• Anonym (pojkflickan ts)

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Ja, ni ser ju rubriken. Min man hävdar alltså att jag är en sk. "pojkflicka".

Jag hade nyss varit hos frisören och glad i hågen kom jag hem och visade upp min nya frisyr, varpå min man kommenterade mitt nagellack på fötterna (turkost)
    MAN - "Jasså, har du vuxit ur pojkflickerollen?"
    JAG - "What?"
    MAN - "Ja, du har ju alltid varit en pojkflicka"
    JAG - "Säger du det? Hur är JAG en pojkflicka?"

Varpå han skrattar och "tittar under lugg" och försäker släta över genom att säga att HAN gillar det.

Jag skiter väl i vad han gillar, jag vill fan heller inte vara en jävla pojkflicka!

En pojkflicka för mig är, som ni säkert förstått vid det här laget, inte någonting positivt. Jag ser framför mig Pippi Långstrump som vuxen, eller en feminin verson av Jim Carrey... jag ser en person som inte vårdar sitt yttre, någon med kort hår bara för att det är praktiskt, med korta naglar bara för att det är lättare, med foträta skor, med säckiga kläder och sportBH. Jag tror inte att den personen är jag, jag vill absolut inte att den personen ska vara jag.

Jag vill vara feminin och blomstrande. Jag vill inte att MIN MAKE ser mig som en pojke, som en töntig sportig tjej som älskar allt praktiskt.

I mina ögon är jag ingen pojkflicka. Jag sminkar mig dagligen, rakar ben och mus dagligen, använder klackar så gott som dagligen, har alltid välordnad frisyr och fina naglar. Min röst är ljus och pipig. Jag förstår inte vad min man menar så jag har försökt fråga ut honom men han svarar bara "eeh, du vet vad jag menar, hahaha"

Vad definerar ni som en pojkflicka? En "sån" som jag?

Något tips på hur man gör för att inte vara en pojkflicka? Vad kan jag göra för att bli mer feminin?

• Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)
  • Anonym

Antagligen Är det inte ditt utseende som gör att dom tycker du är en pojkflicka utan ditt sätt att vara. Jag anses vara en pojkflicka. Oavsett om jag har klänning eller slitna jeans på mig. Det är mitt sätt. Jag har alltid varit sån. Inget fel med det. Väl?

86TiAn82 skrev 2011-07-06 13:01:31 följande:
    Jag förstår inte vad det är som är så himla fel med det?
    Det gör mig bara lite lite bättre, för jag känner aldrig mig som en sämre kvinna eller mindre kvinnlig pga det! Mer att jag är lite bättre för jag behöver inte tränga in mig i ett fack som tjej, enbart en hjälplös tjej!

Mitt drömyrke är att köra lastbil btw ;) Huvva va! hemskt, jag kan byta bildäck och vill lära mig att meka också! Men jag har fött barn och aldrig haft problem med att locka killar till mig! Jag kan gå i riktigt höga klackar.

Jag tror nog du behöver ta ett snack med dig själv om vad som är så hemskt med att vara en pojkflicka isf, din man verkar ju gilla dig, för den DU är! Femininitet är verkligen inte allt här i världen!

Jag kommer alltid vara stolt över att vara just en POJKFLICKA! Det tycker jag du också ska göra, vänd det till något possitivt istället!
    Jag vet inte om ni förstår riktigt hur jag menar. Tänk er att ni är på fika hos några bekanta, alla kvinnor är superfeminina med blommiga kklänningar, små koftor, perfekta frisyrer och naglar och alla har med sig tårtor och bullar de bakat själva. Du också. och när ni kommer hem så inser du att alla där ser dig på ett annat sätt, du är inte en av de lyckade kvinnorna, du är en pojkflicka - ett barn i deras ögon (trots samma ålder). jag tycker det känns fruktansvärt. Min man kunde lika gärna sagt att jag var en alien, en elefantman eller Quasimodo.
    Anonym skrev 2011-07-06 13:05:24 följande:
    Antagligen Är det inte ditt utseende som gör att dom tycker du är en pojkflicka utan ditt sätt att vara. Jag anses vara en pojkflicka. Oavsett om jag har klänning eller slitna jeans på mig. Det är mitt sätt. Jag har alltid varit sån. Inget fel med det. Väl?
    Det är det jag menar, det spelar ingen roll om jag har klänning eller jeans för de ser mig som pojkflickan ändå. Jag vill inte att det ska vara mitt sätt.

Några tips på hur man kan komma ur rollen som "pojkflicka"?
  • Maskot

Jag tror du lägger aldeles för negativa värderingar i detta.

Jag kan ibland tycka att kvinnor med klackar, perfekta frisyrer och snygga naglar får svårt att göra vissa saker och behöver hjälp för att få saker att fungera.

Kanske menade bara din man att du är stark och självständig! Det är inte typiskt kvinnliga drag alla gånger.    

• 86TiAn82
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 13:06:02 följande:
    Jag vet inte om ni förstår riktigt hur jag menar. Tänk er att ni är på fika hos några bekanta, alla kvinnor är superfeminina med blommiga kklänningar, små koftor, perfekta frisyrer och naglar och alla har med sig tårtor och bullar de bakat själva. Du också. och när ni kommer hem så inser du att alla där ser dig på ett annat sätt, du är inte en av de lyckade kvinnorna, du är en pojkflicka - ett barn i deras ögon (trots samma ålder). jag tycker det känns fruktansvärt. Min man kunde lika gärna sagt att jag var en alien, en elefantman eller Quasimodo.
    Men vad spelar det för roll att dom ser perfekta ut? Ingen är det, alla har sina skavanker, sånna personer som du beskriver skulle jag aldrig vilja umgås med iaf men det är jag det. Jag va precis som du när jag va "yngre" under tidiga tonåren, vågade inte vara mig själv och jämförde mig själv med alla andra, det mår man inte bra av! Och jag tror knappast att din man syftar på att du skulle vara ett barn i hans ögon.
    Anonym skrev 2011-07-06 13:05:24 följande:
    Nej det är absolut ignet fel med det!
  • Anonym
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 13:02:05 följande:
    Haha, men tänk om både din man och mamma tyckte att du skulle vara född som man, det skulle ju inte känts så roligt. Det känns som att det inte spelar någon roll över hur feminin man är när man redan har en stämpel som pojkflicka

Jag tror du behöver jobba min din indentitet och självbild och självförtroende. Fråga dem vad som gör att de ser dig som en pojkflicka. Men som många andra skriver ovan. Pojkklicka är ofta possitivt, det är någon som tar för sig, gillar att röra på sig och inte står på en stol och skriker för att de möter en mus.
    Man kan vara både det och snygg.

Men framförallt tror jag du behöver lägga ner din könskoppling lite. Man är faktiskt betydligt mycket mer än ett kön. Man är inte mindre kvinna för man gillar bilar, naturvetenskap, fotboll eller vad de må vara. Skit i vad andra kallar dig, det viktiga är ju att du är du. Och det ändras ju inte av att några kallar dig pojkfkicka.    
    Maskot skrev 2011-07-06 13:12:26 följande:
    Jag tror du lägger aldeles för negativa värderingar i detta.

Jag kan ibland tycka att kvinnor med klackar, perfekta frisyrer och snygga naglar får svårt att göra vissa saker och behöver hjälp för att få saker att fungera.

Kanske menade bara din man att du är stark och självständig! Det är inte typiskt kvinnliga drag alla gånger.    
    Poängen i hela berättelsen ligger i att min man kommenterade mitt pojkflickiga-jag när han såg min nya frisyr och mina nymålade tånaglar. Hade det inte varit för det så hade han inte sagt något.

Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vad som jag mig till en pojkflicka. Det mest maskulina jag gör är att jag cyklar när jag ska till affären.

När jag var ett barn var jag ute i naturen mycket. Fiskade och byggde kojor, klippte gräs och tvättade min pappas bilar men jag hade hoppats på att den rollen försvunnit ur mig när jag slutade vara ett barn för sisådär 10-15 år sedan...
  • Anonym

Tror din bild av en "pojkflicka" mot verkligheten var lite hejvilt. Skillnad på att vara butchig och pojkflickig.

Jag har alltid varit pojkflickig (eller manskvinna som min sambos kompis sa en gång för att skoja =))
    Men. Jag sminkar mig också dagligen, rakar mig här och där, vårdar mitt yttre men däremot kanske lite grabbig i sättet.
    Alltid varit en av killarna, och chockade mina kompisar som yngre när jag skulle dra med första pojkvännen på en fest. Då en av mina vänner utbrast "Tina, men en kille....tjit är HON bög?!?"

Man är inte mindre kvinna för att man råkar vara lite pojkflicka =)
    Det trista är att många kallat mig just för pojkflicka för att jag har skinn på näsan och inte rädd för att uttrycka mig. Något som absolut inte behöver vara kopplat till manlighet enligt mig.

• Anonym (T)
    86TiAn82 skrev 2011-07-06 12:41:46 följande:
    Jag är en STOLT pojkflicka.
    Kika in i min blogg och säg mig om jag SER ut som en pojkflicka ;)

tirja.blogg.se

Förstår inte vad det är som är så hemst med att vara det?
    Tycker verkligen inte du ser ut som en pojkflicka. Snarare en väldigt feminim tjej.
    Anonym skrev 2011-07-06 13:13:01 följande:
    Jag tror du behöver jobba min din indentitet och självbild och självförtroende. Fråga dem vad som gör att de ser dig som en pojkflicka. Men som många andra skriver ovan. Pojkklicka är ofta possitivt, det är någon som tar för sig, gillar att röra på sig och inte står på en stol och skriker för att de möter en mus.
    Man kan vara både det och snygg.

Men framförallt tror jag du behöver lägga ner din könskoppling lite. Man är faktiskt betydligt mycket mer än ett kön. Man är inte mindre kvinna för man gillar bilar, naturvetenskap, fotboll eller vad de må vara. Skit i vad andra kallar dig, det viktiga är ju att du är du. Och det ändras ju inte av att några kallar dig pojkfkicka.    
    Jag antar ni har rätt, men jag har i alla fall insett att det är någonting med min kropp som utstrålar pojflickighet. Jag har tittat på foton och på alla kort är jag en kvinna, väldigt feminin, samtidigt som jag på något sätt lyser mer självständig än de andra kvinnorna. Ni har rätt, det går att vara kvinna och baka tårtor och muffins samtidigt som man kan ta för sig.

Nu ska jag gå ut och tända grillenFlört
Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)