• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • hyschad

Trolltoka - Tusen tack! Fick den lilla verktygsmössan på posten idag och min snickare till sambo blev alldeles salig här här hemma.

• Trolltoka
    hyschad skrev 2012-08-24 21:24:00 följande:
    Trolltoka - Tusen tack! Fick den lilla verktygsmössan på posten idag och min snickare till sambo blev alldeles salig här här hemma.
    Åh, var det du som hade beställt? Kul att du gillade den och likaså sambon din!  
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Sara1985
    Trolltoka skrev 2012-08-23 13:22:51 följande:
    1.Vrängningen är för att sömmen ska komma på insidan. Du viker alltså ihop mudden avig mot avig när den är sydd till en tub. För långa "växa"muddar så kan du ta dubbelt så hög mudd som du då viker och sen viker ut när barnet växer

Försök till förklaring med mått:
    Om du vill ha benmudden 5cm hög när den är klar på byxan så klipper du då mudden 10cm på höjden, mudden blir hälften så hög när den är vikt. Sen får man lägga på sömsmån på det. Vill du tillexempel ha växamuddar så tar du då 20cm på höjden, som då blir 10cm när mudden är monterad på byxan eftersom du viker den avig mot avig i sig själv. Tänk dig att du fäster ihop två par sockar när du sorterar tvättade sockar, liksom vränger dom om varandra (fast åt andra hållet på mudd då eftersom du inte vill ha sömmen på utsidan.)

2.

Midja

56- 30cm
    62- 31
    68- 32
    74- 34
    80- 35
    86- 36
    92- 37
    98- 39 (härifrån har en del resår i mudden)
    104- 40
    110-41
    116- 42
    122- 44
    128- 46

Ben

56- 14
    62- 14
    68- 15
    74- 15
    80- 16
    86- 16
    92- 17
    98- 17
    104- 18
    110- 18
    116- 19
    122- 19
    128- 20

Med stoff och stils mudd har inte jag tyckt det behövts resår i barnkläderna, men är väl smaksak! Sen tillkommer sömsmån!

3. När jag handlar mudd brukar jag ofta köra på 30cm på fullbredd. Beroende på vad jag vill göra så går det två "omgångar" på höjden, brukar alltså köra mudden 15cm ovikt mått. 
    Snabbt summerat på 10cm mudd ovikt i stl 56:
    10x60cm mudd. Eller 20x30cm.  

Hoppas det klarnade lite och inte rörde till det mer *fniss*

Jag blir jättesugen på att sy byxor nu! Det verkar lagom enkelt. Har också en del funderingar...

1. Hur mycket tyg går det åt till ett par byxor i säg strl 56? Alltså utan mudden, den vet jag ju nu hur stor den behöver vara :)
    2. Hur ska jag veta måtten på själva byxdelen? Har inga byxor hemma att jämföra med än.

Är det någon som har sytt några andra baby-byxor tex såna smalare med nedvikt kant i midjan? 
  • Trolltoka
    Sara1985 skrev 2012-08-24 22:42:56 följande:
    Jag blir jättesugen på att sy byxor nu! Det verkar lagom enkelt. Har också en del funderingar...

1. Hur mycket tyg går det åt till ett par byxor i säg strl 56? Alltså utan mudden, den vet jag ju nu hur stor den behöver vara :)
    2. Hur ska jag veta måtten på själva byxdelen? Har inga byxor hemma att jämföra med än.

Är det någon som har sytt några andra baby-byxor tex såna smalare med nedvikt kant i midjan? 
    http://trolltoka.se/tutorial-harembyxor-med-mudd-till-baby/   som en hint kan jag säga att varje ruta på underlaget (skärmattan) är 1x1cm Uppifrån och ner är byxorna totalt 26cm (inklusive sömsmån, exklusive mudd) på dom jag har på tutorialen  

Min måttabell jag går efter:
    Längd  Ålder Bröstvidd Midjevidd  Höftvidd  Ärmlängd  Innerbenlängd cm   cm cm cm cm cm 56 0-2 mån 42 42 42 20 18
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Trolltoka
    Memmis skrev 2012-08-23 22:13:58 följande:
    ÄNTLIGEN tog jag mig i kragen och gick och köpte den där sista decimetern snedslå som fattades. Himla pinsamt att ett projekt avstannar och ligger till sig i veckor bara för att man inte hade nog med material just då.

Men nu är det på plats, spjälsängsskyddet.

Sydd i trikå, skumplast och snedslå runt om. Knytband i nån starkare bomullsvariant av band (fråga mig inte vad det heter för det minns jag ej, haha!)

Rätt OK nöjd. Slarvade då jag sydde över snedslån för jag var så led.. satt i ett mörkt rum utan belysning. Enda lampan var den från sysmaskinen (osmart som f*n att sy då... men jag ville bara få den klar innan bebis kommer vilket är när som helst nu).

ursäkta lådor som syns på bilden, men vi är inte klar med renoveringen ännu ;)

Supersnyggt spjälskydd!
  • Memmis
    kajsaklara skrev 2012-08-24 20:06:03 följande:
    Oj vilket fint spjälskydd! Hade tänkt köpa ett, men nu ska jag definitivt sy ett. Har du sytt som en stor orm som du sen haft in skumplasten? Eller har du sytt ihop den när skumplasten var inuti? Förstod du hur jag menade? :D
    Tack så mycket! :) fast jag måste säga att kostnaden blev lite väl hög känner jag :P haha. Hade varit billigare att köpa ett färdigt, för slutsumman för denna hamnade på strax över 720kr ;P

Jag sydde fast tyget direkt i skumplasten och sedan kantade jag runt om med snedslå. Inbillade mig att det skulle bli bäst så. Men man kan definitivt sy ett fodral och trä in skumplasten sedan. Tror det är en smaksak. Men  då jag ville ha kantband så tyckte jag att det skulle bli snyggast att sy fast det direkt i skumplasten (:
  • Tallbarr12
    Memmis skrev 2012-08-25 14:06:40 följande:
    Tack så mycket! :) fast jag måste säga att kostnaden blev lite väl hög känner jag :P haha. Hade varit billigare att köpa ett färdigt, för slutsumman för denna hamnade på strax över 720kr ;P Jag sydde fast tyget direkt i skumplasten och sedan kantade jag runt om med snedslå. Inbillade mig att det skulle bli bäst så. Men man kan definitivt sy ett fodral och trä in skumplasten sedan. Tror det är en smaksak. Men  då jag ville ha kantband så tyckte jag att det skulle bli snyggast att sy fast det direkt i skumplasten (:

Hur lyckades med att få det så dyrt?! :-O
  • Memmis

Jadu, det undrar jag med... Tyget gick på lite mer än 300kr, skumplasten 140kr, tre paket snedslå och de gick på 55kr/st och så de där knytbanden.
    Hade inte alls trott att det skulle bli så mycket!! Men å andra sidan, ingen har ett likadant som mig och det passar bebisens rum helt perfekt (: . 

• Tallbarr12
    Memmis skrev 2012-08-25 21:51:04 följande:
    Jadu, det undrar jag med... Tyget gick på lite mer än 300kr, skumplasten 140kr, tre paket snedslå och de gick på 55kr/st och så de där knytbanden. Hade inte alls trott att det skulle bli så mycket!! Men å andra sidan, ingen har ett likadant som mig och det passar bebisens rum helt perfekt (: . 

Ok funderar själv på att sy ett så det var intressant att se vad dina "ingredienser" kostade
  • Memmis

Har man tur att man har ett tyg som man gillar liggandes eller kommer över billigt, samt inte köper skumplasten på Ohlssons tyger (hade inte så mycket annat val ;) Hört att de ska vara billigare på tex. Jysk eller Åhlens) så blir det ju bra mycket billigare (: . Då kanske det tom är lönsamt att sy eget än köpa ett färdigt.

Tror dock inte att jag kommer sy fler, hehe. Inte för att det var svårt utan för att det var så bökigt att ha den där långa korven framför benen då man sydde, blev så himla omständigt. Roligare att sy bebiskläder, det går ju så fort!

Svar på tråden Syjunta för gravida!