursäkta att jag glömde alternativet "Butt betyder något annat". Ni som tycker det kan väl berätta vad det betyder istället?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder butt för dig?
  • Indianica

Men hörrni" Det är dialektalt, sök på nätet får ni se:

Butta: Används i Värmland som synomym till knuffa och puttaDet går inte att säga "butta är inget ord som finns", det finns dialektala ord och då finns de

I (norra) Norrland säger vi t ex absolut inte butt om bytta (plastburk). Vi säger inte heller butta, utan putta.

Däremot har vi världens bästa ord : He, som betyder att man placerar något någonstans t ex "he  boken där" och i dåtid: "jag har hett  boken där" eller "jag hedde boken där" och det är ett otroligt vanligt ord, men det funkar givetvis inte i formella texter.
  • MåsteHittaPåNågot

Tummen upp för "he", "hedde" och "hett" även om jag inte är uppfödd norrbottning utan bara inflyttad så funkar det.

• Snelson

Jag har aldrig hört talas om butt eller butta överhuvudtaget. Ett annat ord som jag använder istället för knuffa är buffa men aldrig butta.

• Lindreas

Butt = rumpa! Butta = trycka upp rumpan i ansiktet på någon.

• icelolly

Hmmm, min mamma är från Göteborg med med danska rötter, hon kallade typ plastburk, låda för butt. Typ "ta resterna av köttfärsåsen och lägg i en butt". Vet inte i vilken utsträckning hon använder ordet idag, vi har flyttat några mil. Tänkte aldrig på det då för jag vet ju vad en "butt" är liksom, men har nog aldrig hört någon annan använda det. Min mamma är heller ingen person som hittar på egna ord bara sådär, läser mycket och är duktig på språk och språkregler... kan det vara danskt? eller en variant på danska? Jag måste nog ta och fråga henne, är ju rätt intressant när man tänker på det....

Så mitt svar är "annat", knuffa använder jag sällan, Putta är ju rätta ordet, de andra betydelserna har jag aldrig hört.

• Försök inte

Varför skriver du "Butt" när det enligt tråden heter "butta`? Själv har jag aldrig hört ordet tidigare förrän jag läste det här. Det enda ord jag känner till är knuffa. Kommer från Sthlm

• Capt Janeway
    mylife skrev 2011-04-16 11:22:20 följande:
    Varför skriver du "Butt" när det enligt tråden heter "butta`? Själv har jag aldrig hört ordet tidigare förrän jag läste det här. Det enda ord jag känner till är knuffa. Kommer från Sthlm
    Exakt!

Jag har bott i värmland och där kunde man "butta varandra" (knuffa varandra),
    däremot sa vi aldrig "butt".
  • HäckHäxan

Butt är en röv eller beavis and butthead

butta ingen aning, aldrig hört.. men... nedan låter ju bra

Lindreas skrev 2011-04-15 23:24:06 följande:
    Butt = rumpa! Butta = trycka upp rumpan i ansiktet på någon.
    Light travels faster than sound. That?s why some people appear bright until you hear them speak!
Svar på tråden Vad betyder butt för dig?