• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Alltochinget

RUL gick bara bra. En frisk och pigg liten där inne :) la sig dock med huvudet lååångt ner så BM hade svårt att mäta huvudet, men till slut gick det. Jag vet inte men jag tror mig skymta en snopp och pung! BM visade båda benen parallelt och det MÅSTE varit en snopp jag såg :D dock missade sambon det så tyvärr kunde jag inte diskutera det med honom efteråt :) jag har alltid trott det blir en pojke och nu är jag ännu mer övertygad :)

Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3
  • Ms J
    coockiejar skrev 2011-08-25 09:09:19 följande:
    Hej tjejer,

Mitt liv går i hundratio men jag kikar in här då och då och gläds med er och era magar :)

Jag har en personlig fundering som jag tror att (kanske) fler funderat kring. Mitt första barn kom under sommaren. Den nya bebisen kommer i början av januari. Med högre risker för infektioner (även om jag vet att man även blir sjuk sommartid). Min bästa kompis vill så gärna vara en del av denna graviditet och bebisens första tid. (Hon har själv barn). Självklart är det otroligt roligt att hon vill vill vara delaktig men häromdagen började vi prata lite om förlossningen och första tiden och då blir det väldigt klart för mig att hon kanske vill mer än vad jag förstått. Hon vill vara med och hjälpa mig första tiden (jag vet av erfarenhet med första sonen att jag gärna vill ta det lugnt och lära känna min bebis i lugn o ro i början, speciellt för sonens skull som nu ska få lära känna sitt syskon). Hon pratar hela tiden om hur hennes barn vill vara med och hjälpa till med bebisen (själv får jag panik och tänker att en nyfödd inte är en docka till en 2-åring).

Till saken hör att jag är livrädd för RS-virus. Hade en bekant vars barn blev inlagd och fick andningshjälp pga RS-virus. När jag kommenterade att de så klart är välkomna att träffa bebisen men inte om de är sjuka då jag oroar mig för RS-virus så kommenterar hon saker som att "Men du kan inte skydda bebisen från infektioner då "sonen"går i skolan och kommer hem med infektioner" eller "en förkylning dör inte ett barn av" och jag får PANIK! Hon ser överhuvudtaget inte hur jag ser på saken. Att MITT barn går i skolan och kanske kommer hem med infektioner - ja, så är det. Vad hade hon tänkt? Att jag ska placera honom i karantän? Och en förkylning KAN ett litet nyfött barn bli väldigt dåligt av. Man vet ju inte om en förkylning innebär en RS-infektion på en bebis då den visar sig som en vanlig förkylning på större barn och vuxna. Det känns bara som att hon är så mån om att hennes barn ska få ta hand om en bebis och att hon så gärna vill gosa med en bebis men det är faktiskt MITT barn och inte VÅRT barn. Hon kliver innanför mitt revir utan att jag har bjudit in.

Är det bara jag som tänker så? Jag får panik av tanken att nära och kära tänker sig att de ska husera här bara för att jag får en bebis. Det är ju den första tiden man vill lära känna varandra och binda sig samman till en enhet. Så känner jag iaf. Självklart tycker jag att det är roligt om omgivningen vill hälsa på och träffa miraklet. Hälsa gärna på men korta stunder (typ max ett par timmar om dagen).  Hur förmedlar man detta utan att någon tar det som personlig kritik och blir sårad? Jag vill verkligen inte såra någon men all hjälp jag erbjuds (som jag inte bett om) gör att jag känner mig skyldig att gå med på deras vilja för att de inte ska bli sårade - inte för att jag vill ha hjälpen. Och egentligen tycker jag om besök så det i sig är inte ett problem egentligen - det är mest i kombination med infektioner som jag blir orolig nu. Om alla skulle reagera som min väninna - att en bebis inte dör av en förkylning - kommer jag att bli tokstressad.

Är jag bara nojig - hjälp mig bryta mitt tankemönster. RS kanske inte alls är så vanligt som jag inbillar jag.  
    Annars skulle jag mest uppskatta att höra hur ni andra resonerar kring besök första tiden (och hur ställer ni er till förkylda vuxna och barn som vill hälsa på). För jag känner mig som världens mest egocentriska människa just nu.
    Jag kan förstå hur du tänker även om jag inte har någon i min närmaste krets som inte är medveten om att vintertid och dagisbarn inte är vad en nyfödd behöver.

Min dotter går på dagis och kommer troligen att smitta syskonet med någon härlig dagissjuka, är det inte RS så blir det kanske maginfluensa. I det fallet kommer jag inte att kunna hindra smittan. Men jag kan för min bebis säkerhet reducera risken för att bli smittad genom att på sätt och vis isolera den , fast i måttlig grad. Jag kommer att undvika folkmängder den första tiden. Kompisarnas ungar som går på dagis kommer att hälsa på när de inte är snoriga och hostiga, inga pussar men klappa lite fint kan man få göra på allt utom händer och ansikte. Det är möjlig att smittorna är luftburan men jag tror man kommer långt med det lilla.

Jag har lagt fram det så att de är välkomna om de känner sig friska, klappa får man men inte pussa och krama så mycket den första tiden.

Hoppas det löser sig, trist att behöva bli ovänner men din bebis hälsa måste komma i första hand och om din väninna tänker efter känner hon nog likadant. Vad hade hon själv valt om det varit ombytta roller?

Vill inte på något vis skrämma upp dig och det kan skilja sig från var i landet man bor kanske men RS är väldigt vanligt om jag förstått det rätt. Har en väninna som arbetar på barnavd på sjukhuset och de har många bebisar som kommer in vintertid med RS .
  • LillaEko

Jag kan ju bara se till mig själv.
    Men jag har alltid skjutit på besök till kompisar med nyfödda och småbarn om jag känt mig krasslig. Har till och med skjutit på det om vi haft mycket sjuka och snuviga elever. För att inte riskera att föra smuttan vidare till en bebis.

Förstår dig fullt ut och tycker det är konstigt att hon inte kan tänka så själv!

• jordgubbe0812

Jag har en 3-åring själv på dagis och nojjar över de sjukdommar hon kommer dra hem.

Däremot tycker jag det är självklart att besökare som är förkylda stannar hemma den första tiden.  

• coockiejar

Jag är ensamstående till mina barn och min gissning är att många då "tar sig friheten" att kliva in i min familj därför att "mallen" av en ensamståendemamma är att hon behöver mkt hjälp. Men jag har aldrig känt att jag passar in i mallen. Jag klarar mig själv och har aldrig känt behov av extra hjälp. Sen vet jag hur det blev med första sonen. Alla tyckte det var så spännande i början och jag fick knappt egentid med honom (så till slut slutade jag att svara i telefon bara) men när han blev 2-3 månader så klingade allt av och "nyföddhetsspänningen" avtog. Även OM och NÄR jag behövde hjälp då så fick jag ingen hjälp (för det var ju inte lika kul längre när det inte var en nyfödd) så jag har lärt mig att hantera allt själv och lyckligtvis har det gått bra.

Jag har oxå alltid tagit ett stort steg bakåt när en kompis fått barn och mest bara hört mig och sagt att jag finns här om det är något hon behöver. Sen har jag inte gått på dem mer. För jag vet att det är viktigt att respektera första tiden. Därför blev jag så förvånad när hon tog till sådant försvar när jag lite försiktigt försökte förmedla att jag inte vill ha besök om de är sjuka. Ja - jag har en son och han går i skolan, ja- jag kommer att amma, Nej - jag kan inte skydda bebisen från allt...men det är skillnad på min son (mitt första barn) och hennes barn. Jag älskar hennes barn men de är inte mina barn. Jag måste skydda och ta hand om mina barn. Känns bara så tråkigt att hon kanske blir sårad istället för att förstå - för det är absolut inte min avsikt att såra henne. Samtidigt som jag känner att jag får panik att hon inte förstår mig.

(Och ja - Hon är väldigt rädd och mån om sina barn - därför blev jag så förvånad att hon inte förstod mig. Men kanske är det oxå just därför hon inte förstår - hon ser det ur sitt perspektiv och sina barns perspektiv - att de ser fram emot att mysa med en bebis).

Jag ska sätta mig och skriva en liten "lista" ...mest som ett mantra för mig själv att läsa och påminna mig om att säga ifrån.

• chreb
    coockiejar skrev 2011-08-25 09:09:19 följande:
    Hej tjejer,

Mitt liv går i hundratio men jag kikar in här då och då och gläds med er och era magar :)

Jag har en personlig fundering som jag tror att (kanske) fler funderat kring. Mitt första barn kom under sommaren. Den nya bebisen kommer i början av januari. Med högre risker för infektioner (även om jag vet att man även blir sjuk sommartid). Min bästa kompis vill så gärna vara en del av denna graviditet och bebisens första tid. (Hon har själv barn). Självklart är det otroligt roligt att hon vill vill vara delaktig men häromdagen började vi prata lite om förlossningen och första tiden och då blir det väldigt klart för mig att hon kanske vill mer än vad jag förstått. Hon vill vara med och hjälpa mig första tiden (jag vet av erfarenhet med första sonen att jag gärna vill ta det lugnt och lära känna min bebis i lugn o ro i början, speciellt för sonens skull som nu ska få lära känna sitt syskon). Hon pratar hela tiden om hur hennes barn vill vara med och hjälpa till med bebisen (själv får jag panik och tänker att en nyfödd inte är en docka till en 2-åring).

Till saken hör att jag är livrädd för RS-virus. Hade en bekant vars barn blev inlagd och fick andningshjälp pga RS-virus. När jag kommenterade att de så klart är välkomna att träffa bebisen men inte om de är sjuka då jag oroar mig för RS-virus så kommenterar hon saker som att "Men du kan inte skydda bebisen från infektioner då "sonen"går i skolan och kommer hem med infektioner" eller "en förkylning dör inte ett barn av" och jag får PANIK! Hon ser överhuvudtaget inte hur jag ser på saken. Att MITT barn går i skolan och kanske kommer hem med infektioner - ja, så är det. Vad hade hon tänkt? Att jag ska placera honom i karantän? Och en förkylning KAN ett litet nyfött barn bli väldigt dåligt av. Man vet ju inte om en förkylning innebär en RS-infektion på en bebis då den visar sig som en vanlig förkylning på större barn och vuxna. Det känns bara som att hon är så mån om att hennes barn ska få ta hand om en bebis och att hon så gärna vill gosa med en bebis men det är faktiskt MITT barn och inte VÅRT barn. Hon kliver innanför mitt revir utan att jag har bjudit in.

Är det bara jag som tänker så? Jag får panik av tanken att nära och kära tänker sig att de ska husera här bara för att jag får en bebis. Det är ju den första tiden man vill lära känna varandra och binda sig samman till en enhet. Så känner jag iaf. Självklart tycker jag att det är roligt om omgivningen vill hälsa på och träffa miraklet. Hälsa gärna på men korta stunder (typ max ett par timmar om dagen).  Hur förmedlar man detta utan att någon tar det som personlig kritik och blir sårad? Jag vill verkligen inte såra någon men all hjälp jag erbjuds (som jag inte bett om) gör att jag känner mig skyldig att gå med på deras vilja för att de inte ska bli sårade - inte för att jag vill ha hjälpen. Och egentligen tycker jag om besök så det i sig är inte ett problem egentligen - det är mest i kombination med infektioner som jag blir orolig nu. Om alla skulle reagera som min väninna - att en bebis inte dör av en förkylning - kommer jag att bli tokstressad.

Är jag bara nojig - hjälp mig bryta mitt tankemönster. RS kanske inte alls är så vanligt som jag inbillar jag.  
    Annars skulle jag mest uppskatta att höra hur ni andra resonerar kring besök första tiden (och hur ställer ni er till förkylda vuxna och barn som vill hälsa på). För jag känner mig som världens mest egocentriska människa just nu.
    Jag har samma problem! Speciellt en som säger att hon vill sitta utanför och vänta på förlossningen.. Det är lite jobbigt att de inte förstår att jag vill att vi ska få känna våran bebis först och vänja oss vid den stora förändringen då det är vårat första barn. Kunna njuta själv av första tiden utan att folk ska springa in och ut hos oss. Som du säger, hur säger man sånt utan att de ska ta illa upp? Har fått höra kommentarer som "jag kommer inte ens få hålla i ditt barn". Det är jättekul att folk är så glada för min skull men de verkar inte förstå att det trots allt är VÅRAT barn och inte allas. Jag funderar på att efter förlossningen ringa till alla självklart och säga hur det gick och att nu behöver jag lite tid och kommer stänga av mobilen första veckan. Vad negativ jag lät nu men det är lite jobbigt, i den här stunden måste man få tänka bara på sig själv och den nya familjen.
  • coockiejar
    chreb skrev 2011-08-25 11:05:06 följande:
    Jag har samma problem! Speciellt en som säger att hon vill sitta utanför och vänta på förlossningen.. Det är lite jobbigt att de inte förstår att jag vill att vi ska få känna våran bebis först och vänja oss vid den stora förändringen då det är vårat första barn. Kunna njuta själv av första tiden utan att folk ska springa in och ut hos oss. Som du säger, hur säger man sånt utan att de ska ta illa upp? Har fått höra kommentarer som "jag kommer inte ens få hålla i ditt barn". Det är jättekul att folk är så glada för min skull men de verkar inte förstå att det trots allt är VÅRAT barn och inte allas. Jag funderar på att efter förlossningen ringa till alla självklart och säga hur det gick och att nu behöver jag lite tid och kommer stänga av mobilen första veckan. Vad negativ jag lät nu men det är lite jobbigt, i den här stunden måste man få tänka bara på sig själv och den nya familjen.
    Lider med dig verkligen men måste erkänna att jag blev liiiite lättad att jag inte är ensam :) Förlåt men jag hoppas att du förstår hur jag menar. För det här är verkligen jobbigt!
  • Bullen i ugnen
    marickan skrev 2011-08-24 20:04:27 följande:
    Jag tror knappast önskan om ett visst kön är något som den som känner så är stolt över. Det är väl snarare ganska tabu och därmed modigt att våga stå för en sån känsla. Varje sund människa förstår ju att det här är en bagatell gentemot att exempelvis förlora sitt barn vilket är fruktansvärt och inte borde hända i den bästa av världar. Men dessa tankar om kön, om än de är fåniga i jämförelse, är lika fullt en känsla som så mycket annat man kan känna och oroa sig för då man väntar barn. Det vore ju tråkigt om det bara ska vara vissa problem och tankar som accepteras i den här tråden. Alla bekymmer stora som små är väl värda att tas upp tycker jag, utan att man ska behöva skämmas.
    Tack, äntligen en som förstår hur jag menar. Självklart finns det värre saker som skulle kunna hända mitt barn än att det råkade bli fel kön. Men jag blev ändå besviken, och det måste jag erkänna. Och jag känner mig ganska ensam i min situation.
  • chreb
    coockiejar skrev 2011-08-25 11:10:58 följande:
    Lider med dig verkligen men måste erkänna att jag blev liiiite lättad att jag inte är ensam :) Förlåt men jag hoppas att du förstår hur jag menar. För det här är verkligen jobbigt!
    Hehe ja absolut förstår hur du menar, det är såå jobbigt. Och man känner sig så elak om man skulle säga att det är ju faktiskt vi som får barn och inte du". För det är ju ändå folk som står en nära och förstår en i alla situationer men just här verkar dom inte göra det. Man får väl säga att nej jag har inte fött jag väntar fortfarande när man ligger hemma med bebisen haha nä men hoppas verkligen att vi ska få njuta av första tiden i lugn och ro :) och själva kunna smälta in allt
  • twistedtofit

Cookiejar - hon får väl skaffa en egen bebis till sin 2 åring. Säg som det är; att du gärna umgås, men att ni vill ta det lugnt i början så du, pappan och storebror får lära känna bebisen först och sen ta emot kortare besök tills ni fått vardagen att funka. Våra allra bästa vänner fick barn för en vecka sen och vi åkte och hälsade på igår och bjöd dem på middag hemma hos dem. Otroligt uppskattat. Bästa sättet man kan hjälpa till på är nog genom såna saker! Sköta bebisen vill man ju göra själv!

Svar på tråden Januaribebis 2012