• Ius

Dräktig katt!

Hej

Det är så att min lilla slampa (katten) är dräktig.
    Jag började känna en lite "bump" när jag jag kände med händerna längs henne för nån dag sen, nu är hon lite rundare å man känner mkt väl att hon är på smällen. När kan man förvänta sig att ungarna kommer? Läste att dom går ca 65 dagar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 16:14
    Kommer göra allt för att få iväg ungarna till älskvärda familjer när den dagen är här. Inte en dag före 12 veckor. Katten kommer kastreras så det inte blir fler kullar.
    Tror det rör sig om ca 30 dagar kvar tills kläckning. Tack för info!

• Svar på tråden Dräktig katt!
  • nemo1

Beställ tid till veterinär för kastrering + abortera samtidigt. Det finns ett stort överskott av huskatter så det behövs verkligen inte fler. 

• IngvarIsbjorn

Kan tyvärr inte svara på när ungarna kommer, och om du inte lyder nemo01's råd, så se till att hålla henne inomhus så att hon inte lägger dem ute, och sedan måste hon hållas inne tillsammans med ungarna i 12 veckor - sedan kastrering! Annars kommer hon med största säkerhet att bli dräktig direkt igen. P-piller tror många hjälper, men det tar bara bort löpbeteendet, katten kan ändå bli dräktig. Plus att det ökar risken för juvertumörer markant!

Glöm heller inte att ungarna enligt lag måste vara tolv veckor innan de lämnar mamman och ditt (uppfödarens) hem, och att de bör vaccineras innan de flyttar.

Är katten försäkrad? Det finns tyvärr en risk för förlossningskomplikationer även för katter, och då måste ni rusa till veterinären. Och när du misstänker att det börjar närma sig får du inte lämna katten själv, på grund av komplikationsrisken.

Som nemo01 skriver är det överbefolkat (bekattat) med huskatter, och det kryllar av hemlösa katter. Det är därför mycket viktigt att man kastrerar sina katter för att inte öka beståndet ytterligare. Det här skriver jag inte för att raskatter skulle vara "finare" på något sätt, utan bara för att det är bättre om hemlösa katter får komma till nya hem istället.

• Alexandra77
    nemo1 skrev 2011-06-19 11:56:57 följande:
    Beställ tid till veterinär för kastrering + abortera samtidigt. Det finns ett stort överskott av huskatter så det behövs verkligen inte fler. 
  • Ius

Har haft kullar förut, fast det var länge sen. Dom hamna förövrigt i kärleksfulla hem som jag kollade upp innan jag sålde dem. Ingen gick hemifrån innan v12.

Blev mest nyfiken över hur man vet hur långt gången hon kan vara.

• Alexandra77
    Ius skrev 2011-06-19 13:54:25 följande:
    Har haft kullar förut, fast det var länge sen. Dom hamna förövrigt i kärleksfulla hem som jag kollade upp innan jag sålde dem. Ingen gick hemifrån innan v12.

Blev mest nyfiken över hur man vet hur långt gången hon kan vara.
    Men se till att kastrera katten efteråt iallafall så hon inte blir dräktig igen.
  • Ius
    Alexandra77 skrev 2011-06-19 13:59:20 följande:
    Men se till att kastrera katten efteråt iallafall så hon inte blir dräktig igen.
    Japp, det ska jag iaf göra. Detta är henne första å sista kull.
  • nemo1

Kastrera som sagt, hjälp hemlösa kattungar om du så gärna vill ha "små söta kattungar" Du har ingen aning om hur det blev med dina kattungar sedan. Dessa i sin tur kanske har fått hundra kattungar, springer ute okastrerade, icke vaccinerade och ej heller märkta eller försäkrade. Har du tittat på Blocket hur många ungar det finns just nu? som säljes för max en hundring för att efter sommaren få klara sig själva, okastrerade och föder hundratals nya hemlösa kattungar ute i naturen. Nej du, ta ditt ansvar och kastrera.

• Ius
    nemo1 skrev 2011-06-19 14:01:31 följande:
    Kastrera som sagt, hjälp hemlösa kattungar om du så gärna vill ha "små söta kattungar" Du har ingen aning om hur det blev med dina kattungar sedan. Dessa i sin tur kanske har fått hundra kattungar, springer ute okastrerade, icke vaccinerade och ej heller märkta eller försäkrade. Har du tittat på Blocket hur många ungar det finns just nu? som säljes för max en hundring för att efter sommaren få klara sig själva, okastrerade och föder hundratals nya hemlösa kattungar ute i naturen. Nej du, ta ditt ansvar och kastrera.
    Det du skriver har inget med tråden att göra.

Här kommer ännu lite OT.
    Antar du talar om detta för folk som skaffar barn hej vilt, då det finns så många föräldralösa barn där ute i världen.
  • Litet My
    nemo1 skrev 2011-06-19 14:01:31 följande:
    Instämmer till fullo.

Blir dessutom tokigt less när folk bara släpper ut sin honkatt och låter den få ungar med vilken katt som helst och sen bara "Hoppsan den blev dräktig"
  • Litet My
    Ius skrev 2011-06-19 14:09:29 följande:
    Här kommer ännu lite OT.
    Antar du talar om detta för folk som skaffar barn hej vilt, då det finns så många föräldralösa barn där ute i världen.
    Det där går ju inte ens att jämföra.
    Otroligt puckad jämförelse helt utan relevans.
Svar på tråden Dräktig katt!