• pluvdo

Hur uttalar du entrecôte?

Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • infragilis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-06-04 17:09:39 följande:
    Nej det förstår jag också att det inte var. Men det känns väldigt krystat. Du är förlåten.
    Tack.
    Dorian Ertymexx skrev 2011-06-04 17:10:53 följande:
    Är man medvetslös, och därmed snyltar på samhället, ska man heller inte äta/ha dropp!!!!
    Cool
  • poirot

Jag antar att det uttalas antrekott om man ska uttala det som det står, jag säger antrekåå iallafall för jag är ingen jävla fransman och huvudsaken är hur man tillagar köttet.

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Laura03

Älskar tralilen för solsidan som TV4 visar nu där Fredde läxar upp Mickan angående utländska uttal på städer och länder i svenskan

• infragilis
    poirot skrev 2011-06-04 17:13:09 följande:
    Jag antar att det uttalas antrekott om man ska uttala det som det står, jag säger antrekåå iallafall för jag är ingen jävla fransman och huvudsaken är hur man tillagar köttet.
    Exempel på någon som inte försöker. Tungan ute Poirot är inte sverigedemokrat efter vad jag fått för mig, men jag kan ju ha fel.
  • Dominant
    pluvdo skrev 2011-06-02 01:41:09 följande:
    Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.
    Tydligen är det du som inte vet vad det heter då det stavas entrecote på svenska, inte entrecôte.

Se SAOL eller NE.
  • poirot
    infragilis skrev 2011-06-04 17:18:49 följande:
    Exempel på någon som inte försöker. Tungan ute Poirot är inte sverigedemokrat efter vad jag fått för mig, men jag kan ju ha fel.
    Varför ska jag försöka? Jag vet mycket väl hur man gör men det innebär inte att jag tycker att det spelar någon större roll. För mig spelar resultatet störst roll och resultatet av att uttala det antrekåå är att jag retar gallfeber på de som tycker att det är viktigt med originaluttalet samt att majoriteten av alla svenskar fattar vad jag menar.
    Om jag är i frankrike däremot uttalar jag det såklart så att fransmännen fattar vad jag menar eftersom jag kan (men sverigedemokrat är jag långt ifrån)
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Nice Girl Wrong Place
    poirot skrev 2011-06-04 17:25:35 följande:
    Varför ska jag försöka? Jag vet mycket väl hur man gör men det innebär inte att jag tycker att det spelar någon större roll. För mig spelar resultatet störst roll och resultatet av att uttala det antrekåå är att jag retar gallfeber på de som tycker att det är viktigt med originaluttalet samt att majoriteten av alla svenskar fattar vad jag menar.
    Om jag är i frankrike däremot uttalar jag det såklart så att fransmännen fattar vad jag menar eftersom jag kan (men sverigedemokrat är jag långt ifrån)
    Ja men precis!
  • Laura03

Men en fransman kan ju inte kräva att turister kan den franska grammatiken och uttalet korrekt.

• EFI
    Dorian Ertymexx skrev 2011-06-04 16:56:54 följande:
    Jasså? Jag undrar hur många som kan uttala gulyás korrekt.
    Säkert en hel hög med ungrare. Glad
    Apple user since 1987
  • EFI
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-04 14:44:12 följande:
    #453 Jag reagerade också på det... Det enda uttal jag hört i Tyskland är just wurst, precis som det stavas och uttalas på skånska
    När man skojar på tyska så kan man säga att das ist mir wurst och då använder man ett snarlikt sätt att uttala ordet (i vissa dialekter [du kan ju även kika på användandet av net, nit och gel när det gäller nicht wahr]). När det dock handlar om korv, så är det bara wurst som gäller. Glad
    Apple user since 1987
Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?