• pluvdo

Hur uttalar du entrecôte?

Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • EFI
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-06-04 10:06:30 följande:
    Sedan tycker jag det är helt otroligt hur en sådan här tråd kan anta en sådan fientlig ton!
    Ett namn på en köttbit!
    Det förvånar mig också, men jag antar att mångas mindervärdeskomplex gör sig gällande när man minst anar det...
    Apple user since 1987
  • EFI
    Hillbillie skrev 2011-06-04 10:06:59 följande:
    Utan att lägga mig i den övriga diskussionen, så kan jag inte låta bli att kommentera (när vi nu snackar om "okunskapens högborg"), att det ser bättre ut att stava "etablissemang" rätt.....
    Jo det kan jag tro, men i mitt fall handlar det om felskrivning, och inte felstavning. Dessvärre finns det ingen redigerafunktion, för då hade du inte hittat något. Letar du riktigt noga så har säkert även konjunktioner och annat fallit bort. Det händer ofta i brådskan, men som sagt finns det ingen funktion som låter en rätta till detta.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Nightswimmer skrev 2011-06-04 10:25:11 följande:

Men i Italien säger man väl ändå inte ens lasagne, utan lasagna? På svenska är uttalet helt korrekt [lassanj].

För att svara på TS fråga så använder jag den svenska uttalsvarianten antrekå, förutom när jag pratar med min mamma som är en löjlig besserwisser och drar upp en lång diskussion som jag inte säger antrekott.

När jag pratar om bratwurst på svenska använder jag såklart det svenskanpassade uttalet [worst] medan jag när jag pratar tyska säger mer som [wooscht].

Det var intressant, då man inte ens i Sachsen uttalar wurst [wooscht] var har du varit? Hochdeutsch är det i alla fall inte.
    Apple user since 1987
  • Fru Kwasthilda

#453 Jag reagerade också på det... Det enda uttal jag hört i Tyskland är just wurst, precis som det stavas och uttalas på skånska

• infragilis
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-04 14:44:12 följande:
    #453 Jag reagerade också på det... Det enda uttal jag hört i Tyskland är just wurst, precis som det stavas och uttalas på skånska
    Då är vi tre. Råkar ha gift mig med en tysk och blev också förvånad över "wooscht".
  • Laura03

Så vad har vi lärt oss av tråden?
    Ät inte mat som du inte kan uttala på det inhemska språket rätten kommer ifrån.

• infragilis
    Laura03 skrev 2011-06-04 16:54:28 följande:
    Så vad har vi lärt oss av tråden?
    Ät inte mat som du inte kan uttala på det inhemska språket rätten kommer ifrån.
    Jag säger hellre så här: Ät inte mat du inte är intresserad av att åtminstone försöka lära dig uttala på inhemskt sätt.
  • Dorian Ertymexx
    infragilis skrev 2011-06-04 16:55:37 följande:
    Jag säger hellre så här: Ät inte mat du inte är intresserad av att åtminstone försöka lära dig uttala på inhemskt sätt.
    Jasså? Jag undrar hur många som kan uttala gulyás korrekt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?