• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • fair

39+0 idag! Så här gravid har jag inte varit förut :P Helt lugnt fortfarande hos mig. Hur länge kan man gå öppen och ha små delar av slemproppen som släpper? Det är flera veckor va?? :/ idag ska vi åka och hälsa på min mormor som bor 12 mil bort. Dum idé? Ska ta med bb väskan ifall nåt skulle hända. Tvivlar men ändå...

• kikidil

Vaknade för en timme sedan av att lilleman ligger i sängen och spyr, stackaren. Får panik över att bli smittad. Inte nu, så nära inpå förlossningen!

• Ms J

Paet: Jag kan känna igen mig i det du skriver, så kände jag när jag väntade dottern. Det var ingen erogen zon för mig direkt och kände psykiskt obehag vid beröring. Mina tankar var med att jag ville gärna amma men hur i helsike ska det gå till? Nu vet jag inte om det hade med attan var lite omtöcknad direkt efter förlossningen men eftersom de sa att det var dags att börja amma nästan direkt efter dottern kom upp på magen hann jag inte tänka så mycket på det förrän hon låg vid bröstet och då kändes det helt plötsligt så naturligt, lite sv en aha-upplevelse. "Det är det här man ska ha dessa till, såklart!"

Hoppas du med får en positiv start på amningen när det är dags då du känner att du vill amma, skulle du inte göra det är ju ersättningen väldigt bra idag så ditt barn kommer oavsett få i sig bra mat!

• minjalin
    roxylady skrev 2012-01-05 22:55:22 följande:
    Okej ja du får göra det. Då blir det nog bra ska du se när de också kan föra din talan
    Jo det lär det ju vara i med att de valde elektroden framför det.

Gud vad skönt att du slapp må illa! Jag hoppas också jag slipper det. Jag brukar ju vara den som mår illa så lätt annars så skulle inte förvåna mig.. Iofs mådde jag inte så illa i första trimestern.. var ju ett par veckor där som jag mådde små illa av äckliga saker (som jag då tyckte var äckligt) men jag kräktes aldrig! Inte en enda gång.. konstigt nog.. Men detta är ju annorlunda.. man lever ju inte med den här passagen så länge kanske så man blir i värsta fall dålig ändå då. Fy då mår du illa nu om nätterna alltså? Stackare Läst att många gör det nu.. jag kan ha mått illa när jag klev upp de sista arbetsdagarna jag hade. Skönt att det är över.. Jo jag tänkte det också att man har ju redan så ont överallt så man känner ingen specifik smärta nånstans.. tur är väl det kanske?

Fy då.. hört att det kan kännas som att ryggen går av nästan.. låter läskigt :S Nä kan nästan tänka mig in lite i det lite att man är så inne i allt vad som händer så man glömmer massor och funderar mindre :p
    Jo så jag hoppas det blir likadant denna gången. Mamma mådde jätteilla med sina två första för på den tiden låg man på rygg och födde, men med mig sen så fick hon stå på alla fyra mot en sackosäck och då slapp hon illamåendet och sprack inget. Första sprack hon hela vägen bak och andra blev hon klippt. Jag mådde inte så illa varken i början eller på slutet med Leon, men minns att jag mådde lite illa i slutet med honom men då fick jag akupunktur av sambons mammas man och det hjälpte. Ska få det idag så jag hoppas på att det hjälper den här gången med för denna gången är det ju värre, men inte så jag spyr och inte varje natt, men vissa nätter mår jag såpass illa att det är svårt att sova. Sen kan man väl må illa av smärtan också under förlossningen så det är väl inte alltid så att man bara mår illa den passagen utan vissa spyr ju hela förlossningen, men det är väl inte så vanligt.

Jo jag har beskrivit det som att på mig kändes det som att ryggraden liksom slets isär så det stämmer ju ganska bra med att ryggen går av ;) Men man vet ju att det inte är så utan bara känns så. Och sen var det ju topparna av värken som kändes så och det är ju ändå inte så många sekunder egentligen. Det kändes som en outhärdlig smärta när man var hacket under toppen och ändå stegrade det ändå mer, men sen när man vart på toppen och värken vände och hoppade ner till hacket under så kändes det helt plötsligt skönt för då hade man liksom vant sig vid ännu värre smärta. Hoppas du fattar min konstiga beskrivning xD det var nog därför jag i alla fall tyckte jag stod ut med värkarna, för det var så liten del av dom som jag upplevde som nästan outhärdlig smärta.
  • minjalin
    roxylady skrev 2012-01-06 02:24:09 följande:
    Känner mig så elak. Har haft dessa känslor sedan en liten tid tillbaka gällande amning. Har alltid känt att detta varit en självklarhet. Men till saken.. Jag tycker det känns jätteskrämmande att man ska låta sitt barn suga på ens bröstvårtor snart. Gillar knappt att komma åt dem själv ens. Förstår inte riktigt ännu hur jag ska kunna känna att det känns bra att amma? Jag vill såklart amma för mitt barns bästa! Men känner ändå en viss rädsla för när han ska ta tag i det..
    Någon mer som kände såhär inför ert första barn eller känner så nu också?? Hur tacklar man detta?:S
    Känner inte igen känslorna men eftersom du vart så positiv innan så kanske du ska prova? Kan ju inte påstå att det är skönt i början utan gör ont som satan men det är en väldig tillfredställande känsla att ge sitt barn en sån fin gåva och se det ligga där så nöjt och smacka ^^ Men känns det inte bra ska man naturligtvis sluta och ge ersättning istället, men du kanske ångrar dig om du inte provar eftersom du så gärna ville innan? Tycker det är sjukt smidigt också att alltid ha maten nära till hands och perfekt temperatur. Det är döden att gå upp flera gånger varje natt för att blanda ersättning samtidigt som liten bara skriker tills den får sin mat. Lättare nu när man har en 2 åring som ibland vill ha välling på natten om det är tänder som bråkar eller han är sjuk. Då säger man bara "vänta lite så kommer jag snart med välling" och så ligger han där så snällt och tyst och väntar. Så var det inte när han var liten och ville ha mat när jag hade slutat amma. Det var gallskrik tills maten tystade mun ;)
  • Haanky

Nån mer som har en fixerad bebis men magen inte sjunkit? Känns som bebis inte kan åka längre ner me huvudet (känner det genom slidväggen) kan knappt andas eller äta längre!!

• minjalin
    Haanky skrev 2012-01-06 08:55:37 följande:
    Nån mer som har en fixerad bebis men magen inte sjunkit? Känns som bebis inte kan åka längre ner me huvudet (känner det genom slidväggen) kan knappt andas eller äta längre!!
    Så hade jag med första barnet. Han var fixerad sen v 32 men magen sjunk aldrig och det var jobbigt att andas tills han var ute :P
  • fabler

Paet: Jag har en vän som avstod från amningen för att hon inte kunde förlika sig med tanken med att någon skulle suga på hennes bröstvårtor. Men där måste du ju känna efter själv hur de känns.

Sonen vaknade fyra imorse men som tur är fick jag han att somna om vid halv fem så sov vi till strax efter 8 istället. Känner väl dock att jag skulle kunna slumra till soffan nu igen.... är väl bäst jag går och sätter på kaffe innan jag slocknar.

elias är världens sötaste!!!
  • Serendipitet
    Haanky skrev 2012-01-06 08:55:37 följande:

Jag har det så :S BM säger att tösen kommit jätte långt ned och kunde inte ens mäta SF-måttet ordentligt på grund av det. Kunde inte hitta var hon skulle mäta ifrån om man säger så. Har dock inte kännt efter med fingrarna där nere, kan man göra det? Är det inte risk för infektioner? Jag kan inte sitta upp och äta längre, har inte kunnat det på några veckor utan får ligga/halvsitta och göra det. Blir helt yr och konstig och det känns inte som man får luft annars.
  • Carolaj83
    paet-tycker inte man ska känna sig tvungen att amma, med första barnet tjatade ALLA på mig o ville hjälpa till att hitta rätt teknik, när han var 6 dagar gamal fick vi åka in till astrid lindgrens barnsjukhus pga gulsot o där ÄNTLIGEN, brydde sig ingen om amning, när nöjde dom sig med att barnet fick i sig mat....så jag pumpade ut samt gav ersättning....sen amade jag bara honom i 3 månader innan jag gav upp....med andra barnet amade jag 1,5 år
    Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012