• pluvdo

Hur uttalar du entrecôte?

Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-03 21:10:41 följande:
    Nej du vet helt enkelt inget men gillar att låtsas som du gör det genom att göra dig lustig på andras bekostnad ?

Wow verkligen en UNIK vinkel !
    Och det vet du självklart någonting om efter ett par inlägg på FL. Fantastiskt vilken insikt du måste besitta.
    Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-03 21:12:10 följande:
    hhahahhaha skräller det till ? Du är lite lustig på riktigt

Läs dina inlägg så får du se vilken härlig ton du har . Börja med det första och så tar du dig igenom hela .... från fattigdomsbevis tills när jag bevisade tesen .

Det blir mitt nöje att se dig göra bort dig totalt .
    Det kommer inte att hända, men hoppas du bara.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Tonx skrev 2011-06-03 21:20:32 följande:
    Jodå, jag läste.
    Det jag reagerar på är att du slänger dig med åsikter om folks bildning och sociala status p.g.a en köttbit.
    Nämen hoppsan, nu får du helt plötsligt in någonting om social status också... helt fantastiskt vilken fin fantasi du har. 
    Apple user since 1987
  • Laura03

EFI och Familjen Cooper

Förstör inte min franskalektion nu med en massa snack. Håller till franskan i så fall!

• EFI
    Åsa skrev 2011-06-03 21:40:32 följande:
    Nja, vad jag kan se finns denna denna ton av nedlåtande gymnasialt mästrande med från dina första inlägg. Ett axplock:
    "/.../ Inte ens på flotta golfklubbar och annat vet de det korrekta uttalet." [du godtar uppenbart inte Svenska Akademien som rättesnöre då du bortser från inlägg om att slut-"å" står med som alternativt uttal där; min anm]. ."Klart upprörande och ett direkt fattigdomsbevis. /.../ Det är en klar brist på bildning att inte känna till något så elementärt som hur entrecôte uttalas ..."
    Du har all rätt i världen att tycka att det är historielöst och ocharmigt med denna (som påpekats) hyperkorrektion/försvenskade uttal. Många av oss har starka känslor inför avvikelser från vad vi uppfattar som rätt och riktigt. Sedan kan det kanske verka lite... krig mot väderkvarnar att halstarrigt underkänna hur flertalet modersmålstalande svenskar talar, men visst, där syndar jag säkert själv ibland. Jag hoppas dock att jag håller en trevligare ton.
    Om du tycker det är nedlåtande att konstatera att det finns flertalet etablisemang, med kokkonst sin huvudsyssla, som inte behärskar sitt eget arbetsspråk, så får det stå för dig. Ditt eget försök till nedlåtande kommentar "...en ton av nedlåtande gymnasialt mästrande" (vad fan nu det betyder, eller har med verkligheten att göra) var dock riktigt uppenbar. Du kommer dock ingenstans med det, så lättprovocerad är jag inte. Om du ser det som ditt kall att försvara okunskapens högborg, så fortsätt gärna med det, men håll mig utanför tack.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-03 21:55:25 följande:
    Aaahh, jag tycket EFI är uppfriskande uppriktig. En del tar så hemskt illa upp så fort de tror att någon kanske eventuellt ser ner på dem. Slappna av lite, har ni bra självförtroende så är det bara att rycka på axlarna och le. Och fortsätta uttala alla ord på det vis ni finner lämpligt.
    Kyss
    Apple user since 1987
  • EFI
    violatricolor skrev 2011-06-03 22:23:08 följande:
    Nej, det är inte vansinnigt obildat. De är bara av en annan åsikt och smak än du är. Du svarade inte på min fråga. Hur uttalar du andra franska lånord? På franska eller försvenskat?

Det är din snobbism och människosyn som är oroväckande.

Du tycker med andra ord att det är bildat att uttala ord fel. Intressant... Vad min människosyn har med detta att göra ser jag inte. Jag har gett min syn på en isolerad företeelse, that's it!
    Apple user since 1987
  • EFI
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-03 22:47:11 följande:
    Ingen som varit på franska Rivieran, vid Côte de Azur? Hur uttalar ni det?
    Hys inte alltför stora förhoppningar om det.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Annaïck skrev 2011-06-03 23:05:58 följande:
    Skumt att det blivit "antrekå" på svenska..undrar varför
    Genom människors okunskap i franskt uttal, men det får man inte säga här, för då är man en översittare. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Apple user since 1987
Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?