• Nuttis79

Varför blöder katten?

Såg massor av blodfäckar på täcket imorse och katten tvättar sig mellan benen ganska ofta...hon har varit slö idag och åt inte ens upp sin skinka som hon brukar glufsa i sig snabbt.

Vad kan detta bero på? Har ni varit med om liknande? De brukar ju inte blöda sådär?

• Svar på tråden Varför blöder katten?
  • Nuttis79
    Lindreas skrev 2011-06-08 22:35:50 följande:
    Men vad faan... Andra tråden på några dagar där ett djur mår jävligt dåligt men ägaren kan inte ens bemöda sig med att ringa veterinär och rådgöra, i stället sitter man och försvarar sig hur bra ägare man är genom att berätta hur bra man tagit hand om sina djur tidigare. Har man djur har man en buffert, eftersom vård för djur inte är gratis som det är för människor (nej, jag vet att det inte är gratis för människor heller, men det kostar ju som mest 900 kronor på ett år).

Nej, kan man inte ens ringa veterinären för att kolla hur det funkar med faktura eller aktivt försöka låna pengar av någon så är man inte en bra djurägare. Punkt.
    Jag har ringt veterinären och jag håller koll på katten som verkar må bättre och blöder inte längre det gjorde hon bara imorse det verkar som att hon har pyttelite rosa flytningar men hon verkar vara oki...om hon mår sämre så tar jag in henne direkt imorrn..

Och jag har skrivit i flera inlägg att jag ska försöka låna pengar...
  • Lady without tattoo
    Lindreas skrev 2011-06-08 22:35:50 följande:
    Men vad faan... Andra tråden på några dagar där ett djur mår jävligt dåligt men ägaren kan inte ens bemöda sig med att ringa veterinär och rådgöra, i stället sitter man och försvarar sig hur bra ägare man är genom att berätta hur bra man tagit hand om sina djur tidigare. Har man djur har man en buffert, eftersom vård för djur inte är gratis som det är för människor (nej, jag vet att det inte är gratis för människor heller, men det kostar ju som mest 900 kronor på ett år).

Nej, kan man inte ens ringa veterinären för att kolla hur det funkar med faktura eller aktivt försöka låna pengar av någon så är man inte en bra djurägare. Punkt.
    Bra skrivet
    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • Lindreas
    Nuttis79 skrev 2011-06-08 22:39:00 följande:
    Jag har ringt veterinären och jag håller koll på katten som verkar må bättre och blöder inte längre det gjorde hon bara imorse det verkar som att hon har pyttelite rosa flytningar men hon verkar vara oki...om hon mår sämre så tar jag in henne direkt imorrn..

Och jag har skrivit i flera inlägg att jag ska försöka låna pengar...
    Jamen vaddå ska försöka? Du borde redan vara i full gång med att ringa runt och be om att få låna pengar av någon! Tyckte veterinären att du skulle vänta hemma?
  • IceJossan

Det låter verkligen som livmoderinflammation. Stackars katt, det är som sagt mycet smärtsamt. Jag har ensampraktiserande veterinärer som inte alls tar mycket betalt för att kolla sånt - djursjukhus är däremot väldigt mycket dyrare.

• Nuttis79
    IceJossan skrev 2011-06-08 22:36:04 följande:

Grejen är att TS låtit sin hona para sig med en okänd hane och har knappt inga pengar för att ta katten till veterinären trots att hon blöder ur muttan och kanske dessutom är dräktig vilket också kommer kosta TS mycket pengar.

Hon kanske tar hand om sina katter väldigt bra för övrigt, men det är fortfarande mycket oansvarigt att ha låtit sin katt para sig med okänd hane som kan ha både ärftliga sjukdomar och dåligt temperament som ungarna kan ärva. Visst, man kan fråga om råd på forum när ens katt är sjuk, men om man skriver att man helst inte vill för att man inte har råd får man faktiskt räkna med bittra kommentarer även om man alla ANDRA gånger åkt till veterinären direkt. Det är den här gången det handlar om nu.

Det här med den eventuella dräktigheten är många av oss upprörda över pga att vi dygnet runt kämpar för att rädda livet på åtminstone några få av de drygt HUNDRATUSEN hemlösa, svältande katter som vilset knatar runt i  Sverige. Det är alltså 100 000 fler katter än vad det faktiskt finns hem till. Den som låter sin huskatt få ungar gör att dessa katter får vänta ännu längre på att få hem, om de ens hinner få det innan de svälter/fryser ihjäl. Varje unge som din hona får kunde en hemlös svältande och ledsen krake ha fått. Men icke, utan dessa ska svälta ihjäl eller frysa ihjäl om vintrarna för att folk inte kastrerar sina katter. Det spelar ingen roll om man lovar att leta bra hem till de små - för dessa bra hem hade som sagt hemlösa katter kunnat få istället. Jag skriver just om huskatter/bondkatter/blandraser/vad ni nu vill kalla dem eftersom det är just den marknaden som är mättad, det är de som finns i ÖVERFLÖD.

Fatta att man blir ledsen när man läser om ännu en som låtit sin katt para sig "hur som helst" Gråter

Katten smet ut en dag och jag å killen var ute å letade efter hela i timmar....hittade henne vid midnatt brevid en hankatt och efter det höll jag henne inne resten av tiden.

Jag förstår precis hur du känner det med hemlösa katter jag har själv försökt att få en katt från ett katthem då jag tycker likadant som dig att det är såååå sorgligt att det finns så många katter som inte har ett hem.
    Fick inte katten pga att jag bor i centrum nära en tunnel så jag skaffade denna katten istället...

Jag vet borde ha kastrerat henne för länge sedan men det har inte blivit av. Det var inte tänkt att hon skulle smita ut under den tiden då hon löper.

Men det där med att man inte vet hur kankatten är det kan man ju aldrig veta...å vissa vill ju ha kattungar å det kan du ju inte klaga på att vissa låter katten få kattungar?
  • Nuttis79
    Lindreas skrev 2011-06-08 22:41:00 följande:
    Jamen vaddå ska försöka? Du borde redan vara i full gång med att ringa runt och be om att få låna pengar av någon! Tyckte veterinären att du skulle vänta hemma?
    Som sagt hon får åka till veterinären såfort de öppnar imorgon bitti.
  • iaseia

Blöder hon från underlivet så ring vetrinären allt annat är djurplågeri...

Sen kan de ju vara så att hon fått en fästing, om de tuggat sönder dem så kommer de rätt mycket blod.
    Har vatr med om de några gånger...

• Lindreas
    Nuttis79 skrev 2011-06-08 22:48:07 följande:
    Som sagt hon får åka till veterinären såfort de öppnar imorgon bitti.
    Har du mer pengar i morgon bitti menar du?
  • Nuttis79
    Lindreas skrev 2011-06-08 22:52:25 följande:
    Har du mer pengar i morgon bitti menar du?
    Det är fixat.
  • Lindreas
    Nuttis79 skrev 2011-06-08 22:54:14 följande:
    Det är fixat.
    Bra. Och varför åker du inte in nu?
Svar på tråden Varför blöder katten?