Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Januaribebis 2012

I förgår kväll hade jag otrevliga samandragningar. Jag hade storbak för att min morfar skulle få lite julkakor och godis. Då fick jag rätt kraftig mensvärk, ont i ryggslutet och mellan benen. Regelbundna samandragningar i ett par timmar. Men som tur va gick de över när jag vilade senare så att vi kunde åka och träffa min morfar igår :)

Det kändes jättejobbigt att se min morfar så gamal/sjuk som han blivit sedan jag flyttade. Detta kanske var sista gången jag träffar honom.. Så jag är glad att bebis stannade ett tag till.

I går när vi kom hem så drog allt igång igen, fast på natten vid vila. Så denna natten har jag knappt sovit något alls och vaknade tidigt. Har fortfarande samandragningar men inte alls tätt längre eller regelbundet. 

Så nu antar jag att det kanske är så det ska vara fram till det blir på riktigt och bebis bestämmer sig för att titta ut?      

• Serendipitet

Jag sover med jätte dåligt nu. Halsbrännan är jobbig när jag ska sova så jag ligger vaken länge innan jag somnar och under natten vaknar jag flera gånger för att jag behöver byta sida för att det värker i höften och då får jag alltid sammandragningar och sedan när de lugnar ned sig så måste jag även kissa och då vaknar bebis och ska leva rövare:S Sedan utöver det vaknar jag ungefär två gånger till men av kramp i vaden. 

Att sömnen är dålig påverkar alla i familjen för tillfället. Har grymt dåligt tålamod när jag är trött!  

• Serendipitet
    minjalin skrev 2011-12-12 10:26:36 följande:
    Ja visst är det trist när man bara är trött, sur och grinig och låter det gå ut över sambo och barn :( Samma problem här! Har du provat att äta magnesium för kramperna i vaden? Jag äter magnesium då jag lätt får brist på det även när jag inte är gravid så jag äter maxdos plus ofta en banan på kvällen och har bara haft kramp 2 ggr i vaden.

Ja, man är inte alls på topp när man är trött och om barn med man hade kunnat fly fältet hade de nog gjort det stundtals :S Nej, jag har inte provat det och Bm har inte sagt något om det. Finns det på apoteket? Banan äter jag redan på kvällen eftersom det är ok mot halsbrännan. Tack för tipset :D:D Och tack för att jag inte är ensam om mitt griniga humör :D  
  • Serendipitet

Var hos barnmorskan idag.
    Blodtryck: 120/75, puls 120 :O
    Flj: 145
    SF-mått: 35 och ligger nu lite över normalkurvan
    Vikt uppgång: 14kg

Liten ligger fortfarande fixerad och låg långt ned enligt barnmorskan som mumlade något om bebis innan nyår, men vi får väll se ;) 

• Serendipitet
    Velociped skrev 2011-12-20 16:45:58 följande:
    Vilken vecka är du i? Hade också sf-mått 35, men det är normalkurvan för mig, skrutten ligger långt ned och fixerad men min bm sa inget om tidig leverens...?

Jag är i vecka 37+0 idag :) Bm sa att det var lite över, men hon kanske menade att jag bara höjt min egen kurva. Hur har du legat innan på SF-måttet? Vilken vecka är du i? Jag tror bara min BM ville berätta att möjligheten fanns att det blir detta året eftersom hon låg så långt ned..  och eftersom jag har en massa sammandragningar, vissa kvällar är de regelbundna och håller på ett par timmar så att jag tror att det är dags! :)   
  • Serendipitet
    Cia80 skrev 2011-12-20 16:59:50 följande:
    Min skrutt är också fixerad men min bm pratade dock om att jag kommer få gå över denna gång också. Har dock ingen aning om vad hon grundar det på.

Haha, ja de säger så olika barnmorskorna :D Så det ska bli spännande att se om de har rätt! ;) Hur mycket gick du över sist?  
  • Serendipitet
    Yrla skrev 2011-12-20 11:39:45 följande:
    Hej allihopa!

Efter enbart nattliga värkar (heeelt lugnt på dagarna) så gick mitt vatten idag 11.05 HOS BM!! ^^
    Dock har värkarbetet inte riktigt satt igång än, men jag tänkte bara tala om det för er:)

Åh! Vad spännande :) Lycka till! Kram
  • Serendipitet
    minjalin skrev 2011-12-20 17:08:10 följande:
    Så om dom ligger långt ner kan det betyda att att det är g? Min bm säger aldrig minsta lilla om att det skulle kunna bli innan BF för jag tror hon är rädd att ge falska förhoppningar. Hon sa bara att hon hoppas för min skull att vi inte ses nästa gång (har ett besök hos en annan i emllandagarna eftersom min bm är bortrest och sen har jag tid på BF) men min har varit fixerad sen v 34 (omföderska så det är ju inte så vanligt) och den ligger jättelångt ner. Jag kan känna huvudet genom slidväggen om jag känner med fingrarna och det känns som att jag har en fotboll mellan benen och massa tryck neråt. Har mängder med sammandragningar men dom gör inte ont (men mina värkar gjorde i princip inte ont förrän sista 2 timmarna av förlossningen så jag kan nog inte riktigt gå på det) ;) Sonen fixerade sig v 32 och kom på BF men där kände jag bara sånt här tryck neråt från 1 veckan innan han föddes och fram tills han kom. Men man hoppas nog bara för mycket. Kommer nog få stå ut med den här tryckkänslan till i alla fall 12 januari när den är beräknad ;)
    Enligt min BM så skulle det mycket väl kunna betyda att det är på gång! :) Men de säger ju så olika. Min BM kände huvudet där långt ned, väldigt långt ned och tillsammans med sammandragningarna så gissade hon nog mest ;) När jag var hos BM i vecka 35 var min bebis med fixerad och det är andra här med ju :) Det börjar bli spännande nu iallafall och kan komma när som :D:D
  • Serendipitet
    Velociped skrev 2011-12-20 17:12:19 följande:
    Jag har legat på övre kurvan hela tiden. Är i vecka 35+4 nu så har ju egentligen långt kvar...

Oki, men vad är din lill* beräknad att väga vid BF eller ni har inte gjort något TUL? Nja, det beror på hur man ser det.. Vecka 37 räknar min BM till fullgången och att det är helt normalt med förlossning mellan vecka 37-42 och i vecka 37 är du ju snart :D
  • Serendipitet
    bebismys2011 skrev 2011-12-20 18:37:18 följande:
    Hej!

Har en fundering, v. 36+1 idag, hur ofta går ni hos BM för kontroll. Det är nämligen så att min BM ska vara ledig och har inte tid hos henne föränn om 4:a veckor. Å då samma vecka som BF. Känns ju otroligt långt bort. Har för mig att jag läst att man ska gå på kontroll ca varje vecka i slutet. Har sedan v. 25 typ gått varannan vecka.  

Jag går varannan vecka och har gjort sedan vecka 29 (detta är nummer 2). Är i vecka 37+0 nu och var hos BM idag, nästa gång är om 3 veckor alltså vecka 40 (men det är nog för jul och nyår).
Svar på tråden Januaribebis 2012