• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Lillisen

Har gjort mitt första projekt till bebis. Köpte ett jättefint gammalt lakan på loppis och lite spets i tygaffären och sydde ett påslakan. Ska även sy ett örngott till Glad

• Almina

Jag undrar om någon har tips på bra tryckknappar (och verktyg för att få fast dem) till bebiskläder. Vilken storlek ska man använda? Var köper man dem billigast?

• jmynt
    demon tongue skrev 2013-08-28 18:59:31 följande:
    Jag tänkte svänga förbi Jysk någon dag och köpa ett av deras billigaste täcken, de har ett tunt för 50 spänn. Otroligt billigt tycker jag, och det räcker ju till en massa projekt, plus att jag vill ju ha ett ganska tunt täcke ändå. Det ska vara till hösten, inte till vintern, så det får inte bli för varmt, och inte kväva bebis, som ändå är rätt liten fortfarande. 
    vet inte var du bor men Ikea har täcken för 29 kronor. Men har man långt att åka blir det ju inte så billigt.
  • weasley
    Almina skrev 2013-08-29 09:42:38 följande:
    Jag undrar om någon har tips på bra tryckknappar (och verktyg för att få fast dem) till bebiskläder. Vilken storlek ska man använda? Var köper man dem billigast?

Jag köpte en prymtång på bibbis textil, sen köper jag tryckknappar på etsy. Finns billigt där i många färger!
    Dock fick jag "modda" tånginsatsen lite med tandpetare (pryms knappar är 10 mm, de på etsy är 9 mm) men det funkade jättebra. 
  • demon tongue
    jmynt skrev 2013-08-29 10:03:24 följande:
    vet inte var du bor men Ikea har täcken för 29 kronor. Men har man långt att åka blir det ju inte så billigt.
    Ja, det var ju ännu billigare. Jag har inte jättelångt till Ikea men från Södertälje där jysk finns har jag 20 min bilresa till till ikea. Jag har redan en 30 min resa till Södertälje men dit åker jag så ofta ändå så då blir det ingen extra resa. Men jag ska helt klart passa på att köpa något extra täcke till framtida projekt nästa gång jag är på ikea. 
  • jmynt
    demon tongue skrev 2013-08-29 10:27:28 följande:
    Ja, det var ju ännu billigare. Jag har inte jättelångt till Ikea men från Södertälje där jysk finns har jag 20 min bilresa till till ikea. Jag har redan en 30 min resa till Södertälje men dit åker jag så ofta ändå så då blir det ingen extra resa. Men jag ska helt klart passa på att köpa något extra täcke till framtida projekt nästa gång jag är på ikea. 
    de har även kuddar för 12:- som fungerar väldigt bra som stoppning :)
  • Almina
    weasley skrev 2013-08-29 10:04:13 följande:
    Jag köpte en prymtång på bibbis textil, sen köper jag tryckknappar på etsy. Finns billigt där i många färger!

Dock fick jag "modda" tånginsatsen lite med tandpetare (pryms knappar är 10 mm, de på etsy är 9 mm) men det funkade jättebra. 

Tack för tipsen! Vilken säljare köper du av på etsy? Vad kallas knapparna på engelska?
  • weasley
    Almina skrev 2013-08-29 12:26:41 följande:

Tack för tipsen! Vilken säljare köper du av på etsy? Vad kallas knapparna på engelska?

Jag köper mina här: https://www.etsy.com/shop/Colorsnaps

Såg att Stormorsan länkade till mrwalrus2009-butiken, den rekomenderar dock inte jag.. Deras knappar har jättekorta tänder så jag får typ fast var fjärde om jag har tur. men det beror kanske på hur många vik etc. man gör. 
Svar på tråden Syjunta för gravida!