• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • linas fina
    Bella73 skrev 2011-11-17 19:44:09 följande:
    Linas fina

Lukas kukas
    Nora hora
    Lukas var lite långsökt kan jag tycka. Kukas ä väl inget ord man använder. Vore skillnad om namnet var Luk.
    Men med Nora kan jag hålla med. Jag kan inte hjälpa att tänka hora inombords när jag hör namnet. 
  • Kevin2011
    Bella73 skrev 2011-11-17 18:50:34 följande:
    Några namn som jag inte är så förtjust i är.....
    Kevin
    Liam
    Robin
    Oliver
    Simon
    Eric

Cazzandra
    Amanda
    Olivia
    Anna

Sen namn som man direkt tänker på vad de rimmar på, som
    Lukas
    Nora
    Värre om ungen heter tex Barbapappa än Simon kan jag tycka, men det är jag det.
  • Bella73

Linosa
    Haha varför just Simpon och Barbarpappa ? Antar att din son heter Simon? Skönt att vi alla har olika smak .

Linas fina
    Ja kanske, hörde det av nån som alltid tänkte så när hon hörde det namnet, och sen hon sa det till mig så kommer det liksom automatiskt ......Lukas kukas .

• Kevin2011
    Bella73 skrev 2011-11-18 12:28:28 följande:
    Linosa
    Haha varför just Simpon och Barbarpappa ? Antar att din son heter Simon? Skönt att vi alla har olika smak .

Linas fina
    Ja kanske, hörde det av nån som alltid tänkte så när hon hörde det namnet, och sen hon sa det till mig så kommer det liksom automatiskt ......Lukas kukas .
    Nej, jag har ingen son (ännu). Jag tycker dock Simon är ett helt vanligt namn och har svårt att förstå hur man kan tycka de är så himla fult.
    Barbapappa tog jag som exempel eftersom jag tycker det är ett fulare namn än Simon :)
  • Bellalella

Jag batra undrar..ni som kommer med era listor, vilka fjantar ni är. Vad ska barnen heta då? Så som ni och era barn heter eller?
    Klaga på barns namn och föräldrar som väljer namnen.. har ni inte bättre saker för er?

• linas fina
    Bellalella skrev 2011-11-18 12:39:21 följande:
    Jag batra undrar..ni som kommer med era listor, vilka fjantar ni är. Vad ska barnen heta då? Så som ni och era barn heter eller?
    Klaga på barns namn och föräldrar som väljer namnen.. har ni inte bättre saker för er?
    De får väl heta precis vad de vill. Men folk får ju också ha åsikter om vilka som är fina eller fula. =)
  • Brünnhilde
    Kevin2011 skrev 2011-11-18 12:33:44 följande:
    Nej, jag har ingen son (ännu). Jag tycker dock Simon är ett helt vanligt namn och har svårt att förstå hur man kan tycka de är så himla fult.
    Barbapappa tog jag som exempel eftersom jag tycker det är ett fulare namn än Simon :)
    Jag tycker också att Simon är hemskt fult - men har svårt att sätta fingret på varför. Tror att det dels beror på att det är för mjukt för ett pojknamn. Det innehåller ju inga hårda konsonanter som k, t, r, p...Och dels för associationen till gamla patriarker med långt, vitt skägg i Gamla Testamentet... Det vill säga: Simon är precis tvärtom mot hur jag tycker att ett pojknamn ska vara : dels hårt och manligt, och dels förknippat med unga/yngre medelålders män - d.v.s. män i sin bästa ålder.
  • Brünnhilde
    Bellalella skrev 2011-11-18 12:39:21 följande:

Man måste väl få diskutera olika smak när det gäller namn, precis som man får säga att man föredrar/inte föredrar vissa musikstilar, vissa artister, vissa TV-program, vissa konstarter, vissa maträtter, vissa turistmål... eller..?
  • Kevin2011

Måste ändå vara jobbigt att störa sig på så pass vanliga namn. Var o varannan människa heter ju det. Själv stör jag mig på ytterst få, o de slipper jag oftast uppleva. Skönt!

• Husis

Jag tycker att en del pojknamn, som var vanliga som hästnamn när jag var liten, är fula...

Lukas
    Hampus
    Rasmus
    m.fl. 

Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?