• Ius

Dräktig katt!

Hej

Det är så att min lilla slampa (katten) är dräktig.
    Jag började känna en lite "bump" när jag jag kände med händerna längs henne för nån dag sen, nu är hon lite rundare å man känner mkt väl att hon är på smällen. När kan man förvänta sig att ungarna kommer? Läste att dom går ca 65 dagar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 16:14
    Kommer göra allt för att få iväg ungarna till älskvärda familjer när den dagen är här. Inte en dag före 12 veckor. Katten kommer kastreras så det inte blir fler kullar.
    Tror det rör sig om ca 30 dagar kvar tills kläckning. Tack för info!

• Svar på tråden Dräktig katt!
  • en glad

Vår veterinär vaccinerar inte utekatter. Han påstår att det är bortkastade pengar eftersom de, till skillnad från innekatter, får sin immunitet naturligt!

• Alexandra77
    en glad skrev 2011-06-20 18:35:28 följande:
    Vår veterinär vaccinerar inte utekatter. Han påstår att det är bortkastade pengar eftersom de, till skillnad från innekatter, får sin immunitet naturligt!
    Men vad är det för en veterinär? Om katten får kattpest kan den mycket väl stryka med, det gör den oftast, och då blir den såklart inte immun. För den DÖR!
  • nemo1
    Den veterinären skulle jag anmäla. Helt galen syn på utekatter.
  • en glad
    nemo1 skrev 2011-06-20 18:56:41 följande:
    Den veterinären skulle jag anmäla. Helt galen syn på utekatter.
    Fast jag är inte säker på att han helt är ute o cyklar. Har levt med ovaccinerade utekatter (mestadels flera samtidigt) i drygt 60 år och _aldrig_ varit med om någon som dött av en smittsam sjukdom ...
  • Alexandra77
    en glad skrev 2011-06-20 19:44:37 följande:
    Fast jag är inte säker på att han helt är ute o cyklar. Har levt med ovaccinerade utekatter (mestadels flera samtidigt) i drygt 60 år och _aldrig_ varit med om någon som dött av en smittsam sjukdom ...
    Men hörru nu är det så att kattpest finns på riktigt och katter dör av det, dom som jobbar inom djursjukvården ser detta. Kattpest dödar och oftast är det utekatter som drabbas. Många verkar tro att kattpest är utrotat men så är inte fallet och det är inget virus att leka med utan det är dödligt allvar om en katt får smittan.
  • Alexandra77

Visst har utekatter ett jävligt bra immunförsvar men det finns virus som är dödliga även för dem..

• Litet My
    Ius skrev 2011-06-20 16:59:33 följande:
    Vad har det med dräktigheten att göra? Om jag vill veta nåt så frågar jag. Jag har ingen skyldighet att besvara dina frågor.
    Som sagt då vet vi att du inte kommer att ta det ansvaret mao.
  • Litet My
    Alexandra77 skrev 2011-06-20 19:51:23 följande:
    Men hörru nu är det så att kattpest finns på riktigt och katter dör av det, dom som jobbar inom djursjukvården ser detta. Kattpest dödar och oftast är det utekatter som drabbas. Många verkar tro att kattpest är utrotat men så är inte fallet och det är inget virus att leka med utan det är dödligt allvar om en katt får smittan.
    Instämmer.

Dessutom är det aboslut värt de få kronorna och tiden det kostar jämfört med om katten skulle dö eller bli jättesjuk.
  • Ius
    Lilla My21 skrev 2011-06-20 20:57:34 följande:
    Som sagt då vet vi att du inte kommer att ta det ansvaret mao.
    Du vet ingenting ska du veta. Som sagt, det är mitt ansvar. Bry dig inte mer i det.
  • Litet My
    Ius skrev 2011-06-20 21:47:26 följande:
    Du vet ingenting ska du veta. Som sagt, det är mitt ansvar. Bry dig inte mer i det.
    Det gör jag inte, du har redan bekräftat och lämnat svar på allt jag undrade utan att ens svara....
  • Ius
    Vi har alltid vaccinerat och kastrerat våra katter. Vi bor på landet och har pensionerade veterinärer i närheten som tar ungefär hälften så mkt betalt, finns inte så mkt att fundera på då. :-P
  • nemo1

Men att du inte har kastrerat denna katt då när det  är så billigt!!

• Ius
    nemo1 skrev 2011-06-21 19:59:23 följande:
    Men att du inte har kastrerat denna katt då när det  är så billigt!!
    Vi valde att ha henne inne när hon va dräktig. Hon är rätt ung, så vi väntade på rätt tillfälle ang kastrering. Har en annan katt här hemma som öppnar dörrar, vi brukar alltid låsa men tji blev det den där gången..
Svar på tråden Dräktig katt!