• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Rikard Ukraina
    gumtree skrev 2011-05-02 16:45:24 följande:
    Jag skulle dock säga att kaftanen är mer en klänning för män än just kilten.

Men du kanske bara menade inom Sveriges och Ukrainas gränser som ditt påstående att klänningar bara är för kvinnor gäller?
    Delvis. Efter erfarenheter från att ha bott i båda länder en längre tid kan jag konstatera att varken någon av kulturerna accepterar/bör acceptera män i klänningar.

Rikard
  • Filoso Fisken

... Eller så skiter man bara i att hela tiden gnälla om vad som är till för vilket kön och låter var och en göra som de själva vill. Fan, vad folk har brist på respekt för sina medmänniskor. En pojke/man i rosa, glittrigt och/eller klänning ska inte behöva gå runt och vara rädd för att bli slagen, få hånfulla blickar och elaka kommentarer. Och varför i helvete ska vi lära våra ungar att tycka så. "Pojkar ska vara si" och "Flickor ska vara så". Det gör ingenting om man vill klä sin son i blått och sin dotter i rosa - men kan man inte försöka lägga krut på att lära dem att alla inte gör så. Att lära barnen acceptans för olikheter. 

Annars är man med och bidrar till större risker för mobbning i skolan. Yippie-yay - grattis!! 

• Filoso Fisken
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 15:50:23 följande:
    Ha ha, löjligt med en man skirt.

Nej, klänningar är för kvinnor och så är det bara. Punkt slut.

Rikard
    Ha ha vad löjligt med någon som fäller kommentarer på sandlåde-nivå. Sådär kanske barn kan komma undan med (eller njä, inte det heller egentligen) att bete sig; "Hahaha Kalle har klänning vad löööjligt" - men en "vuxen" människa? Hjälp. Du slipper ha klänning och kjol, det är ingen som tvingar dig - men tycker du inte att de som vill ska ha rätt till att göra det utan att bli retade/mobbare och liknande? Och fundera en stund på VARFÖR du tycker det är löjligt? Du har rätt till en egen åsikt, men det är nyttigt att ifrågasätta sig själv ibland. Varför tycker jag egentligen som jag gör? Finns det något vettigt argument mot varför det är fel med att en människa som har snopp har på sig klänning/kjol/rosa när det bara är tyg och färger? Fundera lite. Det är inget du behöver svara på (om du inte känner att du vill).  
  • Filoso Fisken

Förr hade männen peruk och sminkade sig, hade kläder som liknande klänningar. Idag finns det också många män runt om i världen som klär sig i klänningsliknande plagg och kjol. Idag finns det också män, som t.ex. de i Indien, som har dessa klänningsliknande plagg i glimrade och/eller glittrande färger. Förr var byxor för män och kvinnor i byxor var "okvinnliga". Förr kunde kvinnorna låta kroppsbehåringen vara utan att "stoppa fortplantningen". Osv. osv.

Så om könsroller är socialt konstruerade eller biologiska? Ja, det är väl ganska uppenbart om man frågar mig...

• Rikard Ukraina
    Filoso Fisken skrev 2011-05-02 17:38:02 följande:
    Ha ha vad löjligt med någon som fäller kommentarer på sandlåde-nivå. Sådär kanske barn kan komma undan med (eller njä, inte det heller egentligen) att bete sig; "Hahaha Kalle har klänning vad löööjligt" - men en "vuxen" människa? Hjälp. Du slipper ha klänning och kjol, det är ingen som tvingar dig - men tycker du inte att de som vill ska ha rätt till att göra det utan att bli retade/mobbare och liknande? Och fundera en stund på VARFÖR du tycker det är löjligt? Du har rätt till en egen åsikt, men det är nyttigt att ifrågasätta sig själv ibland. Varför tycker jag egentligen som jag gör? Finns det något vettigt argument mot varför det är fel med att en människa som har snopp har på sig klänning/kjol/rosa när det bara är tyg och färger? Fundera lite. Det är inget du behöver svara på (om du inte känner att du vill).  
    Jag tycker faktiskt att ens tanken av att män bör bära klänningar för jämställdhetens skull är löjlig. Och att den ens poppat upp i någons skalle kan jag inte förstå mig på. Hela det här jämställdhetskämpandet har gått över gränsen redan. Om du nu vill att någons son ska bära klänning kan du ju lika bra döpa honom till Maria också, eller har jag fel? Någon måtta får man ha, och man får ha respekt för de olika könsrollerna.

Rikard
  • Filoso Fisken
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 17:43:08 följande:
    Jag tycker faktiskt att ens tanken av att män bör bära klänningar för jämställdhetens skull är löjlig. Och att den ens poppat upp i någons skalle kan jag inte förstå mig på. Hela det här jämställdhetskämpandet har gått över gränsen redan. Om du nu vill att någons son ska bära klänning kan du ju lika bra döpa honom till Maria också, eller har jag fel? Någon måtta får man ha, och man får ha respekt för de olika könsrollerna.

Rikard
    Nej, jag har inte "respekt" för könsrollerna eftersom att de begränsar. Mina söner kommer att få ha klänning om DE vill, samma med mina döttrar. Sålänge jag bestämmer undviker jag plagget eftersom att det är opraktiskt - men jag kommer aldrig att neka ett barn klänning pga. att denne råkar ha snopp. Doesn't make sense. Maria hade jag inte valt som namn, för det är jävligt skitfult! Och hur är det relevant för diskussionen?

Det är ingen som tycker att alla män SKA bära klänning för jämställdhetens skull. Däremot tycker jag att män ska ha RÄTT till att bära klänning om DE vill - och det har väl lite med jämnställdhet att göra. Men det är inte bara för sakens skull. Jag tycker att alla ska ha rätt att vara och se ut som de vill, och få ett respektfullt bemötande oavett om de följer normen eller inte.

Vill du inte ha klänning - då slipper du. Men de män/pojkar som vill ska få göra det utan att vara rädda för att bli påhoppade verbalt eller fysiskt. Förstår du min poäng? Könsroller är just könsroller - socialt inlärda och förändringsbara både tidsmässigt och beroende på var i världen man tittar. Det är inte biologiskt och vi skulle klara oss lika bra, om inte bättre, utan dem. Då kunde folk få vara och se ut som de ville utan att bli utpekade och hånade!
  • Filoso Fisken

Folk är så fixerade vid könen (eller könsroller närmare bestämt) och det är synd tycker jag. Varför inte ge blanka fan i hur väl andra följer könsnormen, och se individer istället. För faktum är att det är mer skillnader INOM könen än vad det är MELLAN dem.

Tänk om vi skulle hålla på så här med folk från olika länder också? "Åh jag ser att din unge är afrikan, då önskar h-n sig förstås en bongotrumma i julklapp?" "Komma alla starka kineser - så ska vi bära borden" "Nämen lille ryssen då, gjorde du illa dig?"

Visst låter det löjligt? Men ändå så är det så här vi gör - fast med tjejer och killar. Varför inte släppa på reglerna och se folk för vad dem är istället, inte ha förbestämda förväntningar på hur de BÖR vara pga. vad de har mellan benen. Och jo, det är faktiskt samma sak det här - för man har hittat skillnader mellan olika raser. Ändå är det, tack och lov, inget som gör att vi särbehandlar dem på samma sätt som vi gör med "könen":

• Anonym (anonym som TS)
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 12:31:26 följande:
    Jag gjorde en viruskontroll bara för någon timme sedan och allting fungerar felfritt. Vad råder du mig att göra? Lämna in den eller?

Rikard

Länken funkar från min dator också, det är nog fel hos dig eller så är det du som skojar till det lite för att du inte vill se vad som visas.

• Anonym (anonym som TS)
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 16:48:47 följande:
    Delvis. Efter erfarenheter från att ha bott i båda länder en längre tid kan jag konstatera att varken någon av kulturerna accepterar/bör acceptera män i klänningar.

Rikard
    Och du skulle göra som TS att anmäla mamman till soc bara för mamman klär sin son i tjejkläder?
  • Anonym (anonym som TS)
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 17:43:08 följande:

Rikard
    Fast många pojkar heter redan Maria idag.....
Svar på tråden Klär pojken i kläning