• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Anonym (apan)
    linas fina skrev 2011-05-01 18:30:48 följande:
    Förstår ni verkligen inte skillnad med bikini på barn kontra klänning på barn??

Det handlar ju om att man inte nekar någon pga könet. Är klänning passande för flcikor är det också det för pojkar. Bikini är ett plagg för vuxna kvinnor som skyler sitt bröst. Små flcikor har inga bröst att skyla, lika lite som pojkar. Alltså är det inget lämpligt plagg för vare sig pojkar eller flickor.

Skulle klänning på pojkar vara lika absurt menar ni som stringtrosor på barn?  
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 18:48:46 följande:
    Nej verkligen inte!

Du skulle alltså sätta stringtrosor på en 6-åring? Stilettklackar på en 7-åring? Du måste alltså säga ja på de här frågorna för att följa ditt eget tänk.

Det beror på hur underbyxorna är utformade för om de ska bli sexistiska eller inte, t ex vita utan volanger eller framför allt, spets är inte sexistiskt.
    Tack och tack.
  • oOOo  oOOo
    Du skulle alltså sätta stringtrosor på en 6-åring? Stilettklackar på en 7-åring? Du måste alltså säga ja på de här frågorna för att följa ditt eget tänk.
    Självklart, allt annat är ju begränsande för barnet. 
    Det beror på hur underbyxorna är utformade för om de ska bli sexistiska eller inte, t ex vita utan volanger eller framför allt, spets är inte sexistiskt.
    Snacka om att vara styrd av normer. Betyder det att spets och volanger på klänningar inte heller skall godtas? 
  • Anonym (anonym som TS)
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

Har bara läst TS men är detta verkligen en riktig tråd eller är den på skoj?
    Anmäla en mamma för att hon klär sin son i klänning?
    Då ska väl alla föräldrar som har rastaflätor på sin små barn eller de föräldrar som aldrig låter sina flickor ha klänning eller de föräldrar som låter sina barn bara äta vegomat och så vidare och så vidare.

• Teskedsmamman
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 19:02:57 följande:
    Självklart, allt annat är ju begränsande för barnet. 
    Snacka om att vara styrd av normer. Betyder det att spets och volanger på klänningar inte heller skall godtas? 
    Fråga: Du anser helt seriöst att stilett och string hör hemma på barn, för jag fattade ärligt talat inte ditt svar.

Ja, jag tycker inte spets och volanger på klänningar riktigt fyller sin funktion mer än att objektifiera ett barn, nej, det är inte att vara styrd av normer, kolla upp lite hur normen ligger, det är mer du som faller under den i så fall.
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Anonym (anonym som TS)
    Anonym (anonym som TS) skrev 2011-05-01 19:12:02 följande:

Har bara läst TS men är detta verkligen en riktig tråd eller är den på skoj?
    Anmäla en mamma för att hon klär sin son i klänning?
    Då ska väl alla föräldrar som har rastaflätor på sin små barn eller de föräldrar som aldrig låter sina flickor ha klänning eller de föräldrar som låter sina barn bara äta vegomat och så vidare och så vidare.

också anmälas till soc. Ska det stå på slutet..........
  • Teskedsmamman
    Anonym (anonym som TS) skrev 2011-05-01 19:16:19 följande:
    också anmälas till soc. Ska det stå på slutet..........
    Ibland kan man undra, för hela företeelsen är så absurd så det finns inte.... men människor är inskränkta, så jag kan samtidigt tänka mig att den faktiskt inte är ett troll...
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Anonym (apan)
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 19:15:59 följande:
    Fråga: Du anser helt seriöst att stilett och string hör hemma på barn, för jag fattade ärligt talat inte ditt svar.

Ja, jag tycker inte spets och volanger på klänningar riktigt fyller sin funktion mer än att objektifiera ett barn, nej, det är inte att vara styrd av normer, kolla upp lite hur normen ligger, det är mer du som faller under den i så fall.
    Man får ju fråga sig hur spets och volang underlättar trädklättring, helahavetstormarlekar, spring i skogen osv....
  • oOOo  oOOo
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 19:15:59 följande:
    Vill dom ha det så varför inte. Vill dom ha klänning så varför inte. Vill dom ha byxor så varför. Vill dom vara nakna på sommaren så varför inte. Vill barn ha volanger så varför inte(blir man objekt om man har volanger???)

Gäller även vuxna.
  • Anonym (apan)
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 19:25:55 följande:
    Vill dom ha det så varför inte. Vill dom ha klänning så varför inte. Vill dom ha byxor så varför. Vill dom vara nakna på sommaren så varför inte. Vill barn ha volanger så varför inte(blir man objekt om man har volanger???)

Gäller även vuxna.
    Jag tänker i alla fall låta mina barn växa upp som barn.
  • Anonym (anonym som TS)
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 19:18:42 följande:
    Ibland kan man undra, för hela företeelsen är så absurd så det finns inte.... men människor är inskränkta, så jag kan samtidigt tänka mig att den faktiskt inte är ett troll...
    Stackars förälder som nu blir kontrollerad av soc bara för att hon inte är som sin TS väninna före detta vänninna menar jag så klart).
    Jag håller tummarna att TS är ett stort elakt troll som bara startar trådar och får andra att börja bråka om kill och tjej roller.

Tänk att jag och andra hakar upp sig på en sådan här tråd när det finns saker som är så otroligt mycke viktigare som misshandel, incest, knark, alkohol och andra hemska saker som vi vuxna kan göra med våra älskade barn.
Svar på tråden Klär pojken i kläning