Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Januaribebis 2012

Nu har jag haft hemska sammandragningar med smärta två nätter på en vecka och trott att det varit på riktigt.. Men näe det är bara kroppen som luras och efter ett par timmar blir de oregelbundna igen och sedan lyckas man somna framåt morgonen. Så när ska man veta om det är dags? Jag kommer ju inte tro på det förrän vattnet går känns det som :S Någon som har namnförslag till en tös? Vi har ett par stycken som känns ok men inte mer.. Det ska passa till Ellinor som vår andra dotter heter :D

• Serendipitet
    Frökenolson skrev 2011-12-27 13:33:00 följande:
    Jag fick åka hem igen, har fått tid för igångsättning imorgon kl.8.00 om det inte drar igång innan... Har en tjurig sambo hemma, som tjötar om att alla andra går över, men inte vi, åsså imorgon, värnlösa barnens dag. Jag blir så trött, den kommer när den kommer, vad ska man göra åt det..? Fast jag tror han lugnar sej snart, han får sura i fred medans jag gör matlådor att frysa in, kan va skönt att ha när man kommer hem från BB sen... Haggski: vad hade du på dig idag, såg en som var ung lika långt gången som mig, tror jag, tänkte det kanske var du... =)

Åh, vad spännande! :D:D Min sambo hade med tjurat.. Men låt dom :P Snart har du din bebis i din famn.. (näe inte alls avis ;)) Lycka till i morgon om det inte sätte fart innan!
  • Serendipitet

Varnar för gnälligt inlägg!!!!
    Kan inte sova alls.. Mensvärk och ont i ryggen sedan jag gick och la mig vid 22.00, har varit vän med vetekudden sedan dess. Tog två panodil för två timmar sedan som inte hjälpt. Frustrerande för det har inte blivit värre utan håller sig på samma nivå. Så det är väll falsk larm igen :S Ätit en banan iallafall.

När fan vet man att det är på riktigt? Är just nu bara ledsen och frustrerad över att smärtan inte går över så att jag kan sova. Sambon ska jobba i morgon och jag ska umgås med en aktiv dotter.  

• Serendipitet
    Patzie skrev 2012-01-02 11:28:00 följande:
    Vecka 38 nu är du här. Men ingen brådska än. De andra pojkarna kom vecka 40. Men jag blir otroligt impad av er som ens orkar tänka sex och dessutom praktisera detta nöje.  Är alldeles för öm och skulle man ha det hade det straffat sig med smärtor så jag inte kunnat gå på ett dygn. Nej tack. Tog en liten promenad passade mig utmärkt.

Stressa inte på så er bebis kommer när han/hon är redo. NI vill ju inte att bebisen ska bli stressad och bajsa i fostervattnet.

Ni lär ju märka när värkarna sätter igång. Vill inte ens utsätta min fiende för detta. Men denna gång så ska jag ta allt som erbjuds och lite till. 

Ja att man märker att något händer är ju inte så svårt, men min BM säger att det kan vara svårt att veta när det är "riktiga" värkar och när det bara är sammandragningar/förvärkar eftersom en del upplever dessa på samma sätt speciellt i början av förlossningen innan man öppnt sig 4 cm.

Min mammas tre förlossningar har varit olika allesammans och värkarna har känts olika varje gång. Hon har trott att det varit vanliga sammandragningar när det varit på riktigt och inte fattat alls. En del upplever de i ryggen, en del mer i magen och smärtupplevelsen är ju olika hos alla individer. Luras kroppen dessutom flertal gånger börjar man ju tvivla :)

Fast jag hoppas ju att jag är en av dem (de flesta) som upptäcker när värkarna sätter igång precis som du skriver.  
  • Serendipitet
    zatori skrev 2012-01-02 12:40:11 följande:
    Vecka 38 idag! (37+0)

En fråga angående slemproppen. Hur ser den ut egentligen? Hur vet man att det är den och inte flytningar? Idag har jag haft väldigt slemmiga, klibbiga och liksom tjocka flytningar (ursäkta infon) som kommit lite då och då. Kan det vara så att det är delar av slemproppen som kommer eller kan de "vanliga" flytningarna ändra karaktär så?

Det är väldigt olika hur den ser ut. Den kan vara neutral färgad, vitaktig, grönaktig, gul och rödstrimmig.. Kan komma med lite blod. Konsistensen kan vara både gummiaktig, slemmig och lite mer som flytning. Ibland kommer hel och ibland kommer det bara delar av den.. En del märker inte ens av när den lossar. Så svårt att säga, men visst kan det vara den :)
  • Serendipitet

Fortfarande ont i ryggen och mensvärk. Men fick iallafall sova i natt :) 39+0 idag och 7 dagar kvar till BF hoppas min lilla flicka vill komma snart <3 Kan ju vara kring 21 dagar kvar också och så länge vet jag inte om jag står ut!!

Min bebis rörelsemönster är med förändrat, inga sparkar men hon sträcker på sig och är sjövild vissa tider i långa perioder (kväll/natt), under dagen känner jag henne men då tror jag att hon är mer sovande.

Någon som blivit snittad innan och upplever mensvärk i magen och även där snittet är och känner obehag inför det? Det känns som det drar och hugger nere i magen vid snittet och att snyta sig gör ont. Ska det kännas så tillsammans med molvärken i magen? Eller tror ni det beror på snittet?      

• Serendipitet

Gick in på socialstyrelsens medicinska födelseregistrering 1999 - statestik, Hälsa och sjukdomar (2001:5). Där fanns massa information :)

Om ni själva vill titta så: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2001/2001-42-5

Sidan 22 eller tabell 14, genomsnittlig födelsevikt, födelselängd och graviditetstid efter kön och bördtyp år 1999.

Enkelbörd: Pojke: 3624g, 51cm och 279 dagar. Flicka: 3507g, 50cm och 279 dagar.

Flerbörd: Pojke: 2615g, 47cm och 256 dagar. Flicka: 2547g, 47cm och 257 dagar.

Jättespännande :D:D Graviditetslängden anses ju vara 40 veckor eller 281 dagar lång (+-) 2 veckor. Men generellt föds de flesta barnen i vecka 39+5 (279 dagar).

Nu ska jag läsa vidare om en massa annat :D

• Serendipitet

Grattis till pojken :D:D

PrickenoGrodan skrev 2012-01-03 14:28:06 följande:
    Den 1/1 kl 20.11 fick vi en liten kille. 49cm lång och vägde 2810g. Ikväll får vi åka hem. Återkommer med fl-berättelse. Vi mår bra!
  • Serendipitet

Jag har ju varit på två st ultraljud ett i vecka 19 och ett i vecka 32 och båda gångerna har de sagt att det är en tös och jag tror dem fullt ut faktiskt :) Så jag har packat en del rosa, men något neutralt men inte för att jag inte tror det är en flicka utan för att jag gillar de kläderna :D:D

• Serendipitet
    Haanky skrev 2012-01-03 21:21:50 följande:
    är jätte varm i ansiktet å jätte svullen... :( nått man ska oroa sig över eller e det bara så ibland? känner mig halv yr också....

Varm kan man ju bli, men svullnaden och yrseln låter konstigt. Tycker du ska ringa förlossningen och prata med dem.
Svar på tråden Januaribebis 2012