Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 17:43:08 följande:
Jag tycker faktiskt att ens tanken av att män bör bära klänningar för jämställdhetens skull är löjlig. Och att den ens poppat upp i någons skalle kan jag inte förstå mig på. Hela det här jämställdhetskämpandet har gått över gränsen redan. Om du nu vill att någons son ska bära klänning kan du ju lika bra döpa honom till Maria också, eller har jag fel? Någon måtta får man ha, och man får ha respekt för de olika könsrollerna.
Rikard
Nej, jag har inte "respekt" för könsrollerna eftersom att de begränsar. Mina söner kommer att få ha klänning om DE vill, samma med mina döttrar. Sålänge jag bestämmer undviker jag plagget eftersom att det är opraktiskt - men jag kommer aldrig att neka ett barn klänning pga. att denne råkar ha snopp. Doesn't make sense. Maria hade jag inte valt som namn, för det är jävligt skitfult! Och hur är det relevant för diskussionen?
Det är ingen som tycker att alla män SKA bära klänning för jämställdhetens skull. Däremot tycker jag att män ska ha RÄTT till att bära klänning om DE vill - och det har väl lite med jämnställdhet att göra. Men det är inte bara för sakens skull. Jag tycker att alla ska ha rätt att vara och se ut som de vill, och få ett respektfullt bemötande oavett om de följer normen eller inte.
Vill du inte ha klänning - då slipper du. Men de män/pojkar som vill ska få göra det utan att vara rädda för att bli påhoppade verbalt eller fysiskt. Förstår du min poäng? Könsroller är just könsroller - socialt inlärda och förändringsbara både tidsmässigt och beroende på var i världen man tittar. Det är inte biologiskt och vi skulle klara oss lika bra, om inte bättre, utan dem. Då kunde folk få vara och se ut som de ville utan att bli utpekade och hånade!