Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Januaribebis 2012

81 dagar kvar till förlossningen och jag har nu klarat av 71% av graviditeten, det börjar närma sig även om det går långsamt :)
    Förresten brukar ni säga att ni gått (som i mitt fall) 28 veckor eller hade ni sagt att ni är i vecka 29?

Sedan vilka järnpreperat använder ni er av? Är det ni använder milt mot magen? Jag vågar inte ta järntabletterna regelbundet för magen blir inget bra då. Blufsaft är det tillräckligt och hur smakar det? (Mina kräkreflexer är enormt rustade).
    Tacksam för alla tips och förslag kring järntabletter :)     

• Serendipitet
    missable skrev 2011-10-20 22:28:24 följande:
    Gud vad skönt! jag säger att jag är i vecka 27 (26+4) nästan vecka 28...

Jag använder nefirix eller hur det stavas, det är i en kapsel som löses upp först i tunntarmen, så den ska inte påverka för mycket, jag blir (ursäkta infon) lite lös i magen och kan få lite krampkänning när jag måste på toa, men annars är jag nöjd, är rätt hård i magen sen jag blev gravid och har varit orolig för att få förstoppning! Sade dock till BM att jag inte tar de varannan dag som hon ville utan var tredje så kroppen och magen får vila från krampen... 

Kanske dags att säga vecka 29 då istället för 28 (är i v. 28+2).

Tror det är samma som jag har.. men om de fungerar bra för dig kanske det bara är tillfälligt eller graviditeten i sig som gjort mig hård i magen. Får väll ge dem en ärlig chans då :) Och dricka massor!
  • Serendipitet
    Västeråsmamman skrev 2011-10-21 22:22:47 följande:
    Om bebben kommer nu så är lungorna inte riktigt mogna utan den behöver andningshjälp i början. Blir några veckor på neo till att börja med.
    Men alla i princip som föds i denna vecka överlever och de flesta får inga komplikationer på sikt.
    För min del så lovade de att jag inte skulle behöva komma i aktivt värkarbete eftersom jag är snittad tidigare och då finns det risker med det. Men det verkar de inte bry sig så mkt om just nu. Men jag hoppas att bebben väntar en stund till i alla fall.
    Hoppas det lugnar ned sig så att du får sova ordentligt i natt och att liten kan stanna kvar några veckor till i magen och tjocka till sig. Men annars som du själv skriver blir det kanske några jobbiga veckor där liten behöver hjälp men de flesta klarar sig bra trots att de föds tidigt. Lycka till, håller tummarna och skickar mina tankar till dig/er.
  • Serendipitet

Vi har namnkaos! Någon mer? Vi har kommit överrens om mellanamnen: Isolde och Jasmine men sedan tar det stopp. Varför ska det vara så svårt med tilltalsnamnet.. Just nu är det bara "lillasyster".

• Serendipitet

Var ute och cyklade med tösen idag och fick så ont i magen, från naveln och uppåt :S Var inget roligt alls och nästan gråtfärdig när jag kom hem. Gick dock över efter vila :) Magkatarr och halsbrännan brukar göra ont längre upp och inte från naveln, men det kanske var något liknande ändå.. Någon annan som upplevt det så?

Annars har jag ont i alla fogar, hela höften, ryggen och magen som molande mensvärk och det är ju normaltillståndet just nu - Nu längtar jag till januari! 

Sedan tror jag att jag har SD men magen blir hård länge istället för att slappna av, brukar komma när jag börjar röra mig efter vila eller när liten träffar livmodertappen eller där omkring. Ilar satan och magen blir hård. Någon som har likande SD?

Många frågor, sorry! Men blir jätteglad för svar ;)      

• Serendipitet

Hur länge varar era sammandragningar?

För jag tror att det är SD jag har men magen blir hård 15-20 minuter innan den slappnar av igen, är det normalt? Sedan kan magen bli mjuk igen ett tag innan det är dags igen - oftast på kvällen eller när jag vilat och reser mig upp. De senaste två nätterna har jag även vaknat av obehaget (gör dock inte ont).

Vecka 29+0 i morgon och alltså inne på vecka 30. På fredag är det dags för glukosbelastningen - Blä! Dessutom får dottern följa med eftersom förskolan ej öppnat då jag behöver lämna. Det blir ritblock och pennor och en massa grejer att sysselsätta sig med. Vilken tur att BM mottagningen ligger vägg i vägg med min gamla arbetsplast och att farmor jobbar där för då kan vi in och säga hej sedan :)

Annars har jag börjat må illa igen (än så länge lite i bakgrunden), har en massa huvudvärk och är allmänt slö och orkeslös - ingen bra kombo när man pluggar!      

• Serendipitet
    Frökenolson skrev 2011-10-24 21:34:46 följande:
    Jag kan få så på natten eller om jag inte pinkat på ett tag och reser mej från soffan eller sängen, släpper en stund efter jag varit på toa, det är som sammandragningar på näl idag sa de att det är vanligt även om man bara har lite urin i blåsan.

Oki så det är inte riktiga sammandragningar utan bara något liknande? Jag får dessa också när urinblåsan är full precis som du :)
  • Serendipitet
    sandy87 skrev 2011-10-27 14:04:47 följande:
    Varit hos bm idag å allt var bra, men höga hjärtljud... 
    178 :/ någon annan som haft så höga? 
    Usch nu blev jag ner vös för att det är tok högt?... 

När de kollade mig för minskade fosterrörelser vart bebis hjärtljud uppe på 182 då och då och en lång stund låg det på 175 sedan gick det mycket upp och ned och sedan blev det mest kring 150 de sa iallafall att min bebis kurva såg mycket bra ut, så jag tror inte du behöver vara orolig. Vad sa BM då?
  • Serendipitet
    chicopico skrev 2011-10-27 20:34:37 följande:
    glukosbelastning imorgon... *blö*  

Usch ja, jag med :S
  • Serendipitet

Hos oss gör alla det i vecka 28-29, för de som ligger i riskzonen så görs det även i vecka 12.

Svar på tråden Januaribebis 2012