Åsa skrev 2011-06-03 21:40:32 följande:
Nja, vad jag kan se finns denna denna ton av nedlåtande gymnasialt mästrande med från dina första inlägg. Ett axplock:
"/.../ Inte ens på flotta golfklubbar och annat vet de det korrekta uttalet." [du godtar uppenbart inte Svenska Akademien som rättesnöre då du bortser från inlägg om att slut-"å" står med som alternativt uttal där; min anm]. ."Klart upprörande och ett direkt fattigdomsbevis. /.../ Det är en klar brist på bildning att inte känna till något så elementärt som hur entrecôte uttalas ..."
Du har all rätt i världen att tycka att det är historielöst och ocharmigt med denna (som påpekats) hyperkorrektion/försvenskade uttal. Många av oss har starka känslor inför avvikelser från vad vi uppfattar som rätt och riktigt. Sedan kan det kanske verka lite... krig mot väderkvarnar att halstarrigt underkänna hur flertalet modersmålstalande svenskar talar, men visst, där syndar jag säkert själv ibland. Jag hoppas dock att jag håller en trevligare ton.
Om du tycker det är nedlåtande att konstatera att det finns flertalet etablisemang, med kokkonst sin huvudsyssla, som inte behärskar sitt eget arbetsspråk, så får det stå för dig. Ditt eget försök till nedlåtande kommentar "...en ton av nedlåtande gymnasialt mästrande" (vad fan nu det betyder, eller har med verkligheten att göra) var dock riktigt uppenbar. Du kommer dock ingenstans med det, så lättprovocerad är jag inte. Om du ser det som ditt kall att försvara okunskapens högborg, så fortsätt gärna med det, men håll mig utanför tack.