Inlägg från: SysterAnna |Visa alla inlägg
  • SysterAnna

Januaribebis 2012

ccecy skrev 2012-01-14 20:16:15 följande:
    Har kollat in den lite också! :) men tyckte att denhär modellen ja hittade verkade va lättare att få ihop! :) är ju forsta gången ja prövar på o sticka annat än strumpor så! :) Jag funderar på att sy ett påslakan här någon dag, hittade ett jätte fint rosatyg med nallepuh på :) men jag får se vad de blir av det! :D Brukar du sticka mycket annars ? :)
    Den är inte så svår som den ser ut kan jag säga. Har stickat en del men det har mest varit mössor, vantar och strumpor. 
  • SysterAnna

TUL +extra kontroller imorgon. Börjar känna mig lite nervös men det är skönt att bli lite extra kontrollerad när det finns lite saker som avvikit.
    Har haft en del förvärkar under eftermiddagen. Har molat i nedre delen av magen till och från hela tiden, blev lite bättre när jag tog vetekudden mot en stund. Även en del sammandragningar varav en del som gör lite ont och vissa som knappt känns.
    Nä nu ropar symaskinen högt på mig och ska spendera sista delen av kvällen innan läggdags tillsammans med den  

• SysterAnna

Var på TUL idag och fick veta att våran bebis är ganska liten, -20% ungefär. Beräknad vikt idag var ca 2400 g, är i v37 +3. Blev väldigt chockad över resultatet, misstänkte att det var ett litet pyre därinne men inte fullt så liten. När jag kom hem var jag ensam några timmar då min man var tvungen att åka en sväng till skolan och jag var så ledsen och orolig. Låg bara och grät och grät tills han kom hem vid lunch. Men nu känns allt mycket bättre då jag har fått lite kramar och vi har pratat om resultatet; att allt faktiskt såg bra ut förutom att den är lite liten. För allt såg bra ut med fostervattensmängd, flöde i navelsträngen och hjärtat. Ska dock tillbaka om två veckor för nytt TUL för att kontrollera att den fortsätter att öka i vikt.. 
    Så nu vill jag gärna att den stannar i magen iallafall ett litet tag till men har haft en hel del förvärkar under eftermiddagen och kvällen. Det har jag ju dock haft senaste tre veckorna men det känns som att det blir intensivare för varje dag i stort sett.
    Imorgon skall vi på vanlig kontroll hos barnmorskan, ska bli skönt att träffa henne och prata om min oro även om det känns bättre ikväll jämfört med i förmiddags. 

• SysterAnna
    ccecy skrev 2012-01-16 20:24:33 följande:
    jag väntar också en liten krabat beräknas till ca 2,9-3kg på bf, imorgon alltså, så nog hinner er lilla växa till sig bra skulle jag tro! hoppas allt går bra för er! :)
    Tack, detsamma!
  • SysterAnna
    Liina87 skrev 2012-01-17 12:50:32 följande:
    BF +3 idag och dagens tidsfördriv är att baka kanelbullar och hallongrottor, tänkte att det var lika bra att baka något fika bröd som går att frysa in så man har sen.
    Här blev det också kanelbullar under eftermiddagen Imorgon planerar jag att fixa lite citronsockerkaka och kanske en banankaka eller två att ha i frysen, misstänker att det kommer bli en del besök kommande tiden!
    Var hos BM idag för kontroll, allt såg bara bra ut. Var även skönt att få prata om ultraljudet igår. Hon sa att hon hade läst svaret och att vi hade ju räknat med att det skulle var en liten bebis och även om den var på nedre gränsen så var ju alla parametrar jättebra med jättefint flöde i navelsträngen mm. Så nu känns allt bättre igen, även skönt att få höra av andra härinne som också väntat små bebisar .
    Har under eftermiddagen också haft en hel del förvärkar, kom var femte minut ungefär och höll i sig knappt en timma. Har fortfarande molvärk men inte så mycket sammandragningar. Har även halsbränna from hell ikväll, vet inte vad jag ska ta vägen med den. Har tagit en omeprazol och testade även att ta en novalucol nyss. Har hjälpt lite men inte fullt ut...
  • SysterAnna

Grattis till alla nya bebisar!

Vad spännande Paet! Det låter ju verkligen som att det är på riktigt, håller tummarna för dig.

Här har natten varit fantastisk. Fick lite ont i huvudet när jag gick och la mig men somnade efter någon timma och vaknade bara en gång under natten när jag behövde vända mig. Sen sov jag gott tills mannens väckarklocka ringde vid sju. Låg kvar och slumrade medans jag hörde honom träna, sen kom han in vid åtta för att höra om jag ville äta frukost med honom men det var så gott i sängen så jag låg kvar.  Han kom in och  sa hejdå vid halv nio och jag sov till nio. Nu sitter jag och äter frukost och har tänkt ta tag i lite städ och tvätt under förmiddagen. om jag orkar efter lunchvilan tänkte jag sätta mig vid symaskinen igen.

• SysterAnna

Grattis till alla nya bebisar! och lycka till alla ni som verkar ha dem hos er inom en väldigt snar framtid!
    Jag är också kvar med magen BF om 10 dagar (2/2). Har bara inte varit så aktiv härinne men är inne och läser från telefonen dagligen.
    Börjar bli så otålig nu, trots att det är ganska många dagar kvar. Men jag har haft gott om förvärkar i flera veckor nu och börjar bli så psykiskt nedbruten av att man tror att det börjar dra igång för att sedan upptäcka att det bara var falskt alarm. Tycker det är så jobbigt att inte veta när det drar igång. I fredags var vi iväg på en biltur och då fick jag väldigt kraftiga förvärkar som kom tätt, hade svårt att säga någonting när de kom. Kom ungefär var femte minut och höll i sig i en. Men efter att ha haft det så i ca 1 ½ timma så bara det glesade ut sig och var någon värk/timma resten av kvällen och ännu mindre under natten.
    Har även fått börja gå upp och kissa varje natt nu, bara en gång7natt än så länge dock . Misstänker att bebisen har kommit ytterligare lite längre ner och att det är därför.
    JAg har även gått och blivit lite av ett hormonellt vrak. Kan börja gråta för vad som helst och filmer måste väljas med noggrannhet upptäckte jag och maken efter att vi fått stänga av en film halvvägs in i den för att jag storgrinade så
    Kämpa på alla som har kvar magarna framåt! 

• SysterAnna
    Wicky81 skrev 2012-01-23 11:49:00 följande:
    Hej allihopa!

Har inte varit in på ett tag så jag säger väl Grattis till er som fått era små och hoppas det blir snart för er som väntar Hjärta

Själv så föddes våran son Jamie i fredags natt kl 01,24 väldigt snopet och hastigt kan man säga.
    Den korta sammanfattningen var att vi var nere i Örebro för svärmors begravning. Samma dag som begravningen sätter förlossningen igång med vattenavgång på morgonen....Klarar dock av begravning med fika, middag osv men så blir det värre framåt kvällen så det var bara att åka in. Kl 21,30 ca kommer vi in på förlossningen och 01,24 är han född.
    Helt okomplicerad förlossning och vi mår bara bra. Väntar bara på att mjölken ska komma igång riktigt men annars känns allt underbart...

KRAM PÅ ER!          
    Grattis till lille Jamie! Vilken omtumlande dag det måste varit för er.
  • SysterAnna

Jag är också kvar, BF -8. Men oj vad segt det går! Pendlar mellan att vara tillfreds med situationen, för det är ju ändå några dagar kvar, och att vara helt tokig av otålighet. Här har också bebisens rörelsemönster förändrats, är fortfarande i näst intill konstant rörelse, är mer buffar och knådningar istället för sparkar. Men min bebis tycker det är roligt att försöka trycka in minst en fot under min nedre revbensbåge, fy sjuttan vad ont det gör. 
    Har fantastiskt mycket förvärkar till och från och det är då man börjar hoppas som mest för att sedan slås till marken av att det lägger av. Minsta rörelse ger sammandragningar, en del som gör ont och en del som bara "är ivägen". 
    Idag väntar lite brödbak och kanske lite kakbak, får se vad man hinner med/orkar.

Ha en fin alla som fortsätter såhär på slutspurten, snart är våra bebisar här! 

• SysterAnna
    Btrix skrev 2012-01-25 12:03:20 följande:
    Försöker att städa ordning det mesta innan jag lägger mig...vill att de skall se ok ut här hemma om jag behöver åka in..Kollar över/förbereder att ev gympapåsar/badkläder mm är pakat å klart så att barnvakten slipper leta omkring efter massa saker....Det har blivit många sådana förberedelser de sista veckorna.....i onödan....
    Haha, så gör jag också. Kan bli toktrött när vi sitter i soffan och ser på tv innan vi ska gå och lägga oss och när vi väl har borstat tänderna och är på väg till sängen får jag ett tokryck ifallomatt det skulle sätta igång under natten och vi behöver åka in fort. Då kan det ju inte vara stökigt när mina föräldrar kommer hit för att ta hand om katten! Man har sina konstigheter ibland.
  • SysterAnna

En vecka kvar till BF idag (dock är det "dags" på söndag enl. min uträkning)... och ikväll är jag lite less på att vara gravid. Har haft en helvild bebis i magen under eftermiddagen och kvällen. Tog ett bad i nästan två timmar vid fem och bebisen låg och skuttade som en vilde hela tiden och har fortsatt så sen jag slog mig ner i soffan efter middagen. 
    Har känningar lite då och då och massor av sammandragningar men bara några av dem som gör lite ont. Molvärker lite överallt i ryggen och emellanåt i magen men inga tecken på slemmisen eller så. Nu vill jag ha bebis!!!

• SysterAnna

Grattis till de nytillkomna bebisarna!

"Skönt" att höra att jag inte är ensam oförlöst härinne... Tycker att bebisens rörelser blivit lite minskade sedan i fredags, har känt tydliga buffar och så men inte alls på samma sätt som tidigare. Idag tyckte jag dessutom att det var ännu mindre rörelser. Fick svar när jag puffade men inte mycket mer... Var påväg att ringa till förlossningen för att få komma in på en kontroll men ikväll efter att jag vilat lite så har det varit rätt bra fart på bebisen igen. Så skönt!!! Vi ska på TUL imorgon igen och ska då ta upp att jag tycker det varit minskade rörelser under helgen. Ultraljudet är på morgonen vilket är skönt, lika bra att få det avklarat tidigt.
    Har BF idag/imorgon enligt ÄL men BF på torsdag 2/2 enligt RUL och det känns stundvis helt ok att "vänta" på att det ska dra igång men ibland blir jag så less på väntan att jag bara sitter och grinar... 

• SysterAnna

Nu har vi varit på TUL. Bebisen hade från sist ökat till 2850g, vilket innebär att den gått från -21% och -18% vilket är toppen! Pigg och kry därinne så nu sa läkaren att den var välkommen ut när som och vi håller med. Angående att rörelserna varit färre under helgen sa hon inte så mycket bara att så länge den kommit igång igen, vilket den har, så var allt bra. 
    Maken var helt fascinerad då han fick se (jag kunde inte se skärmen därifrån jag låg) en jättefin bild på ansiktet, man kunde se hur den låg med stängda ögon och lilla näsan och allt. 
    Nu har bebisen varit igång som vanligt igen och ligger och knådar mest hela tiden och har gjort det sedan sent igår kväll. Har precis vaknat ordentligt efter lunchvilan, maken åkte till skolan under tiden som jag låg och vilade och då blev katten jätteledsen över att han trodde att han blev ensam, sprang runt och ropade och galopperade runt. Var bara att vakna och krama honom en liten stund, är väl lika bra att man vänjer sig. Nu sover katten gott och här ska bakas hallongrottor och sedan skall jag ta en promenad i solskenet!
    Ha en fin resterande dag!!!

• SysterAnna

Jag är också kvar! BF på torsdag. Har idag varit vrålhungrig och ätit som en tok, massa pannkakor till lunch och sen två portioner falukorv och makaroner till middag. Blev hungrig en stund senare igen och lyckades smälla i mig den sista portionen makaroner som fanns kvar. Har ju inte kunnat äta ordentligt senaste två månaderna p.g.a. bebisens rumpa i magsäcken. Kan ju alltid hoppas på att det är ett tecken på att kroppen håller på att ladda med ordentligt med energi.

• SysterAnna

Grattis till alla bebisar!!!

BF +1 idag. Tror att det har dragit igång faktiskt men värkarna kommer gleeeeest. Har hållit på sedan kl 8:30 imorse, vaknade av en värk. Sen har dem kommit hela dagen, med en liten paus runt lunch, med ca 15 minuters mellanrum och håller i sig 1-2 minuter. Har även fått några "dubbelvärkar". Känns så frustrerande att de kommer så glest men det känns ändå som att det är mer än bara förvärkar. Får hoppas att de börjar komma lite tätare under kvällen. 

• SysterAnna

4/2 kl 17:10 föddes vår Jesper, 2660g och 47 cm. Allt gick bra (även om den tänkta planen fick ändras om efter ett dygn med pinvärkar) och vi har varit hemma sen i tisdags kväll. Förlossningsberättelse kommer inom kort.

Svar på tråden Januaribebis 2012