Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Januaribebis 2012

Hej alla och grattis till graviditeten :) Är ny här på forumet men är också beräknad att få en januaribebis :) Är i vecka 15+2 och väntar andra barnet. Har en underbar dotter på 5 år. Orkar inte läsa igenom hela tråden, då det är jättemycket utan hoppas bara på att kunna glida in lite snyggt ;)

Hur mår ni alla? Har magen börjat växa än och har ni kännt sparkar än? Är nyfiken och känner det som om det är första gången som jag är gravid (Det är ju 6 år sedan sist). Lika nojjig om inte mer, någon annan som känner så?
    Är det någon här som genomgått en vaginal förlossning efter kjejsarsnitt? Är intresserad av era erfarenheter kring detta, då planen för mig denna gången är vaginal förlossning.

Måste ju vara några stycken som snart ska på ultraljud? 3,5 vecka kvar för mig och jag tycker tiden går långsamt.. hihi. Man vill ju veta att allt är bra med bebis. Annars har barnmorskan talat om att jag lider av kraftigt illamående och givit mig lergigan comp som funkar endel iallafall men ändå resulterat i viktnedgång istället för uppgång. Magen syns lite nu vilket känns mysigt :) Har kännt lite fladder i magen men ingen ordentlig spark.

Kram på er alla 

• Serendipitet

Vad trevligt en massa människor och en aktiv tråd :) Hur många är vi som ska ha bebis i Januari förresten?

• Serendipitet
    Vesslan skrev 2011-07-20 19:42:17 följande:
    Om du klickar på TS första tillägskommentar så hittar du en BF lista för oss som är beräknade i Januari-12
    Skriv vgärna in dig där och uppdateraGlad

Vet inte hur många det är på den idag, har inte räknat men vi är en delGlad

Det var över 100 iallafall :) Men nu är jag med inskriven.
  • Serendipitet

Känner inte heller för att handla så speciellt mycket, dock tittar jag runt lite och försöker ta reda på vad man måste ha i babydjungeln :) Jag vill avvakta med handling till v25-30 då allt känns mer säkert. Sedan beror det ju på vad det är för liten krabbat i magen är det en flicka har jag massor med kläder och sådant redan efter dottern och en del annat sparat.
    Måste nog upp på vinden och stöka sedan när ytterligare några veckor gått. Alla de största grejerna har jag ju redan men endel har man ju rensat ut.

• Serendipitet

Jag hade precis lyckats att gå upp de kilo som jag tappade efter förra graviditeten (för 5 år sedan) och är ju lycklig för det, men nu är man ju gravid igen. Vägde 57 när jag blev med dottern och gick upp 8-9 kg under graviditeten för att sedan bara 2 veckor efter förlossningen väga 50 kg. Kan påpeka att jag är 178 cm lång och vill väga 58-60 kg. Nu väger jag 57 kg igen och är rädd att jag ska magra efter förlossningen precis som sist. Att väga 50 kg i 5 år till innan jag lyckas lägga på mig är inget jag ser fram emot...

Ni som haft fler graviditeter upplever ni att det är lättare att behålla vikt efter förlossningen med andre och tredje osv än första? Ni kanske tycker jag är tramsig som oroar mig men att väga för lite är inget roligt det heller.

Kram   

• Serendipitet
    roxylady skrev 2011-07-21 20:53:07 följande:
    Känner ni också "obehag" i bebismagen när ni ligger på sidan i sängen? Jag brukar nästan få bulla upp täcket just vi magen för att det ska bli bekvämt. Känns som den lilla lilla extra tyngd man har tynger ned något i magen när man ligger på sidan sådär.. haha svårt att förklara.

Jag tycker också att det känns obehagligt i magen och att det trycker på något konstigt sätt så jag brukar lägga en kudde mellan knäna och en lite tunnar lite under magen annars kan jag inte somna alls. Så det är nog inget konstigt.. hihi.. Behövde göra samma när jag väntade förstan :)
  • Serendipitet

Min dotter är ju 5,5 år och hade också sina perioder vid 2-3 års ålder. Vår BVC sköterska sa att jag skulle duka fram mat som vanligt (att jag skulle förvänta mig att hon skulle äta vid varje gång) sätta mig för att äta själv. Inte göra så stor sak av det och sedan duka av när jag ätit upp. Hon sa att min dotter kommer äta när hon blir hungrig. Ett tips är dock att servera något de verkligen gillar och något att plocka med (min dotter älskade majs och ärtor och utan att tänka sig för så stoppade hon några i munnen).

Hon sa också att barn äter bäst när resten av familjen äter, att man sitter ned tillsammans. Då har ju mamma inte tid att mata hon äter själv och barnet får ändå sällskap vid bordet och slipper be om det i form av matning. Och om du bara sitter bredvid som ett sällskap och tittar medan barnet äter så finns det många barn som hellre vill bli matade. 

Jag gjorde som hon sa och även om det tog en vecka innan hon fattade att jag inte skulle mata henne så åt hon själv och mycket igen :) Men jag förstår hur jobbigt det är när de vägrar allt för då är ju knappast maten det ända problemet, det är en jobbig period för föräldrarna och det finns tusen knep att ta till. Dock är alla barn olika och därför fungerar inte allt på alla. Men denna period försvinner och med min dotter kom lugn och harmoni som pris efteråt :) Iallafall i 6 månader :D 

Du kan som någon skrev även mata honom och välja de fajter du ska ta med honom och sikta in dig på ett i taget. För jag har lärt mig med min dotter att tar man en fajt så är det bäst att man fullföljer den för bästa resultat, annars är det bättre att låta det vara och låta dem vara lite små.

Kram och hoppas det blir bättre snart :) Min dotter närmar sig 6 år och har kommit in i en period som också ger mig gråa hår...     

• Serendipitet
    cabrera skrev 2011-07-24 13:16:28 följande:
    Är det bara jag som är i v 16 och kräks fortfarande :(

Nej då, du är inte ensam! Jag kräks med trots Lergigan Comp. Är i vecka 15+6. Så jäkla jobbigt. Hoppas det blir bra snart.
  • Serendipitet

Jag har i vanliga fall problem med magkatarr och då har jag alltid ont uppe i magen och ibland riktigt ont. Så det kan ju vara det och det kan hålla i sig ett bra tag. Brukar hjälpa att aldrig gå hungrig, äta lite men tätt så har magen något att jobba med hela tiden.

Grattis till tvillingarna, vad spännande med 2 :) 

Har en fråga till er som ätit Lergigan Comp. Fick ni huvudvärk om ni glömde ta en slutade ta dem? När receptet tog slut sist så fick jag sådan huvudvärk och kunde inte alls sova, nästan som min migrän. Det höll i i två dagar. Klarade dock inte av att vara utan tabletterna då jag inte fick behålla någon mat utan kräktes hela tiden. Så fick ett nytt recept men nu igår glömde jag tabletten och vaknade med kraftig huvudvärk i morse. Det känns ju inte alls bra. Funderar på att bara ta en istället för två och klara mig på det...

Bara 0,5 kg back nu. En synlig mage och snart ultraljud (12 augusti). Gud vad jag längtar!!!    

• Serendipitet

Jag funderar med på om det är koffeinet i tabletterna som gör att jag får huvudvärk om jag slutar eller glömmer en tablett. Vet att jag fick huvudvärk när jag slutade dricka cola, drack mycket en period. Kräkningarna gör att BM tycker det är motiverande med fortsatt bruk av tabletterna, men det borde ju inte vara bra för barnet om jag reagerar med kraftig huvudvärk vid uppehåll? Fungerar Lergigan utan Comp lika bra vid illamående ni som provat?

Blir nog bara en tablett på morgonen istället.. Detta känns fel.  

Svar på tråden Januaribebis 2012