• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Pebbles82
    elinson skrev 2011-08-21 11:54:21 följande:
    Tål du blodpudding, eller blodpalt? 
    Jag försöker äta blodpudding, men njae. Min mage gillar det inte riktigt, så mer än 1 ggn/varannan vecka blir det inte för att inte risker att paja magen.. :( 
  • Kissekatten
    JennieP skrev 2011-08-21 12:27:20 följande:
    Tack! :)
    och detsamma ;) hihi

Min son är 6 år, han ska börja skolan på måndag (imorgon) (6-års) Iiihhhii

det känns så stort och spännande att jag "glömt bort" graviditeten litegrann haha bra tidsfördriv dock

Hur gammal är din förstfödda? :)

När lilleman kom till världen blev det en lång och smärtsam historia på 60 timmar och resulterade i att vi båda strök med nästan. Bla lades en sugklocka i sena timmen och efter 14 drag med den slets lillemans skalp sönder och han satt fast i mina spinaltaggar i 2 min. Ja det ena med det andra har medfört att vi inte försökt oss på fler barn tidigare och nu när vi äntligen kommit såhär långt så rekommderas vi snitt men också givetvis massa aurora samtal osv inför nästa födsel. Lillemans historia finns att läsa på min blogg under "Jack" i mitt kryp in men den är lång och inte alltid så rolig läsning så det ska man nog låta bli om man ska föda för första gången.
    Iaf så lever han idag med vissa mindre utmaningar i sin vardag, han är ett mirakelbarn.
    Läkarna som enbart läst hans journal tar alltid för givet att han sitter i rullis och har assistent.
    Så är inte fallet.

Nu har vi fått nånting som kallas prioriterad vårdplats, så vi skall kännas oss tryggare.
    Vi har haft en lång utdragen rättstvist om vår tidigare förlossning också.

Men men nya tag, nu är vi i v18 och ser fram emot en liten bebis i familjen :)

Vart ligger du tidsmässigt? :)

Ja det var en jobbig förlossningsberättelse att läsa! Verkligen skönt att det inte gick värre. Puh, fick riktigt ont i magen nu.
    Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • shadowstorm
    Pebbles82 skrev 2011-08-21 11:48:18 följande:
    Jag skäms verkligen för att jag inte börjat äta mina järntabletter än, för jag tror ju inte att värdet är OK (det var 123 på inskrivningen i v 8) och förra graviditeten låg jag på ca 90-95 som värst (och då var jag helt slut). 
    MEN... jag vet inte hur många varianter jag testade förra gången. Niferex pajade min mage helt, blutsaft klarade jag inte att svälja och ett par andra hade samma effekt som Niferexen. Slutligen blev det duroferon jag fick få i mig massvis av, men nu när jag testade i 4-5 dagar så höll jag på att dra igång ett skov igen.

Jag har ju IBS, även om det är under kontroll nu så vill jag verkligen inte hamna där i träsket igen. Så hellre lite trött än helt utslagen av ett skov känner jag.. :(  
    Jag har ju inte IBS jag har crohns sjukdom och jag är JÄTTE dålig nu under denna graviditet var hemsk sist också, hade ont nästan i 9 månader. Nu har det inte börjat nå bättre har hemska skov =( Vill ibland bara försvinna så ont har jag! Vaknar på nätterna och vill bara skrika av smärta...det är så hemskt.

Och nu ska jag käka järntabletter jag vet det kommer bli en miljon gånger värre....så jag vill gäärna hoppa järntabletterna också
  • JennieP

Åh tokigt!

Ja, vi hade verkligen otur men också lite tur i oturen eftersom här är vi ju nu

Vi har ju som sagt UL 6 sept. i v20 lite sent men vi ville gärna ha samma läkare så det fick bli så med semestrar och sånt... Jag har dessutom det stooooora privelegiet att bli faster för första gången runt 9 sept! Wiieee
    Så det är en stor månad sept iår! :D 

• Serendipitet
    JennieP skrev 2011-08-21 12:27:20 följande:

Tack! :)
    och detsamma ;) hihi

Min son är 6 år, han ska börja skolan på måndag (imorgon) (6-års) Iiihhhii

det känns så stort och spännande att jag "glömt bort" graviditeten litegrann haha bra tidsfördriv dock

Hur gammal är din förstfödda? :)

När lilleman kom till världen blev det en lång och smärtsam historia på 60 timmar och resulterade i att vi båda strök med nästan. Bla lades en sugklocka i sena timmen och efter 14 drag med den slets lillemans skalp sönder och han satt fast i mina spinaltaggar i 2 min. Ja det ena med det andra har medfört att vi inte försökt oss på fler barn tidigare och nu när vi äntligen kommit såhär långt så rekommderas vi snitt men också givetvis massa aurora samtal osv inför nästa födsel. Lillemans historia finns att läsa på min blogg under "Jack" i mitt kryp in men den är lång och inte alltid så rolig läsning så det ska man nog låta bli om man ska föda för första gången.
    Iaf så lever han idag med vissa mindre utmaningar i sin vardag, han är ett mirakelbarn.
    Läkarna som enbart läst hans journal tar alltid för givet att han sitter i rullis och har assistent.
    Så är inte fallet.

Nu har vi fått nånting som kallas prioriterad vårdplats, så vi skall kännas oss tryggare.
    Vi har haft en lång utdragen rättstvist om vår tidigare förlossning också.

Men men nya tag, nu är vi i v18 och ser fram emot en liten bebis i familjen :)

Vart ligger du tidsmässigt? :)

Min flicka fyller 6 år om en månad och börjar med 6 års på måndag :) Haha.. Jag är i vecka 19+5 och har med "glömt" hur det var att vara gravid. Det känns nytt och spännande som första gången bara det att jag är mer nojig ;)

Vilken jobbig förlossning för både dig och sonen. Förstår varför det blir snitt denna gången.. Känns det okej denna graviditeten eller det är mycket tankar som kommer tillbaka från förra förlosningen? Själv så var min dotter en envis bebis och vägrade födas med huvudet först så jag hade planerat snitt med henne och denna gången ska jag föda vaginalt. Så det är en del nytt ändå.

Har bebisen börjat sparka än? Vet ni om det är en flicka eller en pojke? Hur mår du nu under graviditeten?    

• Empa86

Jisses, idag känner jag mig som 100år! Plockade ur kartonger igår och sprang upp och ner till förådet för att få undan massa grejer här hemma. Idag har jag ont och är stel i både höfter och rygg, jag måste vagga fram när jag går!!:O Är detta foglossning? Shit, inte att leka med. Nu har jag lärt mig en läxa... 

• JennieP
    GoodEnough mom skrev 2011-08-21 13:19:30 följande:

Min flicka fyller 6 år om en månad och börjar med 6 års på måndag :) Haha.. Jag är i vecka 19+5 och har med "glömt" hur det var att vara gravid. Det känns nytt och spännande som första gången bara det att jag är mer nojig ;)

Vilken jobbig förlossning för både dig och sonen. Förstår varför det blir snitt denna gången.. Känns det okej denna graviditeten eller det är mycket tankar som kommer tillbaka från förra förlosningen? Själv så var min dotter en envis bebis och vägrade födas med huvudet först så jag hade planerat snitt med henne och denna gången ska jag föda vaginalt. Så det är en del nytt ändå.

Har bebisen börjat sparka än? Vet ni om det är en flicka eller en pojke? Hur mår du nu under graviditeten?    

Åååh! Vad spännande! Då ligger vi väligt lika med de stora också hahha!

Faktum är att jag inte riktigt kommit så långt. Inga direkta nojjor eller orostankar ännu alls.
    Jag känner fosterrörelser men ännu så länge inte direkt regelbundet. Mer lite här o lite där vissa dagar inte alls.
    Det känns som att jag fäst allt kring UL, om det går bra där då kommer jag bli gravid på riktigt. Tokigt?

Jag tror det finns risk att rädslorna slår ner som en bomb så småingom därför ska vi ta lite aurorasamtal och gå igenom förlossningsjournalen och lite sånt med vår läkare på MVC. Det är nog nyttigt för oss båda här hemma.

Min sambo har nog mer rädslor inför vad som komma skall som stod brevid det hela.
    Jag känner mig ännu så länge full tupp m att vara gravid om man säger haha.

Du får gärna berätta lite för mig i inboxen om du så vill om hur du upplevde ditt snitt.
    Vi blir ju båda som första gångs födeskor i princip haha         

Men visst är det spännande? Hur har din tjej reagerat?
    Vi har lånat en del syskon böcker på bibblan och Jack pratar med magen varje dag, jag tror han tror att det kommer ut en lekkompis direkt när den väl anländer   
  • Pebbles82
    shadowstorm skrev 2011-08-21 13:10:52 följande:
    Jag har ju inte IBS jag har crohns sjukdom och jag är JÄTTE dålig nu under denna graviditet var hemsk sist också, hade ont nästan i 9 månader. Nu har det inte börjat nå bättre har hemska skov =( Vill ibland bara försvinna så ont har jag! Vaknar på nätterna och vill bara skrika av smärta...det är så hemskt.

Och nu ska jag käka järntabletter jag vet det kommer bli en miljon gånger värre....så jag vill gäärna hoppa järntabletterna också
    Uff.. :( Jag var ju mitt inne i ett lååångt skov när jag blev gravid med dottern och mådde därför skit fram tills v 20 ungefär men sedan dess har jag *peppar peppar* mått mycket bättre och bara fått korta och väldigt temporära anfall. 
    Men nu märker jag ju direkt igen att magen är mycket mer känslig, jag får passa mig vad jag äter, när/hur/vilka mängder osv. Så tråkigt, men samtidigt kan man ju inte hänga upp sig på något som inte kommer försvinna heller. Hoppas dina tarmar håller sig någorlunda i schack nu den närmaste tiden. Tror du att själva sjukdomen hjälper ditt illamående på traven? För du var väl riktigt risig med kräkningar när du väntade din son? 

Men de där jäkla järntabletterna alltså.. :( Kan de inte komma på ett bättre sätt för oss som redan har problem?  
  • Serendipitet
    JennieP skrev 2011-08-21 13:30:16 följande:

Åååh! Vad spännande! Då ligger vi väligt lika med de stora också hahha!

Faktum är att jag inte riktigt kommit så långt. Inga direkta nojjor eller orostankar ännu alls.
    Jag känner fosterrörelser men ännu så länge inte direkt regelbundet. Mer lite här o lite där vissa dagar inte alls.
    Det känns som att jag fäst allt kring UL, om det går bra där då kommer jag bli gravid på riktigt. Tokigt?

Jag tror det finns risk att rädslorna slår ner som en bomb så småingom därför ska vi ta lite aurorasamtal och gå igenom förlossningsjournalen och lite sånt med vår läkare på MVC. Det är nog nyttigt för oss båda här hemma.

Min sambo har nog mer rädslor inför vad som komma skall som stod brevid det hela.
    Jag känner mig ännu så länge full tupp m att vara gravid om man säger haha.

Du får gärna berätta lite för mig i inboxen om du så vill om hur du upplevde ditt snitt.
    Vi blir ju båda som första gångs födeskor i princip haha         

Men visst är det spännande? Hur har din tjej reagerat?
    Vi har lånat en del syskon böcker på bibblan och Jack pratar med magen varje dag, jag tror han tror att det kommer ut en lekkompis direkt när den väl anländer   
    Jag var jätte orolig fram till ultraljudet sedan när jag fick se bebis så släppte alla jobbiga tankar man burit på :D Nej, du är inte alls tokig, jag tror att ultraljudet gör det hela mer verkligt! Man känner sig gravid och låter sig själv glädjas åt den växande magen :)

Ja, har man gått igenom en svår förlossning tror jag det är bra att man pratar med någon kunnig och kan bearbeta alla gamla tankar och känslor, samt nya tankar som kommer upp kring det i och med denna graviditeten. I ett svårt läge tror jag att partnern blir väldigt frustrerad, han kan ju inte göra så mycket och rädslan som din partner gick igenom den kan inte ha varit annat än fruktansvärd.

Jag fick en tid för snitt ungefär 2 veckor innan BF, men fick skjuta på det då jag blivit väldigt förkyld. Så snittad blev jag istället 1 vecka innan :) Jag har problem med nålar så jag sövdes ned istället för att slippa ryggbedövningen, så jag kan inte säga så mycket om hur jag upplevde snittet mer hur det var efteråt. De sätter en kateter för att det underlättar med en tom blåsa. Efteråt så gjorde det ont att röra sig men man får ju smärtstillande och det var helt ok, man går gärna lite böjd för det känns obehgligt att räta ut kroppen eftersom det stramar i såret då. Sedan fick jag väldigt ont i ryggen - de sa på BB att det var vanligt, men till det fick jag vetekuddar som de värmde i mikron åt mig. Jag fick ett eget rum och stannade 3 dagar på BB man får ofta stanna längre om man vill när man är snittad. Efter 1 vecka så mådde jag faktiskt bra och allt hemma flöt på fint, helt bra kändes det efter 2 veckor :) 

När man gör kejsarsnitt med ryggbedövning så är man ju vaken och de sätter upp en duk så att du inte ser när de skär genom lagrena och plockar ut bebis. Vad jag hört så ska det inte kännas något alls, bara konstigt när de plockar ut bebisen. Som ett tryck eller att det drar lite. Men du kommer få jättebra information innan snittet om hur du ska tvätta dig och hur det går till samt hur kejsarsnitt upplevs efteråt. Dessutom brukar den läkaren som utför snittet besöka dig innan du åker hem och prata om hur det upplevdes :)       

Min tjej har önskat syskon i två år nu så hon är överlycklig, men tror också att hon tror på en lekfärdig bebis ;) Hon pussar magen och vill känna lillasyster sparka. Hon har fått känna sparkar som hennes pappa inte fått så hon är jätte glad. Hon vill vara med på all planering när det gäller inköp, bestämma namn och att färdigställa barnrummet :)  
  • Zaarah1984

I tisdags var vi på ul och allt såg jättebra ut med bebisen. Hon som gjorde ul frågade om jag känt något ännu men det har jag inte, fast har inte känt efter så mycket heller. Tydligen låg moderkakan i framkant också och det gör ju det lite svårare att känna sparkarna, är i vecka 18+5. Har inte mycket mage heller men det lär ju komma så småningom. Känns som att just nu har jag ingen tid att tänka på att jag är gravid, har fullt upp att komma i ordning i vårt nya hus. Att fixa här hemma har gjort mig så trött om kvällarna att jag inte ens vaknar för att gå på toa längre, i lägenheten var jag uppe flera gånger per natt

Svar på tråden Januaribebis 2012