Inlägg från: SysterAnna |Visa alla inlägg
  • SysterAnna

Januaribebis 2012

Grattis till alla lyckade RUL.

Har inte uppdaterat här på länge men nu äntligen har jag läst ikapp allt ni har skrivit och kan lägga in mina tankar och funderingar:

Var på RUL 29/8. Började men att sätta oss i fel väntrum men upptäckte det och satte oss precis när vår tid skulle börja i rätt väntrum. Ingen kom dock... 10-15 minuter senare kommer dem och ropar upp oss. Jag har då hunnit bli så hypernervös att jag börjat gråta. Och har man väl öppnat dammarna så är dem öppna så att säga Men lugnade mig när jag fick hoppat upp och dem snabbt visade ett hjärta som slog. Sedan gick dem igenom hela bebisen och allt såg ut om det skulle! Dem hade lite svårt att se alla fyra kammrarna i hjärtat när dem kollade nogranare på hjärtat, för bebisen rörde sig och låg på ett knivigt sätt, så då blev jag återigen superrädd men skam den som ger sig. Tillslut såg dem ett komplett och snabbt pickande hjärta. Ville inte ta reda på vad det var, mannen trodde dock att han tyckte se att han anade sig till en pojk. Blev framflyttad 4 dagar så det ser just nu ut som att det blir en februaribebis för oss, BF 2/2-12. Hoppas jag kan få kvar i tråden ändå, känner ju igen så många här.

Har inte handlat något ännu men vi var och tittade på vagn efter vårat RUL. Bestämmde att vi vill ha en Brio Happy men kommer beställa senare i höst då det inte var något bra erbjudande just nu och i en av affärerna sa de att det skulle ta max 2 veckor att få in den färg vi ville ha om de inte skulle ha den inne. Dock ska vi nog åka och köpa babyskyddet snart då det fanns på erbjudande för 1300:- (brio primo + bas).

Har haft sammandragningar i drygt en vecka nu. Har några stycken/dygn. Dem är inte smärtsamma men känns så skumt när magen blir stenhård.

• SysterAnna
    Sunflower Sthlm skrev 2011-09-01 16:17:36 följande:
    Visst var det nån som gjorde en lista på gratis-prover (babyboxar) tidigare? Med länkar och allt? Orkar inte leta igenom tråden för jag tror det var ett tag sen, så den som gjorde listan får gärna lägga in den igen. Glad
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56698850.html

denna tråden kan kanske ge lite tips. Har inte hunnit gå igenom den själv ännu.
  • SysterAnna

Jag har gått upp 7,6 kg hittils och är i v.20 sedan i fredags. Blev förvånad över att det var så mycket! Inte för att det stör mig utan jag undrar vart sitter allt? Är smal sen innan och har väl märkt att rumpan och låren har fått en del extra och större bröst. Annars har jag bara en mage rakt ut Min mamma hade samma kroppstyp som mig när hon varit gravid alla gånger och hon gick upp 20 kg, får väl se vart jag slutar.

Har insett att det nog är en liten vilding som jag har i magen. Mina föräldrar skrattade bara åt mig när jag sa det och frågade vad jag hade väntat mig med mig och min man som föräldrar Den buffar och puttar och har senaste dagarna fått för sig att rumpan (eller något) skall stickas ut på vänster sida om naveln. Får en hård knöl som sticker ut där lite då och då. Ser helroligt ut då magen blir alldeles sne. 

Jag hoppas på att kunna helamma+pumpa första 3-4 månaderna och sedan börja trappa ner då jag planerar att jobba nästa sommar redan (min man studerar så han kan bara ta ut föräldradagar på sommaren).

• SysterAnna

Hej alla här inne!
    Nu är jag tillbaka igen. Har varit iväg några veckor på bröllopsresa och sen har det  tagit mig en och en halv vecka varvat med jobb för att hinna läsa ikapp allt ni skrivit under tiden jag har varit iväg.

Vår lilla bubbla växer och frodas (eller jag gör det iallafall, misstänker att även den blir större därinne )Är nu i v 25 (24 +3)
    Innan vi åkte på resan fick vi inhandlat babyskydd. Blev ett Brio Primo ink. bas, dem hade extrapris på dem så vi betalade bara 990 :- . Under resan till USA så har vi köpt något i varje stad vi varit i, så det blev en body i New York, Nallebjörn i San Francisco, Mjuka Converseskor i Los Angeles och ett set bestående av Pyjamas som man kan knäppa om till sovpåse med matchande mössa, tossor och dregglis.
    I helgen var vi och kikade på vagn, slutade med att vi rullade hem med en Brio Happy -11 i färgen mixed black. Köpte sittvagnen med hårdlift. De hade utförsäljning just nu så alltsammans kostade 4500:- Det var vi väldigt nöjda med.  
    Snart ska vi åka till Ullared också och då blir det till att köpa lite mer grejer.

Bebisen har verkligen lyckats skrämma mig några gånger genom att inte röra sig på ett tag. Blir rejält orolig imellanåt. Igår kväll tyckte jag inte alls att det kändes bra men tillslut fick jag den till att göra väsen av sig genom att lägga en påse frusna ärtor på magen Då blev det liv i luckan. Min man tycker att jag oroar mig onödigt mycket och att jag måste låta den sova lite längre stunder men ibland bara oron kommer och det känns som att det inte går att bromsa den när det väl har satt igång.
    Nätterna sover jag fortfarande hela natten igenom (förutom att katten väcker oss vid 5 varje morgon just nu genom att söka uppmärksamhet för att få krypa ner i sängen hos oss) vilket är väldigt skönt. Behöver ytterst sällan gå upp för att kissa eller så. Känner mig dock fortfarande överkörd av en ångvält när jag vaknar på morgonen.  

• SysterAnna
    missable skrev 2011-10-17 11:57:44 följande:
    Lycka till hos BM! Vi ska dit på torsdag och lyssna på hjärtat och mäta magen, sen ska vi prata amning....
    Ska också till BM på torsdag för mätning och förhoppningsvis lyssna på hjärtat. Gjorde det när vi var där för 5 veckor sedan också och då lät det bra men vill gärna göra det igen.
  • SysterAnna

Hej härinne.
    Jag har gått upp 8-9 kg sedan start. Vägde dock rätt lite till att börja med (170 cm + 52 kg) och behåller gärna 1-2 av dem kilona även efter att bubblan kommit ut.
    Just nu är jag sjukskriven och har varit det sedan i torsdags. Är sjukskriven för utmattningsdepression. Så nu är jag sjukskriven på heltid i drygt två veckor och sedan halvtid i tre fram tills jag går på grav.penning. Om inte läkaren tycker annorlunda på torsdag  i nästa vecka när jag skall dit.
    Väntar även på svar från provsvar som togs igår. Ska även kolla upp mitt blodtryck igen nästa vecka då det hade stigit rejält förra veckan, låg på 135/75. Normalt för mig är 110-120/70... Mitt hb var dock fantastiskt bra, hela 140!
    I fredags var vi på vår första föräldragrupp. Jättemysig, ska dit tre gånger till. På måndag i nästa vecka skall jag till Ullared, håller på att längta mig sjuk efter det!!! Ska bli superskoj att köpa bebisgrejer, vi har nästan ingenting här hemma (förrutom vagn och babyskydd). Ha en fin dag allesammans! 

• SysterAnna
    elinson skrev 2011-11-01 12:29:59 följande:
    Ja jag har ont i benen om  nätterna, precis som du säger inte foglossning utan som växtvärk. Misstänker att det har att göra med dålig cirkulation i lederna.. all cirkulation i benen är ju typ borta nu ;) Men irriterande är det! Vaknar om nätterna, masserar, vänder mig, sträcker böjer benet och somnar om...
    Testa att ha stödstrumpor på dagarna.
  • SysterAnna
    elinson skrev 2011-11-01 14:36:02 följande:
    jo jag använder det.. men det hjälper inte.
    Attans... Hur är det att sova med benen lite högt? typ på någon/några kuddar?

Vår bebis har legat med huvudet neråt större delen av tiden sen jag kunnat känna den. Den trivs bäst med rumpan till vänster och sen benen bort på högerkanten och huvud och armar ner i blåsan... Inte så kul alla gången. Idag har det varit full fart på bebisen hela dagen. Den har haft mycket hicka, något som den inte verkar gilla för då tumlar den runt galet mycket. Det är både mysigt och jobbigt på samma gång. 
  • SysterAnna
    zatori skrev 2011-11-01 15:14:37 följande:
    Jag ska till Ullared om några veckor och behöver nu värdefulla tips på vad jag absolut inte får missa att köpa till bebisen. Vad klarar jag mig inte utan? Tipsa gärna här eller i min blogg: millablom.blogspot.com
    Jättetacksam för alla tips jag kan få! Det är svårt som förstagångsmamma att veta vad man egentligen behöver och inte. :)
    Samma här! På måndag smäller det
Svar på tråden Januaribebis 2012