• Anonym (pojkflickan ts)

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Ja, ni ser ju rubriken. Min man hävdar alltså att jag är en sk. "pojkflicka".

Jag hade nyss varit hos frisören och glad i hågen kom jag hem och visade upp min nya frisyr, varpå min man kommenterade mitt nagellack på fötterna (turkost)
    MAN - "Jasså, har du vuxit ur pojkflickerollen?"
    JAG - "What?"
    MAN - "Ja, du har ju alltid varit en pojkflicka"
    JAG - "Säger du det? Hur är JAG en pojkflicka?"

Varpå han skrattar och "tittar under lugg" och försäker släta över genom att säga att HAN gillar det.

Jag skiter väl i vad han gillar, jag vill fan heller inte vara en jävla pojkflicka!

En pojkflicka för mig är, som ni säkert förstått vid det här laget, inte någonting positivt. Jag ser framför mig Pippi Långstrump som vuxen, eller en feminin verson av Jim Carrey... jag ser en person som inte vårdar sitt yttre, någon med kort hår bara för att det är praktiskt, med korta naglar bara för att det är lättare, med foträta skor, med säckiga kläder och sportBH. Jag tror inte att den personen är jag, jag vill absolut inte att den personen ska vara jag.

Jag vill vara feminin och blomstrande. Jag vill inte att MIN MAKE ser mig som en pojke, som en töntig sportig tjej som älskar allt praktiskt.

I mina ögon är jag ingen pojkflicka. Jag sminkar mig dagligen, rakar ben och mus dagligen, använder klackar så gott som dagligen, har alltid välordnad frisyr och fina naglar. Min röst är ljus och pipig. Jag förstår inte vad min man menar så jag har försökt fråga ut honom men han svarar bara "eeh, du vet vad jag menar, hahaha"

Vad definerar ni som en pojkflicka? En "sån" som jag?

Något tips på hur man gör för att inte vara en pojkflicka? Vad kan jag göra för att bli mer feminin?

• Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)
  • ComicBookGuy
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:32:30 följande:
    tack^^ ( Oskyldig ) bara för att du är avundsjuk på mitt fina liv^^ Skaffa dig det livet du vill ha så slipper du tycka synd om mig. Är du redan lycklig i ditt liv? Varför hackar du på mig då?

men tråden handlar som sagt inte om att jag är fin eller ful utan om hur jag kände det när min man sa att jag var en pojkflicka. KOmmentarer om hur jag lever mitt liv eller inte är helt oväsentligt i tråden.
    Men gå då till din man o säg "Du har fel, jag är ingen pojkflicka. Jag är ett våp. Sådeså!"
    Både missanpassad och fnissanpassad
  • Jäjd
    tack^^ ( Oskyldig ) bara för att du är avundsjuk på mitt fina liv^^ Skaffa dig det livet du vill ha så slipper du tycka synd om mig. Är du redan lycklig i ditt liv? Varför hackar du på mig då?

men tråden handlar som sagt inte om att jag är fin eller ful utan om hur jag kände det när min man sa att jag var en pojkflicka. KOmmentarer om hur jag lever mitt liv eller inte är helt oväsentligt i tråden.
    Hur kan det vara oväsenligt när du själv väljer att diskutera den saken? Som för övrigt, förmodar jag, är vad själva TS handlar om egentligen.
  • Anonym (pojkflickan ts)
    Welma skrev 2011-07-06 14:37:03 följande:
    De traditionellt manliga sysslorna är alltså att tanka bilen?
    Enligt folket i tråden ja. I vår familj är det mannen som tankar - men jag har inte sagt något om hur manligt det är. Det är tråden som utvecklats till att allt jag gör är feminint och allt min man gör är maskulint.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:38:16 följande:
    Det är vår livsstil, min man och jag stortrivs med den. Tråden handlar om min uppfattning av pojkflickor, hur min man fick mig att kännas. Ni som vill diskutera samhällsnormer och könsfördelning kan vänligen starta en egen tråd.
    Jag ser det könsrollerna som högst relevant för din uppfattning av ordet pojkflicka, du eftersträvar ju den "riktiga" kvinnan vilket enbart är en produkt av just könsroller och samhällsnormer. Anledningen till att du uppfattar det som negativt är, enligt din egen utsago, att du vill bli sedd som denna riktiga kvinna.

Så könsroller och samhällsnormer är mycket relevanta här.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Anonym
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:40:50 följande:
    Enligt folket i tråden ja. I vår familj är det mannen som tankar - men jag har inte sagt något om hur manligt det är. Det är tråden som utvecklats till att allt jag gör är feminint och allt min man gör är maskulint.

Det va ju som skrev det, det verkar som om det är du som villat bort dig i dina egna tankar ;)
  • Anonym
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:23:35 följande:
    Om jag är ett våp, vad är min man då?

Vad är det som är så hemskt med att vara en kvinna som inte vill/kan göra de traditionellt manliga sysslorna. Bara för att jag är ovanlig behöver jag inte vara ett "Våp"?

Hur många män finns det i mellanmjölkssverige som lever precis som jag, fast tvärtom. De lagar aldrig mat, diskar aldrig, tvättar aldrig, städar aldrig etc Är de också våp då, eller är det bara för att jag är kvinna som jag ska arbeta för båda könen?

Jag är glad att vara ett våp om det innebär att vara så som jag är^^

Din man är då patetisk, om han är oförmögen att städa, tvätta, laga mat och diska Enligt min mening.

Ni är vuxna människor, och bör kunna ta hand om er själva - oberoende av varandra. Sedan är det inget fel i att ni väljer att fördela sysslor efter vad ni tycker är mest intressant. Det gör vi också. Vilket i vårt fall innebär att vi nästan slåss om att få montera ihop nya möbler, och installera nya tekniska prylar (som vi valt tillsammans). Medan vi snarare slåss om vem som ska "tvingas" diska just den dagen...

Men men, vi är vuxna och har ett gemensamt ansvar för vårt hem och löser det också. Eget ansvar och egen vilja är dock ledord för oss. Om min man kommer på att han är sugen på kladdkaka, då bakar han en sådan - och bjuder mig. Han ber inte mig baka den åt honom (något som jag sett på nära håll i andras förhållanden). Om jag anser att min bil behöver tvättas, så gör jag det. Jag ber inte maken.

Sedan finns det saker som ligger på min lott alltid, och saker som ligger på hans lott alltid. Eftersom en av oss tycker det är helt okej syssla, och den andra tycker det är jättetråkigt.

Jag är för övrigt en stolt pojkflicka. Det som gör att jag kallas detta är att jag tar för mig, viker inte ner mig hur som helst. Jag vågar prova saker, jag vågar säga att "jag gör det gärna, men jag har ingen aning om hur". Jag vågar försöka och misslyckas - hellre det än att inte försöka alls. Jag är tävlingsmänniska, ut i fingerspetsarna. Vill alltid vinna! Jag dricker hellre whiskey än baileys som avec (väldigt otyiskt de flesta kvinnor, enligt många jag träffat på...?) och jag har allt som oftast koll på både Allsvenskan i fotboll och Elitserien i Hockey. Detta kan jag göra samtidigt som jag har klänning, högklackat, långt hår, snygga handväskor och diamantsmycken. Ingen som ser mig skulle säga att jag är okvinnlig, det är inte det intrycket jag ger. Men de som lär känna mig tycker att jag på många sätt skiljer mig ganska mycket från "typiska" kvinnor (vad nu det är?) På ett positivt sätt, så som jag uppfattat det.

• Anonym

Jag tycker TS är cool.

Jag gillar heller inte många manliga sysslor. Jag gillar inte att snickra men det betyder inte att jag inte kan slå i en spik. Jag gillar inte att mecka med bilen, men jag klarar av att tanka och fylla på spolarvätska.

Min man gillar inte att laga mat, men han kan koka makaroner.    

• Jäjd
    Anonym skrev 2011-07-06 14:52:53 följande:
    Jag tycker TS är cool.

Jag gillar heller inte många manliga sysslor. Jag gillar inte att snickra men det betyder inte att jag inte kan slå i en spik. Jag gillar inte att mecka med bilen, men jag klarar av att tanka och fylla på spolarvätska.

Min man gillar inte att laga mat, men han kan koka makaroner.    
    Varför är det coolt att tycka det du nämnde är okvinnligt? Det är väl en sak att inte gilla det men att avskriva det som totalt okvinnligt och därmed alla som ägnar sig åt det är väl ändå inte särskilt coolt?
  • The past is now

Jag skulle aldrig gör mig så handikappad som du är. Jag är gärna en pojkflicka.
  • Inima

Vad är det som är fel påatt vara en sk pojkflicka då?

Om man klär sig feminint, har feminina drag i ansiktet och klär sig kvinnligt så är det ju uppenbartligen så att man är en pojkflicka om man vägrar hålla käften som en liten mes. Jag är hellre en pojkflicka eller ses som "grabbig" en sitter med benen i kors, målar naglarna och håller käften och inte vågar öppna munnen och säga att Det där är åt helvete korkat.

Dessutom så är uttrycket pojkflicka så vidrigt att jorden nästan slutar snurra, Jag är fan ingen pojkflicka fär att jag vet vad jag vill, vägrar hålla munnen stängd och står för vad jag tycker och tänker.

Jag tänker absolut inte sitta tyst och le och se söt ut medan någon klankar ner på mig eller någon annan. Jag tänker inte stå och titta på om någon bli misshandlad heller, så är jag den första som springer fram och smäller till personen.

Att påstå att en kvinna med vagina och bröst är en pojkflicka är fel, fel ,fel. Man är inte grabbig bara för att man inte beter sig "som en kvinna ska"

Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)