• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Serendipitet
    LillaEko skrev 2011-08-21 08:30:00 följande:
    Järnupptaget förbättras väl av c-vitamin (typ apelsin juice) och försämras av kalcium (mjölk). Har för mig att jag hört el läst detta, någon som känner igen det?

Jag har också hört att det ska vara så :)

Jag äter Niferex som BM rekomenderade och i bipacksedeln står det att de inte bör tas i samband med måltid eller dryck som innehåller kalcium, dessa tabletter innehåller Ferroglycinsulfatkomplex motsvarande 100mg tvåvärt järn. Min BM sa att de flesta järntabletter innehåller både icke-hemjärn och hemjärn och därför upptas bäst med c-vitamin såsom apelsin-citron jos :D Men det finns också järntabletter som elison skriver som du kan inta med all mat och dricka.
  • LillaEko
    elinson skrev 2011-08-21 09:59:30 följande:
    nja.. det stämmer att icke-hemjärn (finns i vegetabilier som böner, spannmål, broccoli) kan tas upp lättare om det intas samtidigt som C-vitmamin. Ikke-hemjärn finns ju ofta i matvarer som redan innehåller C-vitamin feks broccoli. Men Hemjärn tas upp av kroppen lika bra oansätt. Hemjärn är det järn som finns i kött och animaliska produkter. Så se på järntabletterna om du kan utläsa vilken typ järn de använt. Vanligtvis brukar det vara hemjärn eftersom det är effektivare. 

Jag tror du tryggt kan dricka mjölk till järntabletterna ;)
    Jag har inte behövt äta järntabletter än. BM har inte sagt något, hon skulle höra av sig om något inte såg bra ut med proverna.
    Utan försöker själv äta blodpudding och annan järnrik mat ofta + att jag börjat med blutsaft (brukar annars bara dricka det på vintern då jag lätt blir förkyld och trött). Blutsaftens järn kommer väl från vegetabilier, så då borde det ju med fördel tas upp lite bättre om man får i sig lite c-vitamin samtidigt?! 
  • elinson
    LillaEko skrev 2011-08-21 10:12:42 följande:
    Jag har inte behövt äta järntabletter än. BM har inte sagt något, hon skulle höra av sig om något inte såg bra ut med proverna.
    Utan försöker själv äta blodpudding och annan järnrik mat ofta + att jag börjat med blutsaft (brukar annars bara dricka det på vintern då jag lätt blir förkyld och trött). Blutsaftens järn kommer väl från vegetabilier, så då borde det ju med fördel tas upp lite bättre om man får i sig lite c-vitamin samtidigt?! 
    Ja det är dumt att ta järn om man inte behöver det, det har ju en toxisk gräns för vad som är ok. Men upptaget från maten regleras bättre av kroppen. Blutsaft innehåller väl lite C-vitamin om jag inte minns fel. Men en extra frukt skadar inte ;)
  • LillaEko

Nä, man hör ju så myckoet om hur dessa järntabletter ställer till det för magen med.
    Så vill undvika det så långt det går.
    Tror dessutom att kroppen mår bäst av att få allt via föda och inte tabletter! 

• Skåne85

Vilken frukt är bäst att äta ? Min mamma har ett frukt företag så jag kan plocka hem hur mkt jag vill men undrar vilken man ska undvika för att bli mer stoppad i magen ( äter Niferex) och vilka som är bra för extra vitaminer,.. Förutom apelsiner! :)

• harmonihalsa

Katrinplommon är bra för att hålla i gång magen. Börjat äta grövre bröd med. Jag äter järn från hälsokost och tycker de känns skonsammare för magen, de är inte lika starka men jag får i mig så värdet hålls uppe.

• Marsätt

Har nu checkat ut från hotellet. På väg till Arlanda för att flyga hem till Jämtland igen. Trevligt bröllop. Vart sent kvart i 3 var vi hemma. Trött idag med andra ord.

Jag är lite förvånad att mitt järnhårde fortfarande är bra. Fick äta tabletter tidigt med mina andra två barn.

• Pebbles82

Jag skäms verkligen för att jag inte börjat äta mina järntabletter än, för jag tror ju inte att värdet är OK (det var 123 på inskrivningen i v 8) och förra graviditeten låg jag på ca 90-95 som värst (och då var jag helt slut). 
    MEN... jag vet inte hur många varianter jag testade förra gången. Niferex pajade min mage helt, blutsaft klarade jag inte att svälja och ett par andra hade samma effekt som Niferexen. Slutligen blev det duroferon jag fick få i mig massvis av, men nu när jag testade i 4-5 dagar så höll jag på att dra igång ett skov igen.

Jag har ju IBS, även om det är under kontroll nu så vill jag verkligen inte hamna där i träsket igen. Så hellre lite trött än helt utslagen av ett skov känner jag.. :(  

• elinson
    Pebbles82 skrev 2011-08-21 11:48:18 följande:
    Jag skäms verkligen för att jag inte börjat äta mina järntabletter än, för jag tror ju inte att värdet är OK (det var 123 på inskrivningen i v 8) och förra graviditeten låg jag på ca 90-95 som värst (och då var jag helt slut). 
    MEN... jag vet inte hur många varianter jag testade förra gången. Niferex pajade min mage helt, blutsaft klarade jag inte att svälja och ett par andra hade samma effekt som Niferexen. Slutligen blev det duroferon jag fick få i mig massvis av, men nu när jag testade i 4-5 dagar så höll jag på att dra igång ett skov igen.

Jag har ju IBS, även om det är under kontroll nu så vill jag verkligen inte hamna där i träsket igen. Så hellre lite trött än helt utslagen av ett skov känner jag.. :(  
    Tål du blodpudding, eller blodpalt? 
  • JennieP
    GoodEnough mom skrev 2011-08-21 09:59:50 följande:
    Välkommen till tråden och grattis till graviditeten :) Ja, de brukar försöka snitta 2 veckor innan BF, varför snitt? Hur gammalt är ditt barn? Andra för mig med :) Tiden går snabbt snart är 6 september här och då får du se h*n :D 

Tack! :)
    och detsamma ;) hihi

Min son är 6 år, han ska börja skolan på måndag (imorgon) (6-års) Iiihhhii

det känns så stort och spännande att jag "glömt bort" graviditeten litegrann haha bra tidsfördriv dock

Hur gammal är din förstfödda? :)

När lilleman kom till världen blev det en lång och smärtsam historia på 60 timmar och resulterade i att vi båda strök med nästan. Bla lades en sugklocka i sena timmen och efter 14 drag med den slets lillemans skalp sönder och han satt fast i mina spinaltaggar i 2 min. Ja det ena med det andra har medfört att vi inte försökt oss på fler barn tidigare och nu när vi äntligen kommit såhär långt så rekommderas vi snitt men också givetvis massa aurora samtal osv inför nästa födsel. Lillemans historia finns att läsa på min blogg under "Jack" i mitt kryp in men den är lång och inte alltid så rolig läsning så det ska man nog låta bli om man ska föda för första gången.
    Iaf så lever han idag med vissa mindre utmaningar i sin vardag, han är ett mirakelbarn.
    Läkarna som enbart läst hans journal tar alltid för givet att han sitter i rullis och har assistent.
    Så är inte fallet.

Nu har vi fått nånting som kallas prioriterad vårdplats, så vi skall kännas oss tryggare.
    Vi har haft en lång utdragen rättstvist om vår tidigare förlossning också.

Men men nya tag, nu är vi i v18 och ser fram emot en liten bebis i familjen :)

Vart ligger du tidsmässigt? :)

Svar på tråden Januaribebis 2012