Inlägg från: SysterAnna |Visa alla inlägg
  • SysterAnna

Januaribebis 2012

fair skrev 2011-12-17 21:40:43 följande:
    Alltså, jag vet att det inte behöver betyda nåt alls, men jag har fått en rosa flytning. Förra gången startade förlossningen så!! Thilde föddes 1,5 dygn senare. Jäklar vad nervös jag blev nu!!
    Låter ju lite som slemproppen... Hoppas liten stannar ett litet tag till. Känner du något annat? Slemmisen kan ju släppa lite grann utan att det behöver betyda något. Men ring och prata med förlossningen för att höra vad dem tycker.
  • SysterAnna
    missable skrev 2011-12-17 22:20:36 följande:
    SysterAnna skrev 2011-12-17 22:12:33 följande:
    Låter ju lite som slemproppen... Hoppas liten stannar ett litet tag till. Känner du något annat? Slemmisen kan ju släppa lite grann utan att det behöver betyda något. Men ring och prata med förlossningen för att höra vad dem tycker.
    Jag håller nog med SysterAnna...  i och med det började så förra gången för dig och det är bättre att ha pratat för mycket än för lite... 
    Jag kände ju mig lagom fånig när jag ringde FL för att få citadon mot tandvärk för tandläkaren tyckte jag kunde ta ipren...  Nu behövde jag inte ta citadonen, men jag fick komma in på fl och lyssna på hjärtat och åkte därifrån med fyra tabletter.. haha.

Så jag tycker du kan ringa om det är rosa flytningar =) 
    Hur går det med tandvärken förresten? Är det något bättre?
  • SysterAnna

Bm-besök idag (33 +4)

Bt 115/70 (rejält neråt äntligen, har ju haft en period när jag legat på 130 och uppåt).
    Bebis hjärtljud 130 (sovande bebis).
    Hb 134 (har dock slarvat med vitaminerna senaste och bara tagit ungefär var 3:e dag, men det tycks ju inte ha gjort så mycket).
    SF 30 cm (bara 1 cm upp på 2,5 veckor. något plan tillväxtkurva men inom gränserna).
    B-glukos 4,6 (precis ätit frukost med massa apelsinjuice dessutom så där var det ingen fara). 

Känner igen mig i så mycket av det som ni alla skriver framförallt det där med törsten, dricker hur mycket som helst. Jag som dessutom aldrig har varit så förtjust i välkylda drycker blir tokig om det inte finns is i frysen. Sen äts det många twister-glassar här hemma. Så gott!!!

Mår väldigt illa för det mesta fortfarande (kom för ca 4 veckor sedan). Men bebisen ligger högt med rumpan och sätter gärna en häl i magsäcken. Så förutom illamåendet så känner jag inte att jag är hungrig, har dock en man som har bra koll på när jag inte äter och ser till att jag får i mig en liten bit mat med jämna mellanrum. 

En sak som jag dock inte har som alla andra här inne tycks ha är att jag behöver inte gå upp och kissa på nätterna!!! Har bara gjort det 4-5 gånger totalt under hela graviditeten och några av dem gångerna har varit pågrund av att jag legat vaken och ändå inte har haft något annat för mig.
    Jag sover även rätt bra på nätterna men har märkt att jag sover inte lika djupt längre. Vaknar så fort jag skall vända mig eller om jag hör något ljud. Är väl förmodligen kroppens sätt att förbereda sig inför bebis ankomst.

Var och julshoppade igår och var på jul-liseberg och blev helt slut. så idag har jag inte vaknat helt. Var helsömnig hos barnmorskan och var sen iväg och köpte gran m.m. När jag kom hem stupade jag i säng och låg där någon timma. Är lite mer pigg nu men ändå rätt seg. Ska ställa mig och koka lite knäck tänkte jag, sen ikväll ska jag och mannen ha julmys bara vi två med att klä julgranen, slå in julklappar och griljera skinkan. Men först lite knäck och sedan städ! Ha en fin kväll allesammans och lycka till Yrla med väldigt snart stundande förlossningen!

• SysterAnna
    Tärning6 skrev 2011-12-20 14:15:02 följande:
    SysterAnna: låter som en härlig dag hehe
    Fick bli en glass före knäckkokandet dock :-P
  • SysterAnna

Grattis till alla nya bebisar som har kommit senaste tiden!!! Har blivit många december-bebisar

Själv har jag haft en skön och lugn jul, väldigt behagligt.
    Men så i tisdags så vaknade jag kl 06:00 av molvärk från naveln och neråt som kom med va 5 minuters mellanrum och i samband med sammandragningar. Började efter ca 40 minuter klocka värkarna som kom mellan 3 och 7 minuter och höll i sig i 30-90 sekunder!!! Har ju inte BF förrän 2/2 (enl RUL, 29/1 enl. mig). Väckte min man klockan sju och sa att jag tror att det kanske satt i gång, var första gången på länge som han blev pigg så fort när vi vaknade Så vi gick upp och åt frukost och värkarna fortsatte, klart kännbara men inte supersmärtsamma utan jag kunde prata igenom dem (något ansträngd dock). Så klockan nio ringde jag till MVC och frågade om dem tyckte jag skulle höra av mig till förlossningen vilket dem tyckte att jag skulle göra. Så jag ringde förlossningen som sa att jag skulle avvakta en timma och sedan ringa dem igen och rapportera hur det gick för mig. Så en timma senare ringde jag igen, värkarna var fortfarande samma. Dem frågade om jag ville komma in på en gång eller om jag ville avvakta, jag sa att jag hade ju inte jätteont så jag avvaktade gärna hemma ett tag till. Sen helt plötsligt en halvtimma senare började värkarna avta. Vid ett-tiden var dem nästan helt borta så det var väl bara en liten tjuvstart. 
    Senaste dagarna har jag haft en del värkar som kommit och gått men inget som i tisdags.
    Även om vi tycker det är lite tidigt för bebis att komma nu så tyckte vi att det gjorde absolut ingenting att det verkade ha startat, man längtar ju så efter liten!!! Men det är ju skönt om den dröjer till efter nyår nu.

Men vi fick lite panik över att vi hade inte förberett så mycket här hemma, så när värkarna hade lugnat sig åkte vi och köpte sängen vi sett ut och lite andra småsaker som var kvar att köpa. Vi fick även sätta igång och tvätta alla bebis kläder. Men nu har vi fått det gjort och sängen ska bara monteras och bäddas och väskan packas sen är den välkommen Men helt plötsligt blev det väldigt nära att vi faktiskt snart har en bebis hos oss!

Idag har jag varit och gosat med kompisens bebis som föddes i början av december, en "liten" flicka som vägde 5100 g vid födseln. Ska bli spännande att lägga våran bebis bredvid henne då den är född då den troligtvis inte kommer vara jättestor vid födseln. 

• SysterAnna
    fabler skrev 2011-12-29 20:53:47 följande:
    SysterAnna: Kanske var bebisens sätt att signalera för er att de va dags att fixa i ordning lite så ni är redo att ta emot bebisen när den väl bestämt sig för att komma ut.
    Kan nog ha varit så
  • SysterAnna

Var hos barnmorskan igår (35 +3).

Bt: 140/75 (gått upp igen sedan förra gången, börjar det närma sig kanske?)

Bebis hjärtljud: 130 (sovande denna gången med, hade kört ett rejält gympapass i väntrummet dock)

SF: Fortfarande 30 cm. Hade inte ökat sen för 2 veckor sedan och det var redan då lite snålt. Dock hade bebisen fixerat sig nu vilket kan leda till ett lite minskande sf-mått och vi skulle ändå på besök i nästa vecka förklarade vår BM (går varje vecka fram till förlossning nu) men skulle vi inte haft ett besök inbokat nästa vecka så hade vi fått tid för extra mätning.

Hon sa även att vi får se om vi ses i nästa vecka dock iochmed att jag haft en ordentlig tjuvstart och det har kommit och gått senaste veckan. Just nu sitter jag med molvärk, får se hur det utvecklar sig. Tänkte att jag skulle börja knåpa på väskan. Bebis alla kläder är iallafall tvättade nu Skulle dock behöva ett par mysbyxor till mig, mina andra är så slitna. 

Jag har förstått att jag har raka motsatsen till många härinne; jag sover väldigt bra om nätterna och behöver aldrig gå upp och kissa i stort sett.  
    Min mage har varit åt det lösare hållet sen jag blev gravid och inte trög som de flesta beskriver.
    Men det är väl så det är, olika för alla  

• SysterAnna

Igår var jag och mannen ute på middag och bio för att fira ½-årig bröllopsdag. Vi har sagt att vi får planera in något varje vecka så kanske det drar igång för många säger ju att när man har något som man skall göra då startar det :-P

• SysterAnna

Har mått så risigt i eftermiddag... Tog en kort promenad vid 14-tiden och gick och la mig och sov middag efter det. Sov en timma ungefär och gick upp och satte mig i soffan och kollade ett avsnitt dexter. Började må så fruktansvärt illa och det kändes som att jag behövde göra nr 2 (men det kommer inget när jag sitter på toa)... Har ju mått illa ganska länge nu och hade en sådan här episod med magsjukekänslan för några dagar sedan också. Får även frossa efteråt. ÄR så jobbigt men fick iallafall i mig lite middag vid sex-tiden och har fått behålla det men känner mig fortfarande lite smårisig.
    Har även endel sammandragningar, vissa som gör ont och vissa som knappt känns överhuvudtaget.

Sen undrar jag en sak; jag får iblande känslan av avv bebisen försöker "sticka ut en hand". Ilar till och gör rätt ont, nästan som en kliande känsla. Någon som har en aning om vad det kan vara? 

Svar på tråden Januaribebis 2012