• pluvdo

Hur uttalar du entrecôte?

Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • EFI
    Dorian Ertymexx skrev 2011-06-04 17:10:53 följande:
    Är man medvetslös, och därmed snyltar på samhället, ska man heller inte äta/ha dropp!!!!
    Haha, har du gått och blivit högerpartist Dorian?
    Apple user since 1987
  • EFI
    Dominant skrev 2011-06-04 17:24:50 följande:
    Tydligen är det du som inte vet vad det heter då det stavas entrecote på svenska, inte entrecôte.

Se SAOL eller NE.
    Hur var det med hyperkorrektionen?! Flört
    Apple user since 1987
  • EFI

Många har intressant nog nämnt SAOL och precis som sig bör, så förordar även de att t:et på slutet skall uttalas, men nämner även variantformen (eller den försvenskade versionen) utan t på slutet.

Apple user since 1987
  • Tonx

Jag tycker nog att det räcker med att andra förstår vad man menar.

Finns ingen anledning att lära sig korrekta uttal hit och dit om man inte är intresserad.

• infragilis
    poirot skrev 2011-06-04 17:25:35 följande:
    Varför ska jag försöka? Jag vet mycket väl hur man gör men det innebär inte att jag tycker att det spelar någon större roll. För mig spelar resultatet störst roll och resultatet av att uttala det antrekåå är att jag retar gallfeber på de som tycker att det är viktigt med originaluttalet samt att majoriteten av alla svenskar fattar vad jag menar.
    Om jag är i frankrike däremot uttalar jag det såklart så att fransmännen fattar vad jag menar eftersom jag kan (men sverigedemokrat är jag långt ifrån)
    Inget skäl alls. Poirot skrev att alla utom sverigedemokrater försöker uttala det enligt språket som talas i matens hemland, det var därför jag skrev så där. Ingenting personligt. Och att du inte är sverigedemokrat visste jag ju.
  • poirot
    infragilis skrev 2011-06-04 23:29:55 följande:
    Inget skäl alls. Poirot skrev att alla utom sverigedemokrater försöker uttala det enligt språket som talas i matens hemland, det var därför jag skrev så där. Ingenting personligt. Och att du inte är sverigedemokrat visste jag ju.
    Jag tror att du menar någon annan än Poirot där, jag tror inte något om hur sverigedemokrater uttalar vissa ord.
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • TheCoopers
    EFI skrev 2011-06-04 14:18:25 följande:
    Det förvånar mig också, men jag antar att mångas mindervärdeskomplex gör sig gällande när man minst anar det...
    Ditt mindrevärdskomplex menar du . För det är du som drar slutsatser om folks intellekt pga hur de uttalar en köttbit ...
    Ingen annan .
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-06-04 16:59:22 följande:
    Jag trodde jag var något av en fascist vad gäller språk tills jag fann den här tråden.
    En ny form av snobberi som helt dödar glädjen i olikheter och upplevelser.
    Hjärta
  • TheCoopers
    poirot skrev 2011-06-04 17:25:35 följande:
    Varför ska jag försöka? Jag vet mycket väl hur man gör men det innebär inte att jag tycker att det spelar någon större roll. För mig spelar resultatet störst roll och resultatet av att uttala det antrekåå är att jag retar gallfeber på de som tycker att det är viktigt med originaluttalet samt att majoriteten av alla svenskar fattar vad jag menar.
    Om jag är i frankrike däremot uttalar jag det såklart så att fransmännen fattar vad jag menar eftersom jag kan (men sverigedemokrat är jag långt ifrån)
    Amen !
  • infragilis
    poirot skrev 2011-06-05 08:23:52 följande:
    Jag tror att du menar någon annan än Poirot där, jag tror inte något om hur sverigedemokrater uttalar vissa ord.
    Men oj. Dorian menar jag. Ibland är man snurrig... Skäms
Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?