Jag kan tyvärr inte ge dig några hintar eller råd inför förlossningen, men jag kan ge dig råd om foder och inför kattungarns flyttar.
Servera mammakatt energirikt och bra foder - gärna bara blötmat av till exempel märket Mjau. Det är bara vatten och köttbiprodukter, allt en kisse behöver. Som torrfoder till dräktiga/digivande honor och kattungar rekomenderar många Royal Canin Babycat 34, och lite senare Royal Canin Kitten 36. Vanligt mataffärstorrfoder duger inte (utom möjligen Mjau), för det är bara ca 4% kött i de fodren - katter är ju köttätare och behöver endast kött. Friskies, Whiskas, KiteKat m.m. är rena rama skräpet och borde förbjudas som kattmat eftersom det är nästan bara spannmål i det, knappt något kött.
Ungar och mamma bör avmaskas eftersom mamman varit ute, du kan rådfråga veterinär om när detta bör ske. Banminth är väldigt milt för små kattungemagar, ges i 2 omgångar med 2 veckors mellanrum. Sedan är det också dags för vaccination mot kattpest och kattsnuva, 2 sprutor med 3 veckors mellanrum (v8 och v11 är lämpligt). Vaccinationerna är för att både förhindra att kattungarna blir smittade av kattsnuva (luftburet, väldigt smittsamt och onödigt) och kattpest (dödligt, kan ligga "vilandes" i upp till 2 år utan värddjur och smittan kan dras in med skorna). En annan stor anledning till att man bör vaccinera dem är att förhindra att smittan kan spridas vidare genom dem. Om alla vaccinerar sina katter mot detta kan smittan förintas.
Se till att ID-märka kattungarna i samband med 2:a vaccinationen. Detta bör göras för att i katten framtiden ska kunna komma hem till sin ägare igen om den kommer på vift och någon annan hittar den. Bara att kolla chipnumret hos veterinären och kontakta ägaren.
Om inte mamman är vaccinerad så passa på att ta med henne också när du ändå åker med ungarna. Och vid spruta nr.2 så passar du på att ha tid bokad för kastrering så är det klart sen. P-piller är mycket riskfyllt eftersom risken för juvertumörer och livmoderinflammation redan från första pillret, sedan bara större och större risk.
Detta kommer ju kosta en hel del, men tro mig - det är det värt. När du lagt ut så mycket pengar och "besvär" på kullen så kan du ta 600-1000 kr per kattunge. Du kommer att nå ut till en helt annan målgrupp när du annonserar om de små, eftersom det är så väldigt ont om folk som gör detta seriösa arbete med sin kattungekull. Risken att någon kattunge hamnar i ett dåligt hem minskar enorm om du gör iordning dem så pass och tar så mycket betalt för dem. Det är jättelätt att en unge hamnar i ett dåligt hem även om det känns bra för dig när de bokar och hämtar katten - för det finns gott om folk som vet precis vad de ska säga för att det ska låta bra, trots att de egentligen är ett mardrömshem för ett djur.
Lycka till med din kull, hoppas att du läser och tar till dig av mina råd och att du går hela vägen med vaccinationer, avmaskning och ID-märkning och på så sätt hjälpa till att höja huskatternas jättedåliga status i samhället. När du ändå ska få en kull kattungar så vore det väldigt bra för allt och alla om du gör detta :)