• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Serendipitet

HB har jag inte tagit på länge nu, vecka 28 tror jag det var när jag gjorde glukosbelastningen.

• Haanky

känner mig hel skumm å illamående... känns som jag håller på att bli magsjuk eller att ja ätit 10 pizzor.. tål ingen matlukt nu ikväll alls!! bara tanken på mat får mig att må illa...  vill lägga mig å sova utomhus för att svalka av mig nån mer ???? eller håller ja på å bli magsjuk???

• SysterAnna
    Skåne85 skrev 2012-01-04 20:55:57 följande:
    Tar ni hb varje gång hos bm ? Måste bara kolla så hb är det man kollar järnvärdet...eller?
    Mitt låg lågt för 9 veckor sedan och sist jag var hos bm tog hon inget blodprov!
    Med mig kollar dem ungefär varannan gång men jag har ju dock legat högt hela graviditeten igenom, för 3 veckor sedan låg det på 134.
  • pamatakada

Min bm tar hb varje gång jag har tid hos henne, har tid en gång i veckan pga högt blodtryck.
    Men nu dom 3 sista veckorna har mitt hb legat på 123 och så högt har jag jag aldrig haft förrut, har legat på 95-100 vilket tydligen inte är bra....hoppas bara att hb`t håller sig de sista 14 dagarne... 

• pamatakada

Tänkte lite på det med att väkerna ska vara mellan 1-3 minutters mellan rum innan man kan åka till förlossningen, När jag fick mitt fjärde barn så hade jag kontakt med förlossningen hela tiden men fick höra att jag inte behövde komma in för värkarna var så oregelbundena, sista gången jag pratade med dom var kl 22,25 och då sa jag att nu lyssnar jag inte mer på dom utan jag ringer efter en ambulanse vilket dom tyckte var onödigt....Ambulansen kom ca kl 22,35 och vi åkte iväg direkt men kl 22,40 så var min dotter född.
    Mitt femte och sjätte barn har jag åkt in fast dom sagt samma sak som med fjärde barnen.
    Är lite rädd för att det samma ska hända igen. Kan man be bm skriva in det i journalen???  

• minjalin
    bumbi 84 skrev 2012-01-04 20:50:59 följande:
    Båda mina första är födda så.
    Vet du om dom låg fel i magen eller om det var så att dom låg rätt men vände sig fel i förlossningskanalen? Oftast vet man ju inte innan att dom ligger så om man inte gjort ultraljud men jag är så smal så det känns tydligt knän och fötter fram och känner inga sparkar bak och min bm hittar ingen rygg. Kändes helt annorlunda med sonen som låg rätt. Men sen kan den ju ändå födas i framstupa kronbjudning om den vänder sig rätt innan den kommer ner i förlossningskanalen har jag fattat det som. Men jag fattar inte riktigt om läget påverkar öppningsskedet och smärtan under det eller om det bara påverkar om den kommer ner fel i förlossningskanalen och att det då kan bli komplicerat? Tycker inte jag får nån info av min bm utan hon försöker bara lugna, men jag är sån att jag vill ha fakta så jag vet vad jag har att vänta mig på på forumet hittar man några få som tycker att det vart jättelätt och hur många som helst som haft ett helvete jämfört med sina andra förlossningar och att barnen har drabbats av syrebrist och allt vad det nu är så man blir bara rädd :( Hade du hemska smärtor i ryggen när bebisen rörde sig i slutet om det nu var så att den låg så från början? Jag har ont bak mot tarmen hela tiden nu när det trycker mot men det är ingen hemsk smärta men jobbigt för att den är konstant, och när bebisen rör sig så ilar det bak i ryggen och tarmen men helt hanterbart. Men den smärtan jag fick inatt när den rörde sig var som topparna på förlossningsvärkarna med sonen fast kom helt plötsligt utan att byggas upp och var inte som en värk utan bara att bebis var helt tokig i magen och jag bara kallsvettades och skakade av smärtan.
  • minjalin
    pamatakada skrev 2012-01-04 21:49:09 följande:
    Tänkte lite på det med att väkerna ska vara mellan 1-3 minutters mellan rum innan man kan åka till förlossningen, När jag fick mitt fjärde barn så hade jag kontakt med förlossningen hela tiden men fick höra att jag inte behövde komma in för värkarna var så oregelbundena, sista gången jag pratade med dom var kl 22,25 och då sa jag att nu lyssnar jag inte mer på dom utan jag ringer efter en ambulanse vilket dom tyckte var onödigt....Ambulansen kom ca kl 22,35 och vi åkte iväg direkt men kl 22,40 så var min dotter född.
    Mitt femte och sjätte barn har jag åkt in fast dom sagt samma sak som med fjärde barnen.
    Är lite rädd för att det samma ska hända igen. Kan man be bm skriva in det i journalen???  
    Min bm skrev på eget initiativ att jag hade en relativt snabb förlossning och bör komma in ganska så fort efter att värkarna börjar även om jag inte har speciellt ont. Min är född 5 timmar efter att jag vaknade med mer riktiga värkar, men det var egentligen bara sista 2 timmarna som jag hade ont och behövde lustgas. Dock var dom ganska regelbundna men det frågade dom inte ens om i telefonen utan sa bara att kom in om du vill så tittar vi på dig typ. Men det beror ju säkert på vem man har tur att prata med men det kan säkert absolut stå med i journalen eftersom min bm sa att hon tyckte vi borde skriva det även om min förlossning inte var supersnabb, men snabb för att vara förstföderska.
  • roxylady
    minjalin skrev 2012-01-04 19:51:25 följande:
    Fast den kan ju flytta ryggen från höger till vänster sida för man kan ju vrida huvudet 90 grader åt bägge håll. Du kan ju titta åt höger eller vänster och på samma sätt kan ju bebis vrida sin kropp, men den kan ju inte vrida kroppen ett helt varv när huvudet sitter fast ;) Jo men det är ju under själva förlossningen och det är ju det som kan göra det långdraget och jobbigt, att den ska vrida sig så långt och om den inte vrider sig rätt under förlossningen så kan det ju vara svårt att få ut den och den får syrebrist och allt vad det är. Nä usch, jag som hela tiden sett fram emot förlossningen känner bara att jag vill ha skiten undanstökad och ha en frisk kry bebis i famnen utan några hjärnskador pga syrebrist och inga akuta kejsarsnitt eller sånt tack. Inte nog med att man ska ha ont hela tiden utan man ska behöva oroa sig hela tiden också :( Hoppas jag får sova inatt så kanske jag är lite mer positiv imorn =/
    Sant så sant.. han kanske har bytt sida. Vet inte riktigt :) Tycker det känns likadant som när min BM sa att han låg åt höger som den andre BM sa att han ligger åt vänster nu. Men ska bli intressant att se vad min egna BM säger på Onsdag! 

Fy vad jobbigt att det kan bli så :( Ja jag känner också så faktiskt.. men det är nog för att jag är så rädd för smärtan som är så okänd för mig än så länge.. det där med när huvudet ska ut är största rädslan nu tror jag..
    Nä men fy tänk inte så leia :( Ja du har ju haft mkt ont redan tidigt.. dumma krämpor!!! Ja hoppas du får en god natts sömn nu och att det börjar kännas lite bättre tills imorgon! Eller att bebis vill komma nu nu nu!!

Ska även önska mig själv det.. är så trött.. suck.. och trots att jag haft en ganska så ok graviditet så börjar jag bli trött på att vara gravid faktiskt. Börjar mer å mer känna att det kanske inte skulle vara så dumt om han kom ut tidigare ändå.. men det återstår att se när han bestämmer sig för det.. har ju knappt nån känning alls...
  • Buzan

Har haft mycket sammandragningar ikväll och nu fått som en molande,ibland huggande och tryckande mensvärk men bara på ena sidan?! Kan man ha mensvärk på en sida eller är det troligare att det är tarmar eller bebis som ligger och klämmer? Det kommer som toppar men bara var 30e minut typ. Har aldrig känt något liknande. Sd däremellan gör inte ont.