• Nuttis79

Varför blöder katten?

Såg massor av blodfäckar på täcket imorse och katten tvättar sig mellan benen ganska ofta...hon har varit slö idag och åt inte ens upp sin skinka som hon brukar glufsa i sig snabbt.

Vad kan detta bero på? Har ni varit med om liknande? De brukar ju inte blöda sådär?

• Svar på tråden Varför blöder katten?
  • Angelicann

va skönt att allt gick bra me katten! vilken tur att du kunde åka in så fort me henne!Glad
    förstår att de har vart en tuff dag för dej men som tur är gick allt bra me damen å att du har henne hemma hos dej nu!

de där me tratten så skulle jag nog gjort som ngr redan har skrivit å ta av henne den när de är dags att äta, så länge du har koll på henne under tiden.
    hur länge ska hon ha tratt på sej?

förresten, vilken otroligt fin katt du har!Glad
    lycka te nu!{#emotions_dlg.flower} 

• pluppfamiljen

Jag satte upp min katts matskål lite och matade henne i början med en sked. 

Blivande 6 barns mamma
  • Jesper f
    Nuttis79 skrev 2011-06-09 20:47:02 följande:
    Katten e hemma å hon är trött men mår bra! Har tratt på sig och är lite drogad men blir nog snart bättre.
    Hade massa var i livmodern och det kan ha berott på att hon bara hade en äggstock.
    Nu ska hon få mediciner  ett tag bara...å notan var inte billig 3000 spänn gick allting på sammanlagt.
    TS, det hade min misse också, och hon fick något av en feber chock på natten efter operationen. Så var vaksam med kylande, blöta handukar. ( Har du inte febertermometer, eller inte vill ta i rumpan. Känn under hennes trampdynor. Du märker om hon har feber om hon är varmare än normalt där ) Och även om det tar emot för att op-såret gör ont, ge första pc tabletten så snabbt som bara möjligt. Och se till att hålla såret rent.
    Nuttis79 skrev 2011-06-09 21:12:07 följande:
    Är det ngn som vet hur katten ska kunna äta nu när hon har tratt runt halsen? Hon når nu inte maten...
    Antingen får du klippa till tratten, men det är lite knepigt. Enklare är att ta av henne tratten då och då, och sitta bredvid och vaka medans hon äter. Men första tiden ville inte min kisse äta, så jag fick mata henne med räkor doppade i grädde ( vad gör man inte för dom små liven ;) tills hon fick mer styrka och var intresserad av maten igen. Vetrinären sa att det var viktigare ATT hon åt, än vad hon åt. Och framförallt att hålla kontroll på vätske balansen.

Lycka till TS! Hoppas att allting ordnar sig nu =)
  • Nuttis79
    icelolly skrev 2011-06-09 21:40:18 följande:
    Oj, vad bitska vissa här inne är, skönt att det löste sig för dig. Tycker absolut du verkar ta bra hand om din pisse.

Angående tratten så kan man väl ta av de korta stunder samtidigt som man kollar att de inte kliar/slickar där de inte får.
    Ja det är så jag har gjort förut med andra katterna.. tagit av å låtit katten äta..man tycker bara synd om henne när
    hon inte kan äta själv...:(.

Ja mina katter e som mina bebisar jag tar hand om dem å bryr mig om dem VARJE dag :).
  • Nuttis79
    sommarbarnen skrev 2011-06-09 21:47:14 följande:
    Hoppas du har försäkring, det ska man ha på sina djur
    Japp egentligen skulle allt ha gått på 7500:-...men med försäkring 3000:-.
  • Nuttis79
    Katt Så var denna dagen snart över....är så glad att 3 personer i min närhet ställde upp för mig när jag var
    tvungen att åka till en veterinär längre bort för i byhålan jag bor så hade det ingen ultraljudsapparat längre...så fick åka till en annan djurklinik.

Katten är fortfarande trött och ligger å sussar sött på en kudde brevid mig i soffan med en gosig filt på så att hon inte börjar frysa...hon har försökt att ta av sig tratten och smitit under soffan men då har man fått plocka fram henne igen. :).

Bäst av allt är att det värsta är över och det att hon stod vid kylskåpet å skrek efter skinka för det tyder ju på att hon börjar må bättre.

Varje dag jag har haft henne under hela 2 år har hon fjäskat å tiggt efter skinka för det finns inget bättre för henne...mina vänner å familj säger att hon är såååå bortskämd "en liten apa" brukar mina kusiner skojja ;).

Men hon får gärna vara min bortskämda lilla apa för hon är sååå go.
    Varje natt springer hon upp i sängen när jag ska sova å lägger sig på kudden till vänster om mig. Det är hennes plats. Å när man kliar henne under hakan så lipar hon massa gånger jättesnabbt ser hur kul ut som helst :). Man borde spela in henne å lägga upp en film på Youtube många skulle nog skratta åt henne Skrattande. Hon är sååå värd pengarna som jag inte hade.

Det ordnar sig.

Gonatt alla
  • Liiina89
    Nuttis79 skrev 2011-06-09 20:47:02 följande:
    Katten e hemma å hon är trött men mår bra! Har tratt på sig och är lite drogad men blir nog snart bättre.
    Hade massa var i livmodern och det kan ha berott på att hon bara hade en äggstock.
    Nu ska hon få mediciner  ett tag bara...å notan var inte billig 3000 spänn gick allting på sammanlagt.
    Skönt att det ordnat sig och att det gått bra!
    3000 är inte mycket för våra älskade djur, tänk vad det hade gått på UTAN försäkring...
  • Alexandra77
    Nuttis79 skrev 2011-06-09 23:46:16 följande:
    Katt Så var denna dagen snart över....är så glad att 3 personer i min närhet ställde upp för mig när jag var
    tvungen att åka till en veterinär längre bort för i byhålan jag bor så hade det ingen ultraljudsapparat längre...så fick åka till en annan djurklinik.

Katten är fortfarande trött och ligger å sussar sött på en kudde brevid mig i soffan med en gosig filt på så att hon inte börjar frysa...hon har försökt att ta av sig tratten och smitit under soffan men då har man fått plocka fram henne igen. :).

Bäst av allt är att det värsta är över och det att hon stod vid kylskåpet å skrek efter skinka för det tyder ju på att hon börjar må bättre.

Varje dag jag har haft henne under hela 2 år har hon fjäskat å tiggt efter skinka för det finns inget bättre för henne...mina vänner å familj säger att hon är såååå bortskämd "en liten apa" brukar mina kusiner skojja ;).

Men hon får gärna vara min bortskämda lilla apa för hon är sååå go.
    Varje natt springer hon upp i sängen när jag ska sova å lägger sig på kudden till vänster om mig. Det är hennes plats. Å när man kliar henne under hakan så lipar hon massa gånger jättesnabbt ser hur kul ut som helst :). Man borde spela in henne å lägga upp en film på Youtube många skulle nog skratta åt henne Skrattande. Hon är sååå värd pengarna som jag inte hade.

Det ordnar sig.

Gonatt alla
    Vad go och mysig kisse :)
  • Enensammamma
    Nuttis79 skrev 2011-06-09 13:12:59 följande:
    Hon är på operation nu å det var sent igår...killen ringde å rådfrågade lite men ville kolla med folk här oxå...
    Är vi veterinärer här eller?
  • Nuttis79
    Liiina89 skrev 2011-06-10 09:17:35 följande:
    Skönt att det ordnat sig och att det gått bra!
    3000 är inte mycket för våra älskade djur, tänk vad det hade gått på UTAN försäkring...
    Japp 7500 spänn hade det gått på annars :P
  • Nuttis79
    Enensammamma skrev 2011-06-10 17:35:03 följande:
    Är vi veterinärer här eller?
    Nej men man kan ju alltid rådfråga folk härinne för det finns så mycket kloka människor med så kloka råd som tar sig tid att svara på mina dumma frågor.
  • Enensammamma

Glad att katten mår bra. Min katt blev sjuk men ringde veterinär innan jag frågade här iaf.

• Nuttis79
    Enensammamma skrev 2011-06-11 09:34:43 följande:
    Glad att katten mår bra. Min katt blev sjuk men ringde veterinär innan jag frågade här iaf.
    Det gjorde jag oxå...eller min kille ringde å rådfrågade å de sa att vi skulle avvakta tills de öppnade dagen efter...
  • canankalbim

Min hona löper och det kommer blodfläcker under natten, jag har aldrig varit med om det
    förut, att hundar gör det vet jag ju men katt????? 

• nemo1

Katter blöder INTE under löp, hon har säkerligen också livmoderinflammation. Snabba ryck till veterinären, det är akut.

• Nuttis79
    nemo1 skrev 2011-08-22 09:08:55 följande:
    Katter blöder INTE under löp, hon har säkerligen också livmoderinflammation. Snabba ryck till veterinären, det är akut.
    Det var några månader sen nu..
  • Nuttis79

Aha ser nu att ngn annan är med om samma sak...ja det verkar vara många katter som råkar ut för det där..

Svar på tråden Varför blöder katten?