IceJossan skrev 2011-06-08 22:36:04 följande:
Grejen är att TS låtit sin hona para sig med en okänd hane och har knappt inga pengar för att ta katten till veterinären trots att hon blöder ur muttan och kanske dessutom är dräktig vilket också kommer kosta TS mycket pengar.
Hon kanske tar hand om sina katter väldigt bra för övrigt, men det är fortfarande mycket oansvarigt att ha låtit sin katt para sig med okänd hane som kan ha både ärftliga sjukdomar och dåligt temperament som ungarna kan ärva. Visst, man kan fråga om råd på forum när ens katt är sjuk, men om man skriver att man helst inte vill för att man inte har råd får man faktiskt räkna med bittra kommentarer även om man alla ANDRA gånger åkt till veterinären direkt. Det är den här gången det handlar om nu.
Det här med den eventuella dräktigheten är många av oss upprörda över pga att vi dygnet runt kämpar för att rädda livet på åtminstone några få av de drygt HUNDRATUSEN hemlösa, svältande katter som vilset knatar runt i Sverige. Det är alltså 100 000 fler katter än vad det faktiskt finns hem till. Den som låter sin huskatt få ungar gör att dessa katter får vänta ännu längre på att få hem, om de ens hinner få det innan de svälter/fryser ihjäl. Varje unge som din hona får kunde en hemlös svältande och ledsen krake ha fått. Men icke, utan dessa ska svälta ihjäl eller frysa ihjäl om vintrarna för att folk inte kastrerar sina katter. Det spelar ingen roll om man lovar att leta bra hem till de små - för dessa bra hem hade som sagt hemlösa katter kunnat få istället. Jag skriver just om huskatter/bondkatter/blandraser/vad ni nu vill kalla dem eftersom det är just den marknaden som är mättad, det är de som finns i ÖVERFLÖD.
Fatta att man blir ledsen när man läser om ännu en som låtit sin katt para sig "hur som helst" 
Katten smet ut en dag och jag å killen var ute å letade efter hela i timmar....hittade henne vid midnatt brevid en hankatt och efter det höll jag henne inne resten av tiden.
Jag förstår precis hur du känner det med hemlösa katter jag har själv försökt att få en katt från ett katthem då jag tycker likadant som dig att det är såååå sorgligt att det finns så många katter som inte har ett hem.
Fick inte katten pga att jag bor i centrum nära en tunnel så jag skaffade denna katten istället...
Jag vet borde ha kastrerat henne för länge sedan men det har inte blivit av. Det var inte tänkt att hon skulle smita ut under den tiden då hon löper.
Men det där med att man inte vet hur kankatten är det kan man ju aldrig veta...å vissa vill ju ha kattungar å det kan du ju inte klaga på att vissa låter katten få kattungar?