• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Gröngölingen
    Anonym skrev 2011-04-30 09:52:44 följande:
    Jag ska nog fr o m nu socanmäla varenda föräldrapar som klär sina barn i könstypiska kläder, Jag tänker då särskilt på de stackars pojkar som aldrig får ha färger såsom lila och rosa och som aldrig får uppleva tjusningen med glitter, blommor, fjärilar och nagelllack. Jag tänker även på de småflickor som begränsas i sitt lekande av ömtåliga material och vars axlar exponeras för solen då de går i klänningar och linnen med supertunna axelband.

Gör det, snälla!! Glad
     För vad är det egentligen som säger att pojkar inte får älska saker som glittrar, vackra fjärilar, doftande och färgglada blommor, mjuka velourbuxor  eller volanger osv. Eller att tjejer inte gillar fart, eldsflammor, tuffa bilar, utmaningar och mörka färger(?)

Tänk att könsorganet har sådan stor inverkan på vad vi gillar och inte... asg
  • Gröngölingen
    ondar skrev 2011-04-30 12:26:15 följande:

hur i hela fridens namn ska hon kunna göra honom till tjej?! Man blir väl inte tjej för att man har klänning på sig? Och hur VET du att han inte själv vill ha klänning o nagellack? Det vet jag många små pojkar som vill.

Min son har rosa vantar, blommig solhatt osv osv men inte f*n försöker jag göra honom till tjej för det?! Jag förstår verkligen inte vad färger o klädesplagg har med könet på barnet att göra.

VILL pojken leka med dockor, låt honom göra det.

• Filoso Fisken

Joho, baggy-jeans är ju traditionellt "pojkigt/manligt". Samma med skjortor. Och slipsar. Och såna därna "gubbskor". Och gubb-hattar. Och hängslen man sätter på byxor. Men sånt får ju tjejer ha utan att det gör något, ja.. manligt är alltid lite finare, lite bättre.

Min poäng är att om det nu är så förjävla hemskt med en pojke som ex. älskar rosa och klänningar - så borde det väl för fasen vara lika hemskt med en flicka som älskar baggybyxor, bamse och/eller superhjälte-tröjor. Ska dessa fall också skickas till soc?

/suck

• Anonym (apan)
    Driftwood skrev 2011-05-02 12:43:31 följande:
    Funkar inte för mig heller. Mitt jobb raporterar länken som "sexually deviant" 
    Haha....

Det är en google pictures länk. Helt barnvänlig.
  • Gröngölingen
    lilla mej skrev 2011-04-30 18:27:30 följande:
    ok du far sta for det....sa lange du forklarar for ditt barn varje gang det blir kommentarer, vad menar dom mamma att jag ar en fin liten tjej?? varfor sa han att klanningar bara ar till tjejer??  varfor sa dom i skolan att det bara ar jag som har klanning och det ar konstigt?? 
    Egentligen så skulle jag önska att det istället var alla föräldrar till de barn som skrattande kommer hem och säger att "Kalle hade klänning i dag, han hade tjejkläder" som förklarade för sina barn att Kalle har rätt att välja vilka kläder han vill och att barnet gör fel i att skratta åt Kalle... 
  • Teskedsmamman
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 12:10:11 följande:
    Länken fungerar inte.

Rikard
    För mig fungerar länken alldeles utmärkt!

Om det inte fungerar så googla på "man skirt"
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Rikard Ukraina
    Teskedsmamman skrev 2011-05-02 15:34:29 följande:
    För mig fungerar länken alldeles utmärkt!

Om det inte fungerar så googla på "man skirt"
    Ha ha, löjligt med en man skirt.

Nej, klänningar är för kvinnor och så är det bara. Punkt slut.

Rikard
  • gumtree
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 15:50:23 följande:
    Ha ha, löjligt med en man skirt.

Nej, klänningar är för kvinnor och så är det bara. Punkt slut.

Rikard
    Och byxor är för män. Punkt slut.

Eller?
  • Rikard Ukraina
    gumtree skrev 2011-05-02 15:54:21 följande:
    Och byxor är för män. Punkt slut.

Eller?
    Så hade jag inte sagt det. Leggings t.ex. är för kvinnor, och inte för killar. Kiltar är för killar, vilka är traditionella klädesplagg likt kjolar i Skottland. Det är nog det närmaste man kommer en klänning för män.

Rikard
  • gumtree
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 15:56:32 följande:
    Så hade jag inte sagt det. Leggings t.ex. är för kvinnor, och inte för killar. Kiltar är för killar, vilka är traditionella klädesplagg likt kjolar i Skottland. Det är nog det närmaste man kommer en klänning för män.

Rikard
    Jag skulle dock säga att kaftanen är mer en klänning för män än just kilten.

Men du kanske bara menade inom Sveriges och Ukrainas gränser som ditt påstående att klänningar bara är för kvinnor gäller?
Svar på tråden Klär pojken i kläning