• Ius

Dräktig katt!

Hej

Det är så att min lilla slampa (katten) är dräktig.
    Jag började känna en lite "bump" när jag jag kände med händerna längs henne för nån dag sen, nu är hon lite rundare å man känner mkt väl att hon är på smällen. När kan man förvänta sig att ungarna kommer? Läste att dom går ca 65 dagar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 16:14
    Kommer göra allt för att få iväg ungarna till älskvärda familjer när den dagen är här. Inte en dag före 12 veckor. Katten kommer kastreras så det inte blir fler kullar.
    Tror det rör sig om ca 30 dagar kvar tills kläckning. Tack för info!

• Svar på tråden Dräktig katt!
  • IngvarIsbjorn
    Lilla My21 skrev 2011-06-19 18:45:14 följande:
    Jag tänkte mer på vaccinationer, Id märkning, krav på kommande hem,avmaskning och såna saker om du tänkte göra det samt försäkringar, krav på ev blivande spekulanter osv.

En annan sak är, fortsatte katten äta P-piller efter hon blev parad dvs när hon kom hem? annars kan det finnas risk för skador på kattungarna i magen vilket kan vara bra att kolla upp.

är din egen katt försäkrad?

Att vilja ge katten ett bra hem och att inte lämna den före 12 veckors ålder är liksom bara en liten liten del i det hela.

nej det är inte speciellt tufft för mig att din katt är dräktig, men kanske blir för katten. Speciellt om den är för ung?
    Men hade det inte varit bättre att upplysa TS om det här i en vänlig ton från första början? Jag förstår att man blir upprörd över alla "hoppsan-parningar" som sker, men man måste hålla känslorna i styr om man vill nå fram och faktiskt sprida kunskap och göra något konstruktivt.
  • Litet My
    IngvarIsbjorn skrev 2011-06-19 18:48:26 följande:
    Men hade det inte varit bättre att upplysa TS om det här i en vänlig ton från första början? Jag förstår att man blir upprörd över alla "hoppsan-parningar" som sker, men man måste hålla känslorna i styr om man vill nå fram och faktiskt sprida kunskap och göra något konstruktivt.
    Det var det andra som gjorde, men de fick inte svar...kändes inte speciellt givande att lägga ut samma svar gång på gång på gång som ofta göras på FL.
  • IngvarIsbjorn
    Lilla My21 skrev 2011-06-19 18:49:48 följande:
    Det var det andra som gjorde, men de fick inte svar...kändes inte speciellt givande att lägga ut samma svar gång på gång på gång som ofta göras på FL.
    Jo, vi fick visst svar.
  • Litet My
    IngvarIsbjorn skrev 2011-06-19 18:50:15 följande:
    Jo, vi fick visst svar.
    Inte på vaccinering osv

Samt att jag tycker det är ganska fult av TS att skriva gång på gång att jag inte blir nöjd föränn hon slagit ihjäl kattungarna. Jag är liksom ingen kattmördare eller har antytt att de skall dödas.
  • IceJossan

Men kan ni inte lägga ner nu bara?

TS: Svara inte på annat än vettiga frågor, men se till att svara på dem. Försök även att läsa mellan raderna. Du blir inte provocerad för provocerandets skull, utan för att den som klagar på dig egentligen mest vill upplysa, även om det blev en het och negativ diskussion om det.

Lilla My21: Skit i vad TS klagar på dig om, ge istället de många råd du har.

Det som är bra för dig att tänka på är att alla ungar kanske inte får hem direkt, det kanske tar flera månader extra för någon att hitta det där perfekta hemmet. Är du beredd på det? Kanske kommer den katten bli några månader innan flytten och då bör den även kastreras innan avgång. Försäkring kan man ta på hela kullen rätt tidigt vad jag förstått - gör det för säkerhets skull, små kattungar kan stoppa i sig mycket konstigt precis som småbarn. Dessutom blir eventuella köpare garanterat mer intresserade om ungarna är försäkrade.

Ett par råd till är att inte ha frottéhanddukar i bolådan eftersom de små fastnar med klorna i öglorna. Och när de börjar kliva ut ur bolådan så måste du ha icke klumpbildande kattsand eftersom många kattungar smakar på sanden. Då är det livsfarligt med klumpbildande kattsand.

• Ius

Väsäntliga frågor i det här vore väl när hon smet tex..
    Jag väljer att ta till mig råden jag får ändå. Har som sagt haft en kull förut och vet ett å annat, tar dock till mig råd som det komms med som jag kan ta i beaktande.

Försökt svara med lugn ton att jag tar till mig ett å annat. Kan inte göra mer än så, tänker inte fortsätta älta det här.

• Pussesnuttan

Lilla My21,
    Varför skulle TS svara på dina frågor?
    Du har ju inte skrivit ett enda inlägg som inte är direkt otrevligt.

• Litet My
    Ius skrev 2011-06-19 21:00:48 följande:
    Väsäntliga frågor i det här vore väl när hon smet tex..
    Jag väljer att ta till mig råden jag får ändå. Har som sagt haft en kull förut och vet ett å annat, tar dock till mig råd som det komms med som jag kan ta i beaktande.

Försökt svara med lugn ton att jag tar till mig ett å annat. Kan inte göra mer än så, tänker inte fortsätta älta det här.
    Med andra ord, ovaccinerande obesiktade kattungar då?
  • Litet My
    Pussesnuttan skrev 2011-06-19 22:05:53 följande:
    Lilla My21,
    Varför skulle TS svara på dina frågor?
    Du har ju inte skrivit ett enda inlägg som inte är direkt otrevligt.
    Då läser du väldigt illa i så fall.
  • Ius
    Lilla My21 skrev 2011-06-20 00:30:07 följande:
    Med andra ord, ovaccinerande obesiktade kattungar då?
    Vad har det med dräktigheten att göra? Om jag vill veta nåt så frågar jag. Jag har ingen skyldighet att besvara dina frågor.
Svar på tråden Dräktig katt!