• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • got2b
    ccecy skrev 2011-08-20 20:17:23 följande:
    kollade!:) jag längtar tills jag börjar se att jag får mage också!:) okej vad roligt, känns de spännande? eller du hunnit vara på något ul redan, vilken vecka är du i då du har ditt rul? : )
    Din kommer med ska du se =) Kanske blir sent eftersom din mammas kom sent.
    Ja det ska bli riktigt spännande. Vi har varit och kollat innan så den lever. Har varit med om ett MA innan så jag vågar inte riktigt hoppas förrän bebis är ute.
    Jag kommer vara i v 19 (18+3) när jag har rul. Du då?
  • ccecy
    got2b skrev 2011-08-20 22:41:29 följande:
    Din kommer med ska du se =) Kanske blir sent eftersom din mammas kom sent.
    Ja det ska bli riktigt spännande. Vi har varit och kollat innan så den lever. Har varit med om ett MA innan så jag vågar inte riktigt hoppas förrän bebis är ute.
    Jag kommer vara i v 19 (18+3) när jag har rul. Du då?
    Beklagar MA :/ Jag kommer vara i v 18 (17+4), Men det är ju min första graviditet o destu längre den går desto oroligare blir jag att något skall gå fel :/ Jag har bara kollat hjärtljuden så vet ju iaf att hjärtat slår:) vilken vecka var du i då du fick veta att de blivit MA?
  • LillaEko

Järnupptaget förbättras väl av c-vitamin (typ apelsin juice) och försämras av kalcium (mjölk). Har för mig att jag hört el läst detta, någon som känner igen det?

• JennieP

Hej hopp!

Får jag vara med? :)

Jag har BF 28:e jan.. men troligtvis blir det lite tidigare då vi med största sannolikhet kommer att bli snittade denna gång.

Väntar mitt andra barn, och har UL 6 sept. som först då semestertider och annat förskjutit tiden lite.

Bor I Stockholm förresten :)

• nya mamman
    LillaEko skrev 2011-08-21 08:30:00 följande:
    Järnupptaget förbättras väl av c-vitamin (typ apelsin juice) och försämras av kalcium (mjölk). Har för mig att jag hört el läst detta, någon som känner igen det?
    Ja, det sägs ju att man inte ska ta järntabletter med mjölk... så det kan nog mycket väl stämma. 
  • Moniqe1979
    japp det stämmer bra det.
  • harmonihalsa

Ja jag kan ju verkligen inte klaga som varit på 5 ul och bara är i vecka 17. Bebisen sprattlade så sist så de inte kunde mäta huvudet . Min mage har växt en del så syns nu med alla kläder tror jag, den växer i etapper tycker vi. Känner inga fosterrörelser alls ännu men det gjorde jag inte med sonen förens vecka 20-22 så känns helt ok. Det kommer när det kommer helt enkelt. Med sonen hörde jag varken hjärtljud eller ul förens rul vecka 18 men hade en bra känsla inom mig. Mina moderkakor ligger ändå i bakväggen.

Måste med börja äta mitt järn+vitaminer igen , hållt uppe 2 veckor då jag började må illa av dem men nu är det nog ok igen. Har sådana perioder även när jag inte är gravid och äter vitaminer. Vissa vitaminer kräks jag av direkt, något min kropp nog inte tål i dem då. Ha en bra dag 

• elinson
    nja.. det stämmer att icke-hemjärn (finns i vegetabilier som böner, spannmål, broccoli) kan tas upp lättare om det intas samtidigt som C-vitmamin. Ikke-hemjärn finns ju ofta i matvarer som redan innehåller C-vitamin feks broccoli. Men Hemjärn tas upp av kroppen lika bra oansätt. Hemjärn är det järn som finns i kött och animaliska produkter. Så se på järntabletterna om du kan utläsa vilken typ järn de använt. Vanligtvis brukar det vara hemjärn eftersom det är effektivare. 

Jag tror du tryggt kan dricka mjölk till järntabletterna ;)
  • Serendipitet
    JennieP skrev 2011-08-21 08:44:06 följande:
    Hej hopp!

Får jag vara med? :)

Jag har BF 28:e jan.. men troligtvis blir det lite tidigare då vi med största sannolikhet kommer att bli snittade denna gång.

Väntar mitt andra barn, och har UL 6 sept. som först då semestertider och annat förskjutit tiden lite.

Bor I Stockholm förresten :)

Välkommen till tråden och grattis till graviditeten :) Ja, de brukar försöka snitta 2 veckor innan BF, varför snitt? Hur gammalt är ditt barn? Andra för mig med :) Tiden går snabbt snart är 6 september här och då får du se h*n :D 
Svar på tråden Januaribebis 2012