cabrera skrev 2012-01-06 15:25:33 följande:
Någon som har ett förlossningsbrev att dela med sej med ? Har total fastnat på mitt..
Såhär valde jag att skriva :) Kanske kan hjälpa något?
FÖRLOSSNINGSBREV
Namn, personnummer
Partner
BF
GENERELLT
Då vårt första barn förlöstes med kejsarsnitt så anser vi oss vara nybörjare när det gäller förlossningen och har stor tillit till barnmorskan och att denna är aktiv. Innan undersökning/behandling vill jag få förklarat för mig varför den utförs och om det kan upplevas smärtsamt/obehagligt.
Vi vill helst inte ha någon studerande/praktikant inne på förlossningsrummet om det inte är så att det är väldigt mycket att göra för barnmorskorna. En manlig barnmorska ser inte vi som ett problem.
VID ANKOMSTEN – FÖRBEREDELSER INFÖR FÖRLOSSNINGEN
Önskar få lavemang och skulle väldigt gärna vilja bada eller ev. duscha beroende på tillgänglighet.
SMÄRTLINDRING
I första hand önskar jag klara mig med vetekudde, avslappning, massage och ev. få hjälp med andning. Jag skulle också vilja upp och röra mig så mycket som möjligt. Lustgas och PCB är medicinska metoder som jag kan tänka mig att prova men tar också gärna råd från barnmorskan om annan smärtlindring och vill få information om för- och nackdelar med dessa.
Ang. epidural så önskas inte detta på grund av rädsla för en sådan spruta i (ryggen) nuläget, dock kan detta komma att ändras och jag vill gärna veta när en sådan fortfarande är möjlig att lägga.
FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING
Under öppningsskedet vill jag gärna vara uppe och röra på mig för att hjälpa min kropp och sedan vill jag prova olika ställningar under tidens gång och ser gärna att barnmorskan kommer med förslag. Jag vill gärna föda i en ställning som underlättar utdrivningen.
ATT SPRICKA/ORO
Jag oroar mig för att spricka och vill ha tydliga instruktioner från barnmorskan om när jag ska krysta och vilken ställning jag bör inta för att undvika detta. Jag önskar också att barnmorskan med tryck mot mellangården och ev. bedövningssprej kan minska risken att jag spricker samt smärtupplevelsen. Jag oroar mig mer för att spricka än att bli klippt och önskar detta om det skulle behövas.
Om jag ändå spricker eller blir klippt skulle jag vilja få bedövning samt bli sydd med självupplösande tråd.
NÄR BARNET ÄR FÖTT
Pappan vill följa med om bebisen mår dåligt efter födseln och jag önskar att någon stannar hos mig och förklarar om jag är orolig. Om barnet mår bra önskar vi sen klampning/avnavling och att pappan får klippa navelsträngen och att barnet sedan torkas av innan det läggs upp på bröstet. Vi önskar inte titta på moderkakan.
ÖVRIGT
Om något skulle inträffa under förlossningen önskar vi få information om detta så fort som oro uppstår och inte i ett senare mer akut skede. Vid ev. kejsarsnitt önskar jag att bli sövd pågrund av spruträdsla.