• Emmi27

Byta blöja på café?

Kom på en sak som jag blev mycket irriterad på igår. Var och fikade med en kompis och på fiket satt det en mamma med sin bebis och sen nån kompis till mamman och säkert barnets mormor. Jag och min kompis har precis beställt varsin macka och kaffe och väntar på mackorna när vi ser att mamman byter blöja på ungen i soffan. Det finns en toalett men inget skötbord så jag kan förstår att nöden kanske inte har nån lag, men, straxt efter att bjöjan var bytt så började de göra sig i ordning för att gå, de vuxna skulle på muggen och så innan bara. När vi precis fått in maten så hör vi pruttljud. Mormorn som står och gör pruttljud på bebisens mage. Vafan! Folk äter!

De hade kunnat gå över till McDonalds som ligger på andra sidan gatan där det finns skötbord. Och att sitta och göra pruttljud när folk äter 2 meter bort, hur tänker man då? Hade god lust att säga "ursäkta med det där är inte så trevligt" men har fått inställningen att mammor och folk med barn inte förstår att deras gulligull och blöjbyte inte går före folks aptit...

• Svar på tråden Byta blöja på café?
  • puss
    Hannah76 skrev 2011-06-02 15:34:21 följande:
    Jag skulle alsrig byta blöja bland folk som sitter och äter. Det finns alltid alernativ. Måste man byta i vagnen så är det bara att dra in den på toan, dra undan vagnen från de som äter osv osv.

Varför tror man sig ha rätt att utsätta ätande människor för bajs? Bara för att bajset kommer från ett barn så blir det inte oäckligt.
    "utsätta för bajs"
    det är inte ok.
    I will mustardize you
  • Med Bebis

Pruttljud vaddå skämtar du eller hur känslig får man vara egentligen kanske ska du ta och äta dina mackor hemma istället?
    Suck...

• Emmi27
    Bollen82 skrev 2011-06-02 15:29:34 följande:
    Vad synd att det ska behöva finnas såna här trådar.. Det blir sånt påhopp från vissa att ALLA föräldrar är likadana.

Jag har aldrig och kommer aldrig att byta en blöja på ett café.. Det är rent förnuft att man isåfall får gå ut från cafét eller in på toa och byta blöjan i vagnen!
    Vi brukar fika på ett café som inte har skötbord, behöver man då byta blöja så e det bara att traska till andra sidan köpcentrat där det finns skötbord.. 
    INGEN av mina vänner skulle heller byta blöja på caféer..

Så ni som drar alla föräldrar över en kam, sluta upp med det! I slutändan handar det ju bara om sunt förnuft och hänsyn till varann!
    Grejen är att det är de som tycker det är okej som gapar om att vi som inte gillar det är korkade och inte har nåt att säga till om men jag märker ju att det finns de som inte är så. I alla fall när det gäller blöjbytandet.
  • Emmi27
    Med Bebis skrev 2011-06-02 15:41:15 följande:
    Pruttljud vaddå skämtar du eller hur känslig får man vara egentligen kanske ska du ta och äta dina mackor hemma istället?
    Suck...
    som sagt, ni med barn är vana vid pruttande och fisande ljud dagarna i ända och vid matbordet. Synd att det ska vara så svårt att förstå. Skulle du gilla om nån satt och lekte med en pruttkudde när du åt?
  • Gul Katt
    AMFA skrev 2011-06-02 12:05:55 följande:
    Pruttljud på en bebismage kanke jag gjort mig skyldig till... men byta blöja på soffan på ett café gör jag inte, oavsett om det är en kiss- eller bajsblöja! Finns det inte skötbord, så påpekar jag det för personalen. Sen tar jag med vagnen in på toa och byter i vagnen. Finns ingen anledning att byta på en soffa bland folk som äter.

Och nej, alla som blir föräldrar tappar inte sitt sunda förnuft och man får ha åsikter om barn även om man inte har några egna barn!

Tack Lambretta!

Va glad jag blev nu! Tänk om det fanns fler som dig!

Det allra bästa är väl om alla visar hänsyn och respekt. Vare sig man har barn eller ej.

Diverse ljud och gullande är väl ingen katastrof, om än lite störande om man sitter vid bordet bredvid och försöker föra en diskussion med någon.

Men att byta blöjor bland andra människor där det finns mat, det är bara äckligt, ohygieniskt och respektlöst.

• Ekrlsn
    Emmi27 skrev 2011-06-02 10:29:10 följande:
    Då får du ha det så trevligt
    Du låter dock som en typisk mamma som inte har någon som helst respekt för andra. Men som sagt, det är väl så vissa mammor blir, lever i en bubbla där bara dom och barnen existerar, alla andra får anpassa sig och slänga sig ur vägen.
    Nix, jag har bytt kissblöjor framför andra, dock inte på ett fik men på parkeringar innan man går in i affären eller på gatan när ungen sovit en bra stund och man vet att den borde bytas. Skitblöjor har jag också bytt om jag vet att det e långt till en toalett eller hem, men fortfarande inte på ett fik. 

Och nej alla ska inte anpassa sig men däremot borde man tänka efter en till gång innan man höjer ögonbrynen och blir arg för att någon busar med sitt barn. Skulle du hellre vilja att den gallskrek än skrattade? Dom kanske märkte att barnet höll på att tröttna på omgivningen och ville liva upp stämmningen för att slippa gallskriket. Iofs tycker jag inte att man ska ha en anledning att roa sitt barn men du gör det säkert. 
  • Emmi27
    Ekrlsn skrev 2011-06-02 18:52:47 följande:
    Nix, jag har bytt kissblöjor framför andra, dock inte på ett fik men på parkeringar innan man går in i affären eller på gatan när ungen sovit en bra stund och man vet att den borde bytas. Skitblöjor har jag också bytt om jag vet att det e långt till en toalett eller hem, men fortfarande inte på ett fik. 

Och nej alla ska inte anpassa sig men däremot borde man tänka efter en till gång innan man höjer ögonbrynen och blir arg för att någon busar med sitt barn. Skulle du hellre vilja att den gallskrek än skrattade? Dom kanske märkte att barnet höll på att tröttna på omgivningen och ville liva upp stämmningen för att slippa gallskriket. Iofs tycker jag inte att man ska ha en anledning att roa sitt barn men du gör det säkert. 
    Barnet var helt lugnt, men det spelar ingen roll. Finns väl fler sätt att roa en bebis än med pruttljud. Eller har vissa så dålig fantasi? Skit samma, jag tycker det är onödigt och du bryr dig inte för att du är mamma och van vid pruttljud. Fine.
  • Mariamx
    puss skrev 2011-06-02 15:27:12 följande:
    visst
    sitt här och förfasas ni. det räcker säkert långt!

kom igen och hör av er när ni ser det hända istället, eller vad säger du, ts??

*går förfärad hem och startar tråd på fl*
    Håller med! Hur skall de veta att det gjort fel om alla håller tyst?
  • Betty Boop
    Mariamx skrev 2011-06-02 19:07:04 följande:
    Håller med! Hur skall de veta att det gjort fel om alla håller tyst?
    Man ska väl inte behöva uppfostra sina medmänniskor? De flesta nöt som gör sånt här vet förmodligen mycket väl att det är "fel", men det skiter de högaktningsfullt i för att allt kretsar kring deras lilla plutt. -Mitt barn behöver byta blöja NUUUU och då kan jag inte vänta i 30 sekunder för att gå till ett mer passande ställe som tex ett skötrum i köpcentret eftersom mitt barn går före allt och alla.
  • smulan1981

Ts och ni som tycker det är så vidrigt att byta blöja offentligt. En kissblöja dessutom. Vad exakt är det som är så förskräckligt med det?? Man får ju anta att bebis låg på ett underlägg - det finns med i skötväskan. Så bebisens dumpa kommer ju inte i kontakt m möbeln... Om det är problemet. Har du problem m att se en naken bebisrumpa i 30 sek?? Och vad det gäller pruttandet... Det är väl som vilket ljud son helst. Hade du föredragit att hon hade kittlat bebis! Ungefär samma sak för mig. Hmm... Vad hade hänt om bebis kräkts... Ja bebisar gör det, hade du flytt i panik då??

Svar på tråden Byta blöja på café?