• Love111

Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?

Hej!
    Jag är gravid i vecka 22 imorgon och har gått upp ca 2 kg, hur mycket har ni andra gått upp och i vilken vecka är ni i? Är nyfiken och vill ha lite att jämföra med. Tack på förhand. 

• Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?
  • Beckaa
    Madeleiiiine skrev 2012-12-23 17:04:15 följande:
    En fråga till er som inte gått upp så mycket, dvs typ 2-3 kilo. Är det verkligen sunt med tanke på att graviditeten i sig väger typ 6-7 kilo?

Jag hade ett BMI på 23 innan graviditeten och var väldigt vältränad. Jag har tagit upp min uteblivna viktuppgång med barnmorskan vid varje besök, men fått det lugnande svaret att alla är olika. Så länge jag inte låter bli att äta eller kräks så var hon inte orolig, och då tänker inte jag heller vara det. Saknar dock musklerna som bebisen ätit upp! Men jag tänker att istället för att träna för att gå ner i vikt sen får jag träna för att få tillbaka muskelmassa när bebisen kommit.
  • Madeleiiiine

Okej Glad Ja sålänge man äter och inte ''bantar'' så kan jag förstå att det är helt okej. Men blir bara lite förundrad över att man går ner i vikt som gravid! :P

• Beckaa
    Madeleiiiine skrev 2012-12-23 20:26:36 följande:
    Okej  Ja sålänge man äter och inte ''bantar'' så kan jag förstå att det är helt okej. Men blir bara lite förundrad över att man går ner i vikt som gravid! :P

Ja, jag är lika förvånad själv :) har strul med låg ämnesomsättning och trodde att vikten skulle skena under graviditeten men det är väl bara att tacka och ta emot ;)
  • Madeleiiiine
    Beckaa skrev 2012-12-23 21:04:28 följande:

Ja, jag är lika förvånad själv :) har strul med låg ämnesomsättning och trodde att vikten skulle skena under graviditeten men det är väl bara att tacka och ta emot ;)
    Ja, jag själv trodde inte jag skulle gå upp något. Har alltid haft väldigt hög ämnesomsättning och inte vägt mer än 50kilo.. Men nu när jag är gravid så verkar min ämnesomsättning saktat ner något enormt, har ju gått upp ca 21 kilo, betydligt mer än vad man behöver. Dock är jag glad att jag gått upp, min kropp behöver nog det för att klara av och amma och så. Tänkte bara att graviditeten väger ju i sig, och i mina öron så låter det som om att den gravida kvinnan är lite för strikt mot ig själv som gravid om man bara gått upp 2-3kilo under hela graviditeten. Men det är väll bara att inse att vi alla är olika, tyckte det var lite intressant och var lite nyfiken på svaren :)
  • Anastaziah
    Madeleiiiine skrev 2012-12-23 21:09:19 följande:
    Ja, jag själv trodde inte jag skulle gå upp något. Har alltid haft väldigt hög ämnesomsättning och inte vägt mer än 50kilo.. Men nu när jag är gravid så verkar min ämnesomsättning saktat ner något enormt, har ju gått upp ca 21 kilo, betydligt mer än vad man behöver. Dock är jag glad att jag gått upp, min kropp behöver nog det för att klara av och amma och så. Tänkte bara att graviditeten väger ju i sig, och i mina öron så låter det som om att den gravida kvinnan är lite för strikt mot ig själv som gravid om man bara gått upp 2-3kilo under hela graviditeten. Men det är väll bara att inse att vi alla är olika, tyckte det var lite intressant och var lite nyfiken på svaren :)

Okej, jag tror inte att det är så att dessa människor är så strikta mot sig själva, det kan bero på att de haft mycket att ta av och vissa går ju inte upp mer än vad graviditeten väger. =)
    Gör som havet våga!
  • Ace1982

Jag är i vecka 19 och om man räknar ifrån 1a dagen då jag + så har jag gått upp 6 kg å räknar ni ifrån inskrivningen så har jag gått upp 1 kg

• hkarolina

V 16 och -2kg. Mitt andra barn. Förra var det likadant. Gick ner i början o sen upp ca 15 kg totalt. Får se hur det blir denna gång! ;)

• alkemi

v.32+, + 10 kg. Stått stilla i två veckor vilket kanske inte är det bästa. Vore iof skönt att inte stanna på +25 kg som vid förra graviditeten, men heller inte för lite. Vill ju ha en amningsreserv :P

Schatzi - efterlängtad och älskad från första stund, BF med liten 130220
Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?