• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Gott svart kaffe

Hej allihop!

Är gravid med tredje barnet och funderar på att sy ett babynest. Vad kan man fylla med om man inte har så nära till IKEA. Vadd på rulle har jag läst någonstans men var hittar man det?

Tacksam för svar.   

• Booshiboo

Jag köpte vadd (i 1 m2 bitar) på stoff och stil, så det borde finnas i en tygaffär!
    Fyllde också med Ikeas kuddar, kan ju även använda deras billigaste täcke istället för vadd på rulle till bottnen på nestet.

• Gott svart kaffe

Man klipper alltså sönder kuddarna och tar fyllningen och stoppar in? Tror vi har någon gammal kudde här hemma jag kan ta faktiskt.

Tack för tipsen! 

• katja1

Den ska stoppas ganska hårt och stadigt.

Rekommenderar att sy "korven" och madrassen skilt och använda kardborreband att fästa ihop dem med. Det underlättar massor vid tvätt, den klarar då många spyor då madrassen kan täckas med kiss-skydd och då blir det bara ett typ örngott som tvättas. Spyorna kommer ju absolut oftast på botten och man slipper tvätta kanterna. Jag har köpt Ikeas billigaste babymadrass och klippt till. Räcker till 2 babynest och en skötbädd. Den blir dessutom så stadig att man kan bära den från soffan till sängen tex. Har ingen beskrivning då jag blandade flera olika när jag inte hittade någon som jag ville.

• Lillflickan

Jag sydde mitt nest så att både korven runt och madrassen går att ta ur. Till korven använde jag tre Ikea-kuddar där jag klippte upp kudden och klippte kuddöverdraget i tre på längden och sydde ihop såna delar till jättelång korv som jag stoppade med fyllningen. Till botten hade jag en del av en billig Ikea-madrass. Resten av madrassen har jag i sidosängen. Så lämnade jag öppet i båda ändarna på nest-korven och öppningen på botten och satte band så det gick att knyta ihop. Hade jag gjort om hade jag satt dragkedja i bottendelen och band till korvarna, men nu får det vara. Det är lite bökigt att trä i korven, men fungerar fint. Har dock fått en väldigt okräkig bebis och Har också bäddat med plastlakan med lakan över i själva bädden så jag har inte behövt tvätta den än. Däremot lakanet har jag tvättat av ren renlighetsprincip.

• Diabetikern Jojo

Nu behöver jag verkligen hjälp! Håller på med sittdynorna till töserna men har stött på patrull! När jag syr så flyttar sig tyget så att det blir stora veck i tyget osv! Hur ska jag göra för att undvika detta? Vilken söm och trådspänning?

Ska tillägga att det blev många lager i dynan! På "sommarsidan" har jag ett trikåtyg som jag strukit på vliselin på baksidan för stadga! Jag har sedan mellanlägg och på "vintersidan" har jag ett kraftigt bomullstyg med fleece direkt bakom! Är det omöjligt att få allt snyggt?

Har en massa sprättande framför mig nu... usch... får ta det imorgon...

• Magda85
    sha skrev 2013-08-17 09:36:36 följande:
    Då får det bli till att fylla den med fyllning från Ikeas kuddar. Tack! Hur "hårt" ska man stoppa den?
    Magda 85, jag har själv inte sytt nåt nest men ska göra det. Jag funderar på att gå efter den här beskrivningen junimamma.blogspot.se/p/babynest-monster-besk...
    Tack så mkt
  • sha

Tack för tipsen om nesten. Låter såklart Supersmidigt att kunna tvätta den lätt så får nog bli någon form av öppningabara kanter här med!

• sötare
    Diabetikern Jojo skrev 2013-08-18 00:06:08 följande:
    Nu behöver jag verkligen hjälp! Håller på med sittdynorna till töserna men har stött på patrull! När jag syr så flyttar sig tyget så att det blir stora veck i tyget osv! Hur ska jag göra för att undvika detta? Vilken söm och trådspänning?

Ska tillägga att det blev många lager i dynan! På "sommarsidan" har jag ett trikåtyg som jag strukit på vliselin på baksidan för stadga! Jag har sedan mellanlägg och på "vintersidan" har jag ett kraftigt bomullstyg med fleece direkt bakom! Är det omöjligt att få allt snyggt?

Har en massa sprättande framför mig nu... usch... får ta det imorgon...
    prova att tråkla ihop tygerna innan du syr i hop dem i maskinen
Svar på tråden Syjunta för gravida!